Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Die friemeltjes zijn de versiering die dit type de bijnaam ‘arabesque’ hebben opgeleverd. Zoals wel vaker bij Seiko is de bijnaam bedacht door de liefhebbers, en niet door Seiko zelf (denk ook aan de Pogue, de Panda, etc.).

Ik vind de volgende definitie op internet: “‘Arabesque’ is van oorsprong een bouwkundige term, die wordt gebezigd voor versieringen met een zwierige verstrengeling van bladeren, bloemen, dieren en andere figuren in Arabische stijl.”

Op de wijzerplaat van de 6146-8010 is het een goudkleurig printje. Niet veel bijzonders, maa samen met het gefacetteerde glas (dit was de eerste GS die dat had) en de HSS kast - die dus een bijzonder design heeft - was dit een soort ‘special edition’ van de 6146. Hij is ongeveer een jaar in productie geweest, en daarbij niet in grote aantallen, dus redelijk zeldzaam.

3 likes

Aha dat is interessant. Ik heb het op andere modellen idd nog niet eerder gezien.

Klopt. Je ziet ze niet veel. Ik zie af en toe een ‘arabesque’ wijzerplaat langskomen, maar dan in een reguliere 8000-kast (dus ook 6146-8000 op het deksel, en met een normaal plexiglas). Daar moet je voor uitkijken, want dat klopt niet.

16 likes

Fijne blauwe zaterdag!

19 likes

14 likes

Die is prachtig strak zeg!

1 like

IMG_20210319_1009194-01

19 likes

Gaaf, die early dial op de GS bracelet! En toevallig…

1 like

Zelfde keuze vandaag…

14 likes

Niet zo strak als die van @Michiel23, maar het blijft een feestje.

13 likes

Ik vind het een heel bijzonder horloge om te dragen. Het heeft ook door de hoogte en zwaarte een indrukwekkendere ‘wrist presence’ dan het formaat doet vermoeden.

1 like

Mooi spul. :slight_smile:

Helemaal mee eens. En qua ‘lichtspel op de dial’ is dit eigenlijk gewoon de mooiste vintage GS :wink:

1 like

Weer een NA binnen vandaag…
Een fantastische 6146-8050 uit april 1972.

19 likes

Gefeliciteerd. Ziet er strak uit! Weer uit japan?

1 like

Yep, inderdaad.

Mooie aanwinst! Wordt tijd voor een collectie update :hugs:

Dit is mijn vintage GS collectie op het moment :sweat_smile:

19 likes

Ja leuk. Zal proberen de huidige collectie binnenkort weer eens in een paar smaakvolle foto’s te vangen :+1:t2:

2 likes