Show your Hamilton(s)

Deze :ok_hand:

11 likes

Klopt, de strap is van Peter Gunny

Zijn er mensen op het forum met de Hamilton Khaki Aviation Pilot Pioneer 38mm? Ben benieuwd naar de ervaringen :grinning_face_with_smiling_eyes:. Ik heb een Oris Big Crown Pointer Date op het oog maar moet zeggen dat deze Hamilton ook mijn aandacht trekt.

4 likes

Ik hoorde dat de bezel een raar klikgetal heeft, maar als je je daar overheen kunt zetten: Super cool ding. Zowel deze als de eerder genoemde murph duiken al een tijdje op in m’n blikveld. En lekker plat ook, als ik het me goed herinner. De Pointer Data 38mm Cervo Volante heb ik gepast, en vond ik fantastisch. Maar dan heb je het over een horloge van 900 Euro list tegenover 2000 Euro list, als ik me niet vergis.

Ik was niet overtuigd genoeg om er 2000 aan te verspijkeren, daar koop je een chronograaf voor, voor dat Oris-geld. En dan heb je nog steeds een Sellita aan boord van de Oris.

De Hamilton lijkt me een betere waardepropositie, waarbij ik de Murphy in 38mm eerder een Big Crown concurrent vind dan deze met draaibare bezel.

2 likes

Dat doe je, 11.1 mm!

1 like

Ik las inderdaad dat deze een tikgetal van 48 zou hebben. Gek, maar denk niet dat ik me hier aan zal storen. Heb destijds ook de Cervo Volante gepast en was erg enthousiast over het domed glas en de looks/feel van het horloge! Er hangt daarentegen inderdaad wel een flinker prijskaartje aan vast…

Ben wel nieuwsgierig naar je zin m.b.t. tot de Sellita. Ik heb (ook hier gelezen) dat dit een prima uurwerk. Hoe zie jij dit ten opzichte van de Hamiltons. En vanwaar denk je dat de Murphy een grotere Big Crown concurrent is? Deze viel me namelijk ook in positieve zin op, maar lijkt wel wat meer ‘ingetogener’. Ben benieuwd :smiley:

Ik had bij een bezel met 48 clicks eerder een 24-uurs schaal verwacht, da’s alles. Dat heb ik op mijn Baltic GMT ook.

Die zijn meer dan prima, uiterst charmante horloges.

Maar als je 'm omdraait zie je een redelijke standaard-Sellita met een rode rotor. Prima uurwerk verder, maar ter contrast: Mijn Mühle Glashütte heeft ook een SW200 uurwerk, maar met driekwarts-brug, blauwe schroeven, spechthals-regulering en een custom rotor. Daar is meer aan gedaan, en ik heb het horloge voor aanzienlijk minder dan 2000 op de kop getikt.

Powermatic 80 zijn prima uurwerken. Ik moet bekennen dat mijn Hammie Navy destijds een 2892 uurwerk had, en die zijn toch superieur. De powermatic 80 is af fabriek gereguleerd, naar men zegt met een laser, maar is verder alleen in modules te servicen, zeg maar. De 2892 en 2824 zijn nog ouderwetse uurwerken waar je ieder los onderdeel van zou kunnen krijgen.

Het maakt op zich voor de accuratesse niks uit, maar ergens vind ik het idee mooier van een ouderwets uurwerk wat per onderdeel te fixen is in plaats van in complete sub-assemblages.

Ik bedoelde het puur stylistisch.

Simpel. De Murphy is een old-timey veldhorloge met kathedraal-wijzers en numerals in een bescheiden maat zonder draaibare bezel. De Big Crown is een old timey field watch met kathedraal-wijzers, numerals en zonder draaibare bezel, ook al hebben veel versies een zeigerdatum.

Die twee horloges liggen qua stijl veel dichter bij elkaar, samen met de Seiko Baby Alpinisten zonder kompas-ring. Ook dat zijn field watches met kathedraal-wijzers, numerals en zonder draaibare bezel.

De Pilot die je laat zien met 48 clicks bezel is een totaal andere stijl flieger.

1 like

10 likes

Allemaal geweldig!

1 like

Mijn eerste horloge wat ik ooit kocht was een Hamilton. Natuurlijk nog steeds in de collectie en net terug van een vrij rigoreuze onderhoudsbeurt. Lijkt weer als nieuw, ook omdat het een nieuwe kast is. Hoewel de bezel wel het, toen der tijd, dagelijks leven laten zien.

5 likes

Ik was aanvankelijk overtuigd dat hij hem wel zou worden. Toen weer niet vanwege geen metalen band. Toen wel omdat ik begreep dat een strapcode band voor de Alpinist ging passen. Toen weer niet want 38 is wel 3mm minder dan de kleinste klok die ik heb. Toen weer wel, want alle bandjes staan perfect.
Toen weer niet, want een glimmende rand.

Kortom, niet, want ik twijfel teveel. Maar hij is wel gaaf!

3 likes

15 likes

11 likes

Is dat mijn ex?
Je ziet ze niet heel veel in de lichte grijze dial.

Dat denk ik niet. Ik heb hem via MP gekocht een jaar geleden. Er zat een leren band om en ik heb de stalen band er later bijgekocht. Ik vind het overigens wel een top horloge!

1 like

Vandaag mag deze om naar het werk. Als het goed is ontvang ik vandaag/morgen de stalen band!

6 likes

4 likes

13 likes

Ik ben laat op de hoogte merk ik maar ik zie net pas dat ze die Murph hebben uitgebracht in 38mm, wat goed! Ooit die 42 gepast maar die was met die lange lugs echt te gortig. Hoe bevalt ie @Chlorophyl?

1 like

Hij zit als gegoten op mijn pols (17-17,5). De lugs zijn ook niet zo lang als van de Mechanical. Lug to lug is met 44,7mm zelfs verrassend klein. Dat lijkt dan wel weer heel klein maar door de relatief smalle bezel oogt ie perfect op mijn pols.
De hoogte van 11,1mm is ook erg prettig. Kortom, hij draagt erg fijn.

P.s. volgens mij is het dezelfde kast als de Khaki Field Auto 38mm

14 likes