Shturmanskie Chronograph Review (tu)

Hallo allemaal,

zoals een aantal van jullie reeds heeft gelezen in het “gescoord op de Rikketik?” topic, heb ik een Shturmanskie Chrono op de kop getikt.

Ze worden regelmatig aangeboden op E-bay, en wisselen dan voor schappelijke prijzen van eigenaar. De prijzen zijn vaak niet zo schappelijk, als wat ik ervoor betaald heb :~

Ik heb 'm gisterenmiddag om 13.00u volledig opgewonden, en 24 uur later kan ik constateren dat het horloge 12 seconden in de plus loopt. Ik heb de chrono afgelopen nacht mee laten lopen, funcioneert ook naar behoren.

Dan het enigzins vage verhaal over het horloge. Mijn chrono heeft links op de kast een kroon, voor het verstellen van de interne bezel:

Dergelijke chrono’s (kroon links) hebben een Poljot 3131 uurwerk, welke niet kan hacken. Nadat ik gisteren het horloge opende, zag ik tot mijn verbazing dat er 31659 op de brug staat, dit uurwerk hoort te hacken!

Een verdere inspectie onder de brug, leert dat er wel een nok aanwezig is voor het hackmechanisme volgens mij zit het draadje voor de bediening er ook nog aan…

Hmm, waren de 3131 bruggen op in de Poljot fabriek? Is er later een onklaar gemaakt 31659 uurwerk in gekomen? Ik zou het niet weten, en eigenlijk kan het me ook niet deren. Ik heb gewoon enorm veel schik met mijn nieuwe aanwinst :)-D

Dat was het voor deze keer. Hartelijk dank voor het kijken!

Mooi!

Mooie aanwinst…(tu)

Leuke review en mooie foto’s van het horloge(tu)

Aan de kleur van de balans te zien, heb je er één van het jongste type dat vanaf eind jaren '80 gemaakt is. Als het goed is, is de gangreserve meer dan 55 uur!

Tja, het hacken van deze uurwerken, ik had je al verteld dat ik een Shturmanski heb die wel hackt. Er zou dus een 31659 in moeten zitten, maar er staat keurig 3133 op de brug. Net andersom als bij jouw horloge dus.

Heel fraai exemplaar.Gefeliciteerd.
Veel plezier ermee.

Mvg
Stefan

tjvreeken Schreef:

Leuke review en mooie foto’s van het horloge(tu)

Aan de kleur van de balans te zien, heb je er één
van het jongste type dat vanaf eind jaren '80
gemaakt is. Als het goed is, is de gangreserve
meer dan 55 uur!

Tja, het hacken van deze uurwerken, ik had je al
verteld dat ik een Shturmanski heb die wel hackt.
Er zou dus een 31659 in moeten zitten, maar er
staat keurig 3133 op de brug. Net andersom als bij
jouw horloge dus.

Okay Tom, dus dan gaat de gangreserve uitsluitsel geven over het kaliber (tu)

ticothijs82 Schreef:

tjvreeken Schreef:

Leuke review en mooie foto’s van het
horloge(tu)

Aan de kleur van de balans te zien, heb je er
één
van het jongste type dat vanaf eind jaren '80
gemaakt is. Als het goed is, is de gangreserve
meer dan 55 uur!

Tja, het hacken van deze uurwerken, ik had je
al
verteld dat ik een Shturmanski heb die wel
hackt.
Er zou dus een 31659 in moeten zitten, maar er
staat keurig 3133 op de brug. Net andersom als
bij
jouw horloge dus.

Okay Tom, dus dan gaat de gangreserve uitsluitsel
geven over het kaliber (tu)

Dat denk ik niet, een 3133 mét hackfunctie is een variant op de 3133 en heet een 31659.
Ik denk dat je de productie lijst die ik voor de 3133 heb gemaakt, zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,223593,223593#msg-223593 , ook op de varianten kan toepassen.
OK hier is de lijst nog een keer:

Passen we dit op jouw horloge, dan zien we een one-piece reset lever: dus géén type I.
We zien een gray metal balance wheel, dus vanaf late 1980’s.

Helemaal top (tu)

Hele mooie aanwinst, gefeliciteerd.

Klasse Tom, bedankt (tu) Still running strong!

Ja, dat is een mooie klok.(tu)
Ik heb een ouder model zonder kroon voor de binnenring.
Wel hetzelfde uurwerk en ook geen stopseconde, dit kwam volgens het boek van Michael Ceyp wel vaker voor. ( het boek Faszination Russische Uhren )

Ik zie het nu pas en heb het artikel nog niet gelezen, maar op WUS is 4 dagen geleden een groot artikel over de datering van 3133 chronografen gepost.

http://forums.watchuseek.com/f10/guide-determining-age-originality-poljot-3133-chronograph-597465.html

Een verschil is iig dat de metaal kleurige balans begin 1993 is geïntroduceerd.

maakt niet uit denk ik, als je hem mooi vind en de prijs was ok, dan is het toch prima…ik ging met een " hebberig" gevoel van de beurs, helaas niks gekocht…:frowning:

Mooi exemplaar! (tu)

het is geen uurwerk met hacking funktie maar een gewone 3133, dat kun je makkelijk zien, een 31659 heeft een opening als bij de pijl in de cirkel aangegeven op onderstaande foto (gepikt van Tom) hier zie je de scharnierende hevel van het hacking mechanisme zitten; die loopt uiteraard onder de brug door naar het balanswiel, maar dat piefje daar (zie rode streep) is iets lastiger te zien.

Je kunt dus niet zomaar een hacking hevel in een 3133 zetten, er zijn construktieve wijzigingen aan brug en platine nodig.

De nok op jouw foto is het hart van de chrono sekondewijzer

Het is hoe dan ook een mooi exemplaar, het wisselen van de chrono-brug kan ook gewoon op de fabriek gebeurd zijn, ze gebruikten wat ze hadden liggen en ze nuttigden waarschijnlijk ook nogal wat wodka tijdens de lunchpauze; d’r is zelfs een forumlid met “3132” op de chrono-brug gestempeld… :smiley:

Veel plezier met je mooie aanwinst!

Groet,
Paul

Prachtige klok! Maar ehm … wat heb er dan voor betaald? Ben nu wel nieuwschierig geworden :slight_smile:

@ Paul: Klasse info, dus de 3133 bruggen waren daadwerkelijk op.

Mooie chrono (tu)

Proficiat!

Enneh, blijft gaaf zo een uurwerk.

Wat een mooie klok,en geweldig dat logo!
(tu)

gaaf!