Haha, ja echt fijn joh… En met een dial uit november ‘66! Toch bijzonder…
Haha, flauw zeg… (maar wel waar!)
Sorry kon hem niet laten
Is de serial ook uit november? Of is dat gevalletje viltstift?
Nee hoor. Er komt iets anders in de plaats maar ik weet nog niet wat…
Hahaha, alleen jij en ik snappen die grap.
Maar goed, in antwoord op jouw vraag: nee, het serienummer is uit mei ‘67. Heb er uitgebreid met @bAAx over gecorrespondeerd. Het lijkt erop dat Seiko toch wat problemen had om de 44GS-lijn op orde te brengen, vooraleer deze in ‘67 te lanceren. We zien (naast dus dials uit ‘66) ook casebacks uit ‘66 langskomen. Waarom zo lang wachten met de lancering? De theorie van @bAAx is dat er mogelijk gesteggel was over de capgold versie. Qua kast is dit natuurlijk 1-op-1 de kast van de KSC (49999/4420(A)-9990) en niet een gouden versie van de 4420(B)-9000. Dat laatste kan technisch gezien ook niet, omdat het profiel van de 9000-case niet toestaat dat je er een gouden ‘hoedje’ (cap) overheen schuift. Enfin, de theorie is nu dat er binnen de burelen van Seiko discussie is ontstaan over deze design-incongruentie onder dezelfde naam: 44GS. Reflecterend op een dergelijke interne discussie achtten we het niet onaannemelijk dat met name Taro Tanaka zich in deze geroerd heeft. Maar zekerheid hierover hebben we helaas niet. Het blijft theorie.
@bAAx: hopelijk vat ik het zo een beetje goed samen
Heb je eigenlijk al een Crown Special? Of zo’n mooie carved dial Lord Marvel (1st gen)?
Ik had deze, maar die is verkocht
Ik heb qua Crown enkel deze:
Maar wel deze Cronos Special (ex) NOS. Interessanter voor mij vanwege directe voorganger van KS1…
Absoluut toch wat de theorie betreft…
Ik heb ondertussen een aanwijzing gevonden dat de 44gs uitgekomen zou zijn in het eerste kwartaal van 67… Dus een stuk minder dramatisch qua vertraging dan “eind 67”…
Oh wow, die Cronos is ook prachtig hoor! En wat je zegt: daarin ligt natuurlijk de oorsprong van de KS1 en al het moois wat er daarna uit het Kameido-atelier kwam. (We blijven uiteindelijk toch Daini-fans ). De Crown Special is voor mij vooral iets voor op het lijstje vanwege de link met de 3180, en het feit dat ik die 3180 nooit in een stalen of platina kast zal bezitten (goud gaat ‘m niet worden). De Crown is er in staal, dus enfin…
Maar goed, nu zal ik me dus ook eens wat meer in de Cronos gaan verdiepen, haha
Kijk, dat is interessant! Ik had toch in mijn hoofd dat de eerste catalogus met de 44GS uit het najaar was. Maar goed, ook dat biedt geen 100% houvast. Dit maakt het ‘gat’ inderdaad minder groot. Dat neemt niet weg dat de technische moeilijkheid met de gold cap versie een interessante kwestie is.
Zo, dat is dan ook wel weer heel netjes van de verkoper!
Heel leuk die Lord Marvel. Die vroege dingen zijn heel interessant maar echt mooie vinden is altijd een enorme uitdaging.
Absoluut. Ik weet ook niet hoe correct die releasedatum is…
Ik had hierover nog een interessant (IG) gesprekje met Andy Kable… Uiteindelijk zonder echte gegevens ga je het nooit weten maar vertraging tussen dialproductie en uiteindelijke release zijn niet zo uitzonderlijk schijnbaar, en ook de relatie release / verschijning in de catalogi is niet noodzakelijk 1 op 1.
Wat natuurlijk raar is in het geval van een gigant als een 44gs. Maarja wie weet “zag” men dat toen niet zo en was het gewoon een waagstukje dat bijna obsoleet dreigde te zijn met handwound en lo-beat zonder datum…
Erg leuk inderdaad en ik verwonderde me over het binnenwerk… Ook dat liep ei zo na foutloos!
Zeeeer zware veer wel wat met de kleine kroon van het opwinden een aardige klus maakt.
Maar het is een erg klein horloge en de fijne lugs en bijna microscopische carved tekst maakt alles nog wat miniatuurder.
We zijn er nog niet maar inderdaad een heel mooie geste. (Ik heb ook wel een klein vermogen uitgegeven bij deze persoon dus dat helpt natuurlijk).
Gek idee hè? Dat ze bij de lancering van de 44GS misschien hebben gedacht: tja, hij is wel goed, maar hij ziet er wel een beetje anders uit, hij is lowbeat, handopwind, no date… Geen idee of dit wat wordt…
Maar inderdaad: tussen verschijnen in de catalogus en release op de markt zit soms wat licht. Ook zijn er blijkbaar horloges die überhaupt nooit in een catalogus hebben gestaan.
Zoals de cap gold 44gs dus.
Zelfs geen vermelding “CG” enz onder de foto van de stalen versie.
Nou, dat dus. Toch bijzonder. Ik kan het vooral begrijpen vanuit het designperspectief. Allicht dat onze vriend Taro hier een stevige stem in heeft gehad.