Mooie KS hoor! Ik zou de 56KS niet meteen het broertje van de 45GS noemen (de 45KS komt daar vooral voor in aanmerking), maar de familieband is zeker aanwezig. De lijn tussen de lugs, die de contour van de bezel volgt, doet mij vooral denken aan de 6155-8000 case.
Scherp! Goeie aankoop!
Interessante post!
Pfff, wat zijn dat toch weer prachtige foto’s! Echt een fantastisch duo zo! Leuk om de 8010 op de XAB 271 bracelet te zien! Moet ik ook eens doen
Ik zat hier nog even aan te denken. Dat de kroon van de sbgw231 meer rotaties vraagt bij het opwinden zal waarschijnlijk komen door een kleinere overbrengingsratio tussen de kroon en de veerton. Dat voelt al ‘preciezer’, denk ik, en het is ook werkelijk een kleinere versnelling. Dat de 45xx zwaarder opwindt geeft inderdaad ook te maken met de drijfveer. Het 36.000 vph-uurwerk vraagt iets meer koppel om ‘m in beweging te krijgen/houden. De veer is daardoor dikker/stugger dan voor een uurwerk met een lager tikgetal, zoals de sbgw231 die - voor zover ik weet - met 28.800 vph loopt. Enfin, zomaar een gedachte. Ik laat me graag corrigeren als ik onzin schrijf!
Ik heb niet het gevoel dat dit onzin is.
De 45 heeft een legendarisch krachtige veer, die als ie faalt, je binnenwerk helemaal om zeep kan helpen .
Zopas geleerd dat er nog een tekortkoming aan de 45xxA is… De centrale pinion is op den duur niet opgewassen tegen het koppel dat hem toegestuurd wordt en slijt weg. Daardoor krijg je dus blijkbaar een tekort aan vermogensreserve.
Goed idee, eerst zo ééntje scoren natuurlijk. (of had je die al)
Aan de andere kant, met deze bracelet is de 8010 bijna “too much” voor GS.
Wow, dat is interessant! Goed om te weten!
De pinion op die tweede foto is echt helemaal gaar zeg! Je kan je inderdaad voorstellen dat de veerton daardoor slipt en dat de veer daardoor sneller afloopt (= minder gangreserve). Ook kan ik me voorstellen dat er door het onregelmatig aflopen van de veer variërende krachten op het lopende werk vrij komen, waardoor ook de amplitude gaat zwaberen. Maar nu begeef ik me echt op glad ijs…
Ik heb er al eentje aan mijn 6155-8000. Maar ik ben het met je eens: het kan een beetje over the top worden
Juist ja nu herinner ik me jouw 6155-8000!
Zo!!! Goed gedaan! Waar gekocht?
Neo vintage noemen we dat hier meen ik. Vintage Grand Seiko vind ik de periode van voor de quartz. Dus tot 1975 ofzo.
Grand seiko van het begin van de tweede periode kun je gewoon ‘oud’ noemen. Maar neo vintage is aardiger…
Vertel, wat voor merkwaardigheden? In de transactie of in het horloge?
In het horloge zelf ga hem morgen of overmorgen laten openen om te zien of hij van binnen ook echt klopt want daar waren geen foto’s van wat normaal voor mij wel een rode vlag zou zijn maar voor deze wilde ik de gok nemen omdat de kast en plaat echt heel strak zijn!
Een buitenbeentje in de GS portfolio: de kristallisatie tussen de 44type King Seiko Chronometer … En de “echte” (stalen) 44GS!
De Grand Seiko 4420-9990 heeft een GS dial/caseback, en een (nauwelijks te geloven hoe goed) geüpdatete Chronometer binnenwerk van de 4420-9000 (4420B, variante zonder de buitenboord secondengacking hendel in de KS) maar voor de rest is ie identiek aan de cap gold King Seiko Chronometer. Inclusief de iconische pijlpunt secondenwijzer.
Onderbelicht want in de schaduw van zijn grote broer maar voor mij stiekum favoriet wegens de rechtstreekse referentie naar de oude Koningen!
Enkele plaatjes van bij de horlogemaker van dat andere buitenbeentje… De 6146-8009. Een 61GS voor exportmarkt, met bepaalde onderdelen -rotor & caseback zijn duidelijk gemarkeerd- van de Daini fabriek! Het is niet duidelijk welke fabriek de sub-asssemblage deed (ook Daini?) maar de uiteindelijke productie werd verzorgd in Hong Kong.
Beetje een wabi-sabi dial maar voor de rest weer in topvorm!
Prachtige indices en wijzers ook zeg!