Sicura - automatic

Hallo mensen,

Ik heb op zolder een stoffige doos gevonden, hierin vond ik een horloge.
Het is een Sicura - voor de rest is het iets bijzonders volgens mij… (zie foto).

Dit is waarschijnlijk het lelijkste horloge op aarde - toch heb ik op internet gelezen dat ze redelijk zeldzaam waren.

• Kan iemand mij hierover meer vertellen? -
  • Heeft iemand misschien interesse hierin? - (Hij loopt niet meer)

Is een zgn jumphour.

gr.
Peebee

Heb er geen directe info over, maar vind hem wel gaaf.

Filmpje hoe die eruit moet zien…:

en info:
http://www.crazywatches.pl/sicura-propeller-jump-hour-1970--s

en

Mooi is ie inderdaad niet, maar op ebay komen nog wel eens af en toe voorbij.

Toch een leuk ding!

Cheers Eric

Leuk ding toch. lekker in de verzameling houden.

ha ha ha…:wink:

Grappig ding.

Ik zou hem gewoon leuk houden, en hem E.T noemen.

Sicura was een goedkoop merk met meestal eenvoudige stiftanker-werkjes (veelal EB, Ebauches Bettlach of dergelijke) .

“Spectaculair” ogende modelletjes maar horloge-technisch niet zoveel waard.

De eigenaar van dat merk kocht blijkbaar op een zeker moment het zieltogende “breitling” en sinds enkele jaren wordt één en ander handig terug aan elkaar gekoppeld door “slinkse” Ebay-verkopers in de hoop dat de vermeende “verbondenheid” hen veel geld zal opbrengen…

Daardoor krijgt “Sicura” eigenlijk een “aura” dat het in wezen nooit had…

Leuk horloge overigens en een exponent van een tijdsgeest waar men op allerlei manieren trachtte om horloges met zgn. “digitale” uitlezing tegenover de goedkope Japanse Quartz-Golf te plaatsen…

Het “zeldzame” zit 'm in het feit dat deze horloges destijds nooit “doorgebroken” zijn en dus meestal bij een poging tot herstelling op de schroothoop zijn beland… En daardoor weer eerder zeldzaam werden (maar het blijven goedkope stukjes).

Ik heb verschillende “sicura’s” en voor het duurste model (automaat) heb ik ooit 12 Euro betaald…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Heren,

Bedankt voor de info - hij ziet er idd erg spectaculair uit -

• LoL :smiley: en ik denken dat het ding nog wat waard zou zijn. -

• Is het laten repareren van zo’n ding de moeite waard? -

• Ik denk dat dat ik em alleen zal dragen voor de carnaval ofzo :D:D -

Laten repareren is het helaas niet waard (of ivm sintimentele waarde)… mede omdat je dan beter voor 20-30 er eentje koopt in goede staat. Kun je nu je slag slaan want er staat er eentje te koop op Ebay.