Deze is leuk zeg. De bezel doet me een beetje denken aan de bezel van een Omega Seamaster 300m.
Een probleem met Grand Seiko en vintage is natuurlijk dat van oudsher gekeken wordt naar de periode. Er is een tussenfase geweest dat Grand Seiko als merk niet bestond.
Samenvattend bakt Gemini er dit van. Dus wat is “vintage Grand Seiko”? Alleen alles van voor 1975 zoals meestal wordt gewerkt? Of ook de vroege horloges van de heropstanding vanaf 1988 met de 95GS?
| Periode | Status | Focus |
|---|---|---|
| 1960 – 1975 | Actief | Mechanische perfectie (The Golden Era) |
| 1975 – 1988 | Inactief | Afwezigheid door de Quartz Revolutie |
| 1988 – 1998 | Relaunch (Fase 1) | Focus op high-end Quartz met de 95GS |
| 1998 – heden | Volledig Actief | Mechanisch (9S), Spring Drive (9R) en Quartz (9F) |
Pracht van
en is uit de vorige eeuw dus voor mij is dat vintage
![]()
Groeten Iwan ![]()
Hoe je het ook benoemt, het is een pracht ding met specs waar menig moderne quartz jaloers op kan zijn.
Is dat de twin quartz? Want die staat ook op mijn verlanglijst. Liefst die zonder datum.
Geen idee, het is een HAQ met een afwijking van +/- 10 seconden op jaarbasis
Godsamme kerel, wat maak jij lekkere fotos.
top dit.
Stunning
Dankje! ![]()
Het zijn ook echt mooie foto’s! Ik vermoed een soort patroon in elementen te herkennen qua vormen en lijnen maar hoe krijg je dat licht zo scherp op het horloge zonder spiegeling?
Ik denk dat dat wel klopt. Goed gezien. Ik heb een beetje mijn stijl gevonden. Ik gebruik daarbij een beetje vaste props en composities.
Qua scherpstellen, dat doe ik altijd handmatig. Mijn camera is slim, maar wil altijd net even ergens anders scherpstellen, dus handmatig werkt voor mij het beste. Om extra reflectie te krijgen, of juist te voorkomen, maak ik gebruik van witte of zwarte platen. Niks bijzonders aan, want bij mij is het een zwarte placemat of een witte deksel van een Ikea opbergdoos haha. Om extra reflectie te krijgen aan de zijkant van de kast, of om spiegeling te voorkomen gebruik ik gewoon wat A4 papier wat ik heb gevouwen in verschillende formaten.
Soms moet je er wel opletten hoe je het papier plaats. Zeker bij dit horloge. Om een voorbeeld te geven bij de lug rechtsonder:
Als ik het papier volledig laat reflecteren op de kast - dus vol op de kast - dan was de lug rechtsonder compleet wit en viel de vorm van de lug compleet weg. De interessante scherpe hoeken waren dan niet meer te zien. Dus moest ik wat schuiven met het papier. Zoals je ziet heeft de rechterkant van de lug toch net even een andere kleur gekregen, namelijk grijs op het schuine vlak en zwart op het verticale vlak. Dit heb ik weer opgelost door dit boekje naast het witte papier te zetten in een iets andere hoek. Op deze twee vlakken van de lug wilde ik dus juist weer geen reflectie.
Het is dus allemaal houtje touwtje werk, maar het geeft wel het gewenste resultaat en zijn de vlakken van de lug goed te zien ![]()
Ik moet wel toegeven dat ik met dit horloge langer bezig ben met de voorbereiding dan met mijn andere horloges, maar ach… dat is ook weer een stukje van de hobby. Ieder horloge moet toch anders behandeld worden ![]()
Dank voor je uitgebreidde antwoord! Slim idee van die A4’tjes, zal daar eens mee spelen. Gebruik je nog een extra lichtbron of gewoon het licht wat je voorhanden hebt?
Leuk man ![]()
Licht is altijd klooien ![]()
Prachtig shot inderdaad. Heel gaaf. Je hebt een full frame camera?
Nope. Ik heb een groot raam waar het licht mooi in valt. Wel doe ik een half doorzichtig rolgordijntje naar beneden wat zorgt voor diffuus licht.
Dankje! Nee, ik heb geen full frame. De camera die ik gebruik is een Sony A6400. Ook een prima ding ![]()
Hoe jij omgaat met het licht is wat de kwaliteit van de foto maakt. De camera is secundair. Terwijl iedereen altijd denkt dat de camera belangrijk is. Maar hoe jij werkt met verschillende reflectieve oppervlakken dat bepaalt alles. Knap gedaan!