Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

nog een andere foto van het uurwerk.

2 likes

Waanzinnig interessant! Het is uiteraard niet allemaal het werk van één man, maar veelal een atelier dat aan de hand van een aantal vaste principes werkte, en er daarbij voor zorgde dat het DNA aanwezig bleef, zoals je zo mooi schrijft.
Wat bijzonder om te leren dat de 615x-80x0 naast de 4420-9000 zeker van zijn hand is. Juist de 615x-model zou ik - naast de 62GS - een vraagteken meegeven, omdat die toch weer wat meer ‘doorontwikkeld’ lijkt en minder stoïcijns is dan de vroegere KS en GS. Maar daar is Tanaka-san dus wel weer verantwoordelijk voor. Heel bijzonder :+1:t2:

Als de 61GS VFA van de hand van Nishimura is, geldt dat dan ook voor de 614x-8050? Die lijken toch onderlinge overeenkomsten te vertonen. Enfin, we zullen het nooit helemaal weten, vrees ik.

Dat de 62 een buitenbeentje is, ben ik volledig met je eens. Mijn gevoel is dat die een autonome aanloop kent, en dat het atelier er uiteindelijk een GoD-sausje overheen heeft gegoten. Hij misstaat niet tussen zijn mede-GS-en, maar is toch een soort ‘brother from another mother’ :wink:

3 likes

44KS is denk ik de mooiste shape voor mij, en de 62Gs. Ik vind die rechte lijn tussen de lugs bij bijv de 45Gs niet zo mooi.

1 like

Een baby 61GS ken ik niet… dat zou dan ook een 36.000 vph uurwerk moeten zijn?
De 6216 kan iets meer aanspraak doen op de titel baby 62GS. Het uurwerk is identiek aan de GS 6246. Qua vormentaal is hij daarentegen wel weer iets verder verwijderd van de 62GS dan, bijvoorbeeld een 45KS in relatie tot de 45GS, zoals @bAAx hierboven zo mooi laat zien.

2 likes

Vandaag meer helderheid over een (mogelijke) oplossing :wink::+1:t2:

1 like

Ben erg benieuwd!

Balanskloof ziet er in elk geval wel uit als van een 6146. Mogelijk hebben ze alleen het balanswiel en een deel van de radertrein van een 6105/6 overgezet, wellicht dat de steek van de tandwielen gelijk is.

In elk geval zul je een donor nodig hebben. Succes met dit project :+1:

2 likes

Ja dat is exact wat wij dus verwachten maar we gaan het zien ik hou jullie hier op de hoogte

2 likes

Die “1” is natuurlijk geen “4” , dus ik vermoed niet dat het uurwerk identiek is ?

Ik vind dat juist zo karakteristiek voor deze ontwerpen. Dat dat deel geborsteld is maakt juist dat de vlakverdeling opvalt.

:white_check_mark::white_check_mark: twee Tanaka vinkjes voor mijn collectie. Ik ga de 4420 komende week maar weer eens dragen.

Interessante posts heren, goed om te lezen!

2 likes

Precies onze gedachte. Het lijkt een rare combi van allerlei 61xx-onderdelen, waarvan gelukkig een goed deel 6146. De donor moet hier ergens in een la liggen… ga straks even zoeken :wink:

1 like

Ik meen dat de ‘1’ vooral iets zegt over de selectie van de onderdelen en de mate van fijnregulering voordat het uurwerk de werkplaats verliet?

Enfin, dit artikel brengt mogelijk meer duidelijkheid:

2 likes

Ik vroeg me af of die tandwielen niet een andere tussenafstand hadden waardoor je dus ook de platine en raderkloof van de 6106 moet gebruiken, maar als ik foto’s vergelijk lijken de posities van de lagerstenen wel ongeveer gelijk, wellicht dat dat toch gewoon past :thinking:

Succes in elk geval :+1:

2 likes

Dat is exact dezelfde bedenking die ik gisteren tegen Arnaud maakte!
Hoe kan dat nou? Enerzijds maak je een perfecte “Dom Hans Van Der Laan” horloge, en een jaar of drie later verliest je dial alle samenhang door te dunne indices…
Nu ja als ontwerper wil of kan je jezelf moeilijk herhalen, en is het zaak om verder te onderzoeken/ontwikkelen.
Wat ik nog dacht ivm de “dunne indices” kwestie… Misschien was er het gevoel dat met de hoge beatrates, de dikke markers niet meer de juiste verfijning weergaven die men bereikte met hun binnenwerken (hoewel de 4420B meer dan verfijnd/precies genoeg is!)…?

1 like

Top, zal ik eens lezen.
Ik vraag me af of dat “derde getal” niet zowel functie is van kwaliteit van onderdelen als van fijnafstelling. Het een heeft het ander nodig lijkt me?

1 like

Grappig zeg. Ik heb die dunne indices en wijzers zelf ook altijd uitgelegd als ‘passend bij de nóg hogere mate van precisie’ van de Specials. Ik heb er zelf een beetje een haat/liefde-verhouding mee. Dat hele exacte staat me wel aan, maar het is allemaal zó klein en verfijnd dat het soms associaties oproept met een dameshorloge, haha. Ook is het me al meerdere keren overkomen dat ik - na een snelle blik in de horlogedoos - meende dat mijn 615x stil stond, omdat ik de minutenwijzer aanzag voor de secondenwijzer :man_facepalming:t2:

Qua ontwerp zal het ongetwijfeld een kwestie zijn van een ontwerper die zichzelf niet steeds wil herhalen. Maar ik mis de stringente toepassing van de ontwerpregels een beetje… misschien een beetje dwangneurotisch van me? :rofl:

2 likes

Ik denk dat het én de kwaliteit van de onderdelen én de afregeling is, inderdaad. Dat neemt niet weg dat de bouwtekeningen van het 6216- en 6246-uurwerk dezelfde (zouden kunnen) zijn.

1 like

Het is een gevalletje Seiko 8l35 VS GS 9s55. Of 5625 VS 5646.

Beetje laat, maar ik wil nog wel even kwijt dat deze écht geweldig is! Ook een behoorlijk zeldzame verschijning. Echt super :ok_hand:t2:

2 likes

Deze bijdrage van @mrseikosha rolt net binnen op IG…

2 likes