Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

53 jaar oud en er zo uitzien, daar is een partijtje zuinig op geweest. Hele fraaie vondst

1 like

Grand Seiko 6145-8000

15 likes

Kruislings, start van het GS quartz tijdperk

8 likes

Mooi horloge natuurlijk. Maar ik vind het lastig of dit “vintage” is. Ja het is de eerste Grand Seiko Quartz. Maar uit 1988. En er waren toen al jaren en jaren “Grand Quartz” en “King Quartz”. Lees dit artikel van The Grand Seiko Guy maar eens, heel interessant. Hij legt de breuk met het “moderne” Grand Seiko in 1988. Volgens hem is jouw quartz onderdeel van “the modern era”. Na 1975 bestond Grand Seiko niet meer in de catalogi, en het kwam pas in 1988 terug, na 13 jaar afwezigheid.

Maar ik snap dat een horloge uit 1988 voor je gevoel tussen twee perioden zweeft. Is het een “oude moderne”, of een vintage? Ik kies met de 13 jaar breuk in de historie voor “oude moderne” Dat is niets minder waard. Ik heb een SBGA001 omdat ik het leuk vind om de eerste Grand Seiko Spring Drive te hebben, de 001. Maar vintage Grand Seiko is voor mij tot 1975. Misschien de Grand Quartzen er nog bij omdat die ook heel speciaal waren, en speciaal geprijsd, duurder dan de mechanische uurwerken.

1 like

Prachtig! Ook leuk op die strap. Waar is die van?

Tsja, het ligt aan de benadering inderdaad. Volgens de definitie ligt de vintage grens bij iets van 25 jaar? Met meer dan 30 jaar op de teller is het in algemene zin zeker een horloge in de vintage categorie. Dat Grand Seiko Guy daar iets anders tegenaan kijkt doet er niets van af.

Dat gezegd hebbende; het is zeker een overbruggend model. De eerste quartz onder de GS vlag, de terugkeer van het GS “merk” en natuurlijk het uurwerk wat de basis vormt van de GS quartz anno nu.

Wat ik nog veel belangrijker vind is dat ik het een zeer fraai model vind, lekker plat en hij draagt echt heerlijk. Natuurlijk mist ie een zekere (afwerk) finesse met de hedendaagse modellen maar in mijn optiek is het een onderschat model dat toch zeker zijn sporen heeft verdiend. En qua nauwkeurigheid laat ie menig modern (Zwitsers) quartz uurwerk in het stof bijten.

1 like

23 likes

Het is een Eulit Panama Perlon Strap Blue.

1 like

Je dacht, ik pak eens uit op zondag. Met dit warme weer draag ik alleen nog op staal.

1 like

Hier is het helemaal niet zo warm hoor :joy:

1 like

Och wat mooi allemaal, gefeliciteerd.

1 like

Dank je wel! :hugs:

Ik heb hem nog niet bekeken, maar ik zag op insta dat @bAAx een video over vintage gs heeft gepubliceerd. Hier even ook voor mezelf om de url niet te vergeten:

4 likes

Wat heb jij toch mooie stukken… damn…

1 like

Bedankt kerel :fist_right::fist_left:

Gaat enkel over de verschillen tussen de 44 en 45GS.

Laten we zeggen dat er een aantal “verbeterpuntjes” zijn aan mijn presentatie in de video :joy::clinking_glasses:.

Ook de foto’s ter illustratie zijn niet altijd juist gekozen door Andrew, maar we hebben al overlegd en de volgende gaan we iets gestructureerder en gecoördineerder aanpakken :grin::wink::+1:.

2 likes

:+1::hugs:

Hier staat ten minste 1 vintage GS op.
De 5626-5030 King is ook geen oogzeer :wink::grin::clinking_glasses:

6 likes

Ik ga hem kijken. Ik heb mijn 4520 al te lang niet gedragen.

1 like

Vanaf nu weer een paar dagen deze:

Grand Seiko 6156-8010 high beat special.

12 likes

Die VFA :heart_eyes:

1 like