Vandaag gelanceerd, en voor een ieder die kleine independents een warm hart toedragen, maar eigenlijk voor een ieder die van horloges houdt: de Simon Brette Chronomètre Artisans.
Een jonge veelbelovende horlogemaker waarvan ik verwacht dat hij het nog wel eens ver kan gaan schoppen (wat heet, ik geloof dat het horloge nu al is uitverkocht tot 2030 ) Ik wilde jullie dit huzarenstukje niet onthouden.
“A cycloidal drive or cycloidal speed reducer is a mechanism for reducing the speed of an input shaft by a certain ratio . Cycloidal speed reducers are capable of relatively high ratios in compact sizes with very low backlash”
Volgens mij werden die ‘wolfstooth’ movements vroeger veel gebruikt in pocket watches.
Gezien de tandwielen maar in 1 richting moeten draaien, en niet sterk moeten zijn, hebben ze halve tanden gebruikt = meer tanden op dezelfde omtrek mogelijk => compacter, of even grote tandwielen, maar minder tandwielen nodig.
Overigens: ik las iets over twee veertonnen om bij een tikgetal van 18000 nog tot een gangreserve van 72 uur te komen.
Grand Seiko realiseert 72 uur reserve bij een tikgetal van 36000 bph, terwijl zowel Seiko als de hele Swatch groep bij een tikgetal van 21600 70, 72 respectievelijk 80 uur uit één ton persen.
Qua architectuur is het, als die berichten van die tweede ton kloppen, dan ook niet baanbrekend of bijster efficiënt, dus dit lijkt een uurwerk wat in de eerste plaats ontworpen is voor de esthetiek.