Signal/Poljot uit welk jaar?

BesteForumleden, met name Poljotkenners,

Ik kocht een paar weken geleden op Ebay een Poljot met vibro-alarm. Eigenlijk een ander merk, Cuernan oid, maar uit de 1e MChZ te Kirova in ieder geval. Mooi elegant klokkie en erg handig zo´n wekker om je arm. Nu kwam ik gisteren exact dezelfde tegen, aangeboden door een Ebaywinkel, met het verhaal dat het horloge uit 1959 stamt en tegen een wel erg hoog bedrag, nl 250 dollar. Dit lijkt me niet te kloppen.

Zijn er leden die me meer over dit horloge kunnen vertellen, wellicht aan de hand van het merk?

Hieronder het adres van de Ebaylink gekopieerd.

http://cgi.ebay.nl/Rare-1959-SIGNAL-MChZ-KIROVA-Poljot-Soviet-ALARM-WATCH_W0QQitemZ150331588388QQihZ005QQcategoryZ31387QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Alvast bedankt.

Frank

Dit is een Signal, waarschijnlijk medio tot eind jaren '60. Ik heb meerdere versies kunnen vinden, maar niet met de Romeinse XII.
Cal. 2612.1, 18 jewels, hand wind, shock resist waterprotected, monometallic balance, two springs (one for alarm function). (Ontleend aan J. Levenberg, Uhren aus Russland '96, Sammlerkatalog Nr. 7). Levenberg schatte in '96 de verzamelaarswaarde op DM 300. Lijkt mij sterk overdreven. Ikzelf schat de waarde afhankelijk van de staat tussen de 50 en 100 Euro. Ik heb vergelijkbare Poljot wekkerhorloges in nieuwstaat verkocht voor rond Eur 70,00.
Ben benieuwd hoe de wekker klinkt…

Dank je voor de informatie.Het alarm klinkt hetzelfde als de andere Poljot wekkers (heb er meerdere, even vergeleken). Iets feller door het kleine kastje wellicht. Je schatting mbt waarde lijkt me reëel.

Ik zal eerdaags een foto op het forum zetten van mijn wekkers.

Groet, Frank

Het is een tamelijk schaamteloze kopie van de AS 1475
In de udssr namen ze het niet zo nauw met copyright e.d.

m.b.t de waarde geldt op Ebay steeds weer, overdreven mooi verhaal dichten, hoge prijs vragen en hopen dat iemand erin tuint.

Als je wil weten hoe een bepaalde wekker klinkt moet je met internet explorer de volgende site bezoeken (helaas wordt met andere browsers het geluid niet weergegeven)
http://www.armbandwecker.at/

Maurits,

Leuk dat overzicht van die alarmgeluiden! Ik wist niet dat er zo veel merken mechanische horloges met alarm hebben gemaakt.

En over dat kopiëren: beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zullen we maar zeggen…

Frank