Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Echt een heel bijzonder ding! Nooit zoiets gezien. Het bijzondere verhaal maakt het makkelijk om door de wabi-sabi heen te kijken. Fantastisch dat hij zo mooi onderhouden wordt! Zuinig op zijn!

1 like

Dankjewel, ja zij zijn super gaaf!

Die goudstaafjes zou ik ook wel eens om de pols willen hebben :heart_eyes:

1 like

Mm… Waarom heb ik de indruk dat het jou vooral om de bling gaat :joy::joy:

1 like

Misschien vinden jullie dit wel interessant: analyse van hoe een Daini stijlkenmerk van een pre-44GS King Seiko zijn weg vindt naar een 1969 Suwa über-GS :slight_smile:
Het gaat hem over de kopse afronding van de lugs… Very un-Grammar-of-Design allemaal! :grin:

12 likes

Mooie kastvormen zeg. Aardig setje zo bij elkaar. :ok_hand:t3:

1 like

Bedankt hoor! :ok_hand:
Fototjes zijn een extract van een IG post over wat nu eigenlijk de “top van Grammar of Design” is.
Er bestaat daar veel misverstand over! :joy:

Bijvoorbeeld de origine…
De 44GS kwam niet uit het niets zoals de meesten schijnen te denken, maar vanuit de King Seiko vormexperimenten sinds 1961.

Het uiteindelijke resultaat:

15 likes

Help ons even met de typenummers van de foto waarin ze onder elkaar liggen, alsjewilt, bAAx! Vanaf de KS 44-9990 ken ik ze. Maar wat zijn die onderste twee ook alweer? Die moet ik altijd opzoeken…

Wel heel gaaf om ze zo op een rij te zien! Die vroege gefacetteerde lugs zijn geweldig!

2 likes

Ga je shoppen? :joy:

J14102E

Gf versie

15034

Gf (maar dit is de zeldzame 5440-1990 uit oktober 1965)

8 likes

Nou ja, na jouw post is het boodschappenlijstje weer wat langer geworden… dat snap je wel :wink:.

Ik vind het echt interessant om te zien hoe de Grammar of Design zich ontwikkeld heeft. Dat de 4420-9000 niet uit de lucht kwam vallen, was wel duidelijk. Maar om het zo netjes op een rijtje te zien, is super! :+1:t2:

Wat zijn - in dit licht - jouw gedachten bij het ontwerp van de 62GS? Ik heb enige tijd geleden wat cases naast elkaar gelegd en hier gepost. Achtereenvolgens een 6218-8950, een 6216-9000 en dan de 6245/46-9001. Je ziet dat laatste ontwerp ook echt aankomen door de jaren. De dial, indices en het bezel-loze design van de 6218, en de lijnen aan de binnenzijde van de lugs van de 6216… Was Taro Tanaka daar ook al aan het werk? Enfin, ben benieuwd wat jouw gedachten zijn :wink::+1:t2:

2 likes

zoals ik al aangaf eerder heeft mijn nieuwe aankoop wat merkwaardigheden, samen met @HvdK de oorzaak gevonden. Ben erg benieuwd of andere mensen dit zouden verwachten bij een soort gelijk horloge maar wat is er nu aan de hand hoor ik jullie niet denken hahaha. Deze 6146-8050 tikt op 21600bph in plaats van de benodigde 36000bph.

Er is in het verleden dus iemand geweest die blijkbaar dacht ik kan er een langzamer uurwerk van maken (geen idee waarom je dat zou doen), om dit te bereiken is de balans groter gemaakt dan origineel, tevens hebben ze de gehele aandrijving vervangen naar alle waarschijnlijkheid aangezien het horloge soort van tijd houdt - 30sec per dag.

Met dank aan het forum gaat deze schoonheid weer gewoon zijn originele bph behalen!

4 likes

Weird…

1 like

Dank voor deze mooie post. :pray:

2 likes

Dat is wel een heeel gek verhaal zeg… :flushed:
En hoe ga je dat rechttrekken?

1 like

Crosshair…

10 likes

Een donor zal ik er voor nodig hebben maar als die er is dan zal James de rest verzorgen.

1 like

Ik zou er dan maar ernstig rekening mee houden dat het helemaal geen 6146 uurwerk is, maar een 6106 of iets dergelijks waar ze de rotorbrug van de 6146 op hebben overgezet :thinking:

1 like

Om hier even op terug te komen hij wind op met de hand heeft quickest datum maar de dag gaat door middel van de tijd door draaien en dan terug naar 11 uur en weer door de 12 uur heen enzovoorts. Alles werkt zoals het zou moeten behalve de beatrate.

1 like

Ik had gisteren een interessant gesprek met Arnaud @seikotaku op IG. Hij kent enkele mensen die rechtstreeks contact hebben met Tanaka-san.
Onder andere @mrseikosha die een boek uitbracht over de Speedtimers, met daarin een interview met Tanaka.
Daaruit blijkt dat hij de 44GS inderdaad ontworpen heeft, maar dat, schijnbaar, latere referenties niet noodzakelijk van zijn hand zijn.
De 615x-80x0 bijvoorbeeld wel, maar de 61GSVFA zou getekend zijn door Yasunori Nishimura.

Het is logisch dat de Seiko design studio méér was dan een enkeling met een tekentafel, dus lijkt me een werking als een echt atelier denkbaar: meerdere mensen werken aan aparte projecten, en ergens is er een “artistieke directie”. Was dat dan Tanaka zelf die op patrouille ging of hield hij zich met andere dingen bezig? Wie zal het zeggen… Het doel van de Grammar of Design natuurlijk is dat verschillende mensen ontwerpen kunnen maken en accenten leggen, maar dat de DNA duidelijk aanwezig blijft.

Is de 62 van Tanaka? Ik weet niet of daar duidelijkheid over is. Je ziet denk ik wel dat ie ontworpen is met een bijzonder gevoel voor proportie, wat Tanaka duidelijk had.
Dat gezegd is de 62, mooi als ie is, voor mij geen “echte” GS. Hij komt uit een andere lijn van vormexperimenten specifiek eigen aan die reeks… De vormentaal is dynamischer, energieker dan de stoïcijnse King Seiko’s die in filosofie aanleunen bij wat de bedoeling was voor Grand Seiko: tijdloze schoonheid, zij het wat rudimentairder. Hij bevat elementen van de Grammar (dialgeometrie, vlakke wijzers, integratie van de lugs in de case door één beweging van de vorm rondom…) maar er is te veel aan de hand, de vorm heeft nog niet de rust en synthese van bvb. de 4420-9000.

(Edit: tegen eind jaren 60 zijn er natuurlijk onder GS ook enkele erg ecclectische onterpen gemaakt, ik bedoel de discrepantie van de 62 hier vooral ten opzichte van wat je ziet in de jaren '63-'67 in de (beperkte) rest van de GS/KS portfolio. Los daarvan is de 62 kastvorm ondertussen natuurlijk volledig vergroeid met de GS identiteit en niet meer weg te denken…)

Hier onder kan je toch wel zien dat de 62 een buitenbeentje is… Vreemd dat in deze illustratie (die verscheen naast een ander interview met Tanaka) de 44GS niet bevat, en dat er enkele fouten te bespeuren zijn… Zo is de 56GS niet correct weergegeven…

3 likes

Met de steigende vintage GS prijzen zie ik in de bekende verkoop kanalen dat sommige “seikomatic” modellen als baby 61GS of baby 62GS worden aangeprezen.
Men stelt zelfs dat sommige van deze modellen onderdelen zouden hebben uit de GS lijn destijds.
Gewoon uit interesse: is daar ook maar iets van waar? GS vintage experts alhier.

Voorbeeldje

2 likes