Simon Brette

Vandaag gelanceerd, en voor een ieder die kleine independents een warm hart toedragen, maar eigenlijk voor een ieder die van horloges houdt: de Simon Brette Chronomètre Artisans.

Een jonge veelbelovende horlogemaker waarvan ik verwacht dat hij het nog wel eens ver kan gaan schoppen (wat heet, ik geloof dat het horloge nu al is uitverkocht tot 2030 :face_with_peeking_eye:) Ik wilde jullie dit huzarenstukje niet onthouden.

Take a bow:

37 likes

Ik zag hem op monochrome voorbij komen. Mooi, maar mij aan de voorkant veel te barok. Wel erg mooi gedaan hoor. Ik vind het uurwerk mooi.

Ik vraag me af wat het voordeel van de vorm van de tandwielen is, die wolfstanden zoals monochrome ze noemt.

2 likes

Ik vind de voor- en de achterkant niet zo goed bij elkaar passen.

1 like

Ben onder de indruk. Zowel van de voorkant als van de achterkant.

Diepe buiging indeed :yum:

Voor minimale wrijving of speling misschien?

“A cycloidal drive or cycloidal speed reducer is a mechanism for reducing the speed of an input shaft by a certain ratio . Cycloidal speed reducers are capable of relatively high ratios in compact sizes with very low backlash”

Volgens mij werden die ‘wolfstooth’ movements vroeger veel gebruikt in pocket watches.

2 likes

Sodeju, die ziet er lekker uit zeg.
Wel 60k CHF’jes, maar ik ken horlogemerken die voor zo’n bedrag een stuk minder hun best hebben gedaan.

2 likes

Prachtig, knap, respect, maar niets voor mij, ik hou van eenvoud en onder de radar. :grinning:

Echt een meesterwerk, ik heb de countdown van dit model gevolgd. In alle opzichten perfectie!

2 likes

De achterkant is schitterend. De voorkant mooi maar persoonlijk niet mijn smaak.

En die prijs oef.

Wauw!

Kunst :heart_eyes:

indrukwekkend idd. Hoelang duurt het eigenlijk om z’n meesterwerk in elkaar te zetten? Weet iemand dat?

1 like

:joy::joy::joy::joy::joy::joy:

1 like

Heel mooi gemaakt horloge. Of ik het zou kopen? Nee. Te frivool voor mijn smaak.

Hoeveel maken ze er per jaar? :grin:

In het kort voor de niet technische mensen:

Gezien de tandwielen maar in 1 richting moeten draaien, en niet sterk moeten zijn, hebben ze halve tanden gebruikt = meer tanden op dezelfde omtrek mogelijk => compacter, of even grote tandwielen, maar minder tandwielen nodig.

1 like

Overigens: ik las iets over twee veertonnen om bij een tikgetal van 18000 nog tot een gangreserve van 72 uur te komen.

Grand Seiko realiseert 72 uur reserve bij een tikgetal van 36000 bph, terwijl zowel Seiko als de hele Swatch groep bij een tikgetal van 21600 70, 72 respectievelijk 80 uur uit één ton persen.

Qua architectuur is het, als die berichten van die tweede ton kloppen, dan ook niet baanbrekend of bijster efficiënt, dus dit lijkt een uurwerk wat in de eerste plaats ontworpen is voor de esthetiek.

1 like

Erg gaaf! Helaas wel een hoop geld maar had ook niet anders verwacht bij iets dergelijks.

Ziet er spectaculair uit. Maar niet een horloge dat ik zou dragen. Echt een tikkie te ‘haute horlogerie’. Aan mij niet besteed.