Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Ik weet het, dit is weer off topic, maar ik wil deze graag met jullie delen. Een hele mooie (en behoorlijk zeldzame) Seiko Liner Chronometer uit november 1963:

Wat ik kon vinden is dat het 460-uurwerk in de ontwikkelingslijn van het 62xx-uurwerk ligt, en wel als de 6240. Daarmee dus een handopgewonden voorouder van de latere 6245/46 Chronometer en de 62GS. Net als de latere (automatische) 6245/46 is het een Chronometer. Nu betekent dat niet direct dat dezelfde criteria van toepassing zijn. Wat ik ervan begrijp, lagen de grenzen voor (internationale) chronometrage in 1963 op -1 tot +10 sec/dag. Aan die criteria zal dit uurwerk dus hebben voldaan. Daarmee staat hij op gelijke voet met bijvoorbeeld de GS3180, de KS49999 en de GS43999. Wel kan worden gesteld dat er van de 46999 aanmerkelijk minder exemplaren gemaakt zijn dan van de bovengenoemde GS-en en KS-en. De productie startte in 1963 en eindigde in 1964. De vroegste exemplaren die ik op internet kon vinden zijn van juli 1963, de laatste die ik kon vinden was van januari 1964. Nu zullen de werkelijke grenzen anders liggen, maar ik denk dat het veilig is om te stellen dat de 46999 Chronometer minder dan een jaar in productie is geweest. Ik ben dan ook erg blij met dit exemplaar. Hij is groot, maar bijzonder plat! De dial en de case zijn in prachtige conditie (alleen het leeuwenmedaillon ontbreekt, daar zoek ik nog een oplossing voor) en het uurwerk loopt als een zonnetje. :slight_smile:

9 likes

En de kast lijkt me een duidelijke voorloper van de 57GS?

1 like

Klopt! Ik zal ‘m straks naast een 49999 en een 5722 leggen, dan zie je de evolutie van de kast :wink::+1:t2:

1 like

Vooral het platte is wat me gelijk opviel, wat dat betreft waren de automaten een beetje aangekomen, logisch gezien wat er bij komt kijken om uurwerk automatisch te maken maar het platte heeft zijn charme!

1 like

Precies, maar in het geval van bijvoorbeeld de 43999/5722 zal het voornamelijk de dagschijf zijn die het uurwerk wat dikker maakt. Verder kan de dikte van de case natuurlijk ook gewoon een design-keuze zijn. Bij de 46999 lijkt ervoor gekozen te zijn om ‘m zo plat mogelijk te maken. Dat was ook best ‘in’ destijds.

1 like

Ja dat platte siert het horloge echt! Hele mooie in iedergeval!

1 like

46999, 49999 en 43999 (5720-9970)

7 likes

Dit zijn voorlopig mijn 2 toppers die ik hier mag showen
Hoop ik.
De Grand Seiko zit eraan te komen maar vind het moeilijk een keuze te maken. De mooiste vind ik de 452x of een 44999. Er komt nog een hele mooie KS aan 5625-7080 met turtle kast.
Maar de KS blijft toch tot nu de favoriet al is het alleen al de prijs en de gelijkenis bij de verschillende modellen.the

4 likes

Gatver… Heb jij nu ook al een 46999??
Nou moe… Die mag je hier zeker posten :grin:
Gelukgewenst!

1 like

8 likes

Waanzinnig… :scream:

1 like

Thanks! Maar de 49999 op de foto gaat terug naar Japan. Teveel verborgen gebreken…

1 like

Mannen, wat een pracht topic. Inhoudelijk heb ik niets toe te voegen, maar gewoon even een bedankje voor jullie kennis en foto’s!

3 likes

Zoals? :scream:

Kroon valt eruit, kromme stam, opwindmechanisme is naar de haaien, setting lever stuk… Deze heeft een iets te harde klapper gemaakt. De verkoper betreurt dat hij hem als ‘working very good’ heeft gedaverteerd en neemt ‘m terug.

1 like

Deze wil ik hier even delen. Mijn 6146-8010 is door James geserviced. Ik heb voor het eerst dit inkijkje in een van mijn eigen horloges gekregen. Prachtig!

En dit filmpje van de pallet fork / balanswiel:
https://www.instagram.com/p/CPV_Wv8rv4T/?utm_medium=copy_link

4 likes

Heb je ze naar hem opgestuurd of gebracht?

Opgestuurd met DHL Express, met een passende verzekeringswaarde :wink:

:slight_smile: ik was toch van plan maar even heen en weer te rijden, het is 2 uurtjes naar Brussel, als ik tijd heb.

1 like

In de categorie “Je gaat het pas zien als je het doorhebt” (J. Cruijff) graag aandacht voor de subtiele verschillen op de 12, 3, 6 en 9 indices van de mooie maar sobere Seiko Liner 46999. In tegenstelling tot de rest hebben deze indices een mooie ‘baguette’ vorm gekregen, waardoor ze zich toch net een beetje onderscheiden van de rest. Leuk om te zien. Let ook nog even op het prachtige lettertype van ‘Seiko Liner’ en de zeer sierlijke en fijne Chronometer-aanduiding.

5 likes