Bij de zoektocht naar een Omega Speedmaster Pro kwam ik in Rotterdam terecht bij Siebel op de beurstraverse. Daar werden alle Omega’s met 30% korting verkocht (alleen de in de filialen aanwezige exemplaren, dus geen bestellingen!). Volgens zeggen stoppen ze met de Omega lijn.
Ik was op zoek naar de speedmaster pro met de doorzichte kast caliber 1863. Die hadden ze natuurlijk weer net niet maar wel de Moonphase van ongeveer euro 3350 voor iets in de buurt van de euro 2300. De “normale” speedmaster pro: type 3570.50.00 werd ook geleverd met 30% korting en daar hadden ze er volgens mij nog 1 van. Personeel is heel vriendelijk en begint graag een zoektocht bij de andere Siebel filialen om te kijken wat er nog is. Siebel is Omega dealer en levert alles met de bijbehorende, getekende, certificaten.
Ik ben uiteindelijk goed geslaag bij Brunott in Rotterdam waar ik vriendelijk en zonder poeha werd geholpen met een redelijke korting.
Omega wil niet langer verder met Siebel, volgens een verkoopster die ik sprak in Amsterdam. Siebel is niet Chique genoeg. Omega wil zich duidelijk verder positioneren in een hoger segment van de markt.
Een stijging qua aanzien is prima, als dit verdiend wordt met kwaliteitsverbetering. Een zéér doorzichtige strategie zoals Omega deze nu voert, is gewoon jammer. Pak de Omega-mania vertoning en nu dit voorbeeld en de naam van hun volgende kunstje ergens in Europa mag de naam Omega-manic gerust dragen. Ze zullen er ongetwijfeld mee weg komen, maar het haalt wel een stuk geloofwaardigheid weg wat mij betreft. Los van dat blijven het leuke klokjes en dan nemen we de operatie ‘minder = meer’ maar voor lief.
Wijze en ware woorden! Als je echter ziet wat Omega in Heerlen uithaalt: Van Vaessen (toch een mooie zaak op niveau) halen ze hun merk naar een kleine zaak (Meertens) in een achteraf straatje. Een zaak zonder verder enig top merk. Raadsel voor mij hoe ze denken dat dit past binnen hun upgrade strategie.
Dat wist ik nog niet (van Vaessen). Da’s helemaal jammer, het is een prima zaak. Vaak zie je bij dit soort ‘operaties’, dat ook de eisen van een merk naar de dealer toe veranderen. Bij de autodealers is het de laatste jaren ook gebeurd. Een kennis van mij in Luxemburg (het mooiste land ter wereld ) was jarenlang trouw dealer van o.a. Hyundai. Totdat het merk zich onlangs tot een hoger niveau rekende dan haar dealers en de meest onmogelijke eisen aan de dealers ging stellen. En ook hier: ‘minder is meer’. Service die de man kon bieden aan de klanten maakte plaats voor reclamecampagnes en ‘positionering in de markt’ (ik krijg het bijna m’n strot niet uit Nu zal een dermate groot merk als Omega er wel mee weg komen, ze kunnen een stootje hebben. Ik vraag me wel af wat het betekent voor de kwaliteit (bijvoorbeeld de invulling die wordt gegeven aan garantie). Service en kwaliteit is toch wat deze merken moet onderscheiden. Het sluit m.i. wel een beetje aan bij het topic in ‘off topic’ over de ‘opera-man’ op youtube. De waarde die men hecht aan uiterlijke schijn en hoe men hiermee bedrogen uit kan komen. Een paar geesten bedenken dit en we doen allemaal vrolijk mee.
Maar zoals ik al zei: het blijven zo’n leuke klokjes
Vr gr en zeker tot het volgende treffen!!! Vr gr Ron
Wijze en ware woorden! Als je echter ziet wat
Omega in Heerlen uithaalt: Van Vaessen (toch een
mooie zaak op niveau) halen ze hun merk naar een
kleine zaak (Meertens) in een achteraf straatje.
Een zaak zonder verder enig top merk. Raadsel voor
mij hoe ze denken dat dit past binnen hun upgrade
strategie.
groet en tot een volgens Limo Watch Treffen
.Een volgend keer graag niet op woensdag, dan ben ik ook van de partij.
Ik dacht dat een Omega 1863 niet meer gemaakt werd met doorzichtige kast.Zou dolgraag een nieuwe willen hebben, waar kan ik die het beste kopen en wat is de prijs?
Bedankt voor de tip bonkema, ik ben eens gaan kijken bij siebel en heb daar twee prachtige omega’s gekocht met
…40% korting. Dus forumleden gaat met je broer, vader, neef, medeformlid of koop een omega voor je vrouw en meteen voorjezelf, dat schheelt ! Op een horloge zit ook nog 30% korting. Het verhaal van de baas van de siebel waar ik ze gekocht heeft was het volgende; Omega heeft het plan om zich te gaan meten met de grote merken zoals breitling en Rolex. De omega’s gaan dan ook zo’n 30% duurder worden binnen enkele maanden. Siebel denkt dan dat er voor hun geen verkoopmuziek inzit. Ze gaan verder met merken van o.a. maurice lacroix en
Tag Heuer, die zij op dezelfde kwaliteit vinden zitten als omega. Dat is natuurlijk nog de vraag ? wat vinden jullie daarvan kwaliteit vergelijk met omega - Tag Heuer - Maurice Lacroix ? Laat eens weten ! Glashard
Omega legt het toch iets anders uit. De uitstraling van een Siebelwinkel past niet meer in het Imago dat Omega zichzelf wil gaan aanmeten. Ze willen dus enkel nog bij topzaken hun horloges verkopen. Verder gaan ze het aantal dealers behorlijk terugbrengen. Dus minder dealers, maar wel chiquer die met elkaar meer (duurdere) Omega’s moeten gaan verkopen.
ML heeft als nadeel dat men de naam verbonden aan een zeer brede range van modellenreeksen. Van de quartz boutique modellen tot aan de gelimiteerde platina Masterpiece modellen. Bij de Masterpiece modellen zitten fantastische stukken, met een zeer, zeer goede kwaliteit en afwerking. M.i. heeft de Masterpiece serie zeer te lijden van het image van de goedkope quartz modellen.
Echter zal het met ML dezelfde kant opgaan als van Omega. men is druk bezig met het upgraden. Sinds vorig jaar is ML bezig met het ontwikkelen en produceren van Manufacture uurwerken, en de prijzen van die modellen (en daaraan gekoppeld ook de overige modellen in de Masterpiece serie) zullen stijl omhoog gaan.
Misschien zou het verstandig zijn van ML om de goedkopere quartz modellen
onder een andere naam te slijten,?
Niemand vind 't leuk als je een horloge koopt/draagt van 5000 euro.
terwijl er van dat zelfde merk dan vele, veel goedkope horloges zijn.
precies wat jezelf ook al zegt Hans
Omega maakt volgens mij ook geen goedkope horloges onder het Omega label,
alhoewel die in een luxe positie zitten, omdat voor ieder prijssegment één of meerdere
namen aanwezig zijn in de Swatch groep.