Simpelste loopwerk

Ik ben eigenlijk benieuwd wat/welk merk het simpelste loopwerk heeft wat ooit is geproduceerd?
Liefst met zo min mogelijk onderdelen. (aantal ?)
Misschien heeft iemand er 1?
Uiteraard geen quarts maar mechanisch.

Sla Asterix & Obelix er eens op na … volgens mij is er een band met een polszonnewijzer. :slight_smile:

lol

hihihihi

3 onderdelen 2 ringen en een veter … , oke + een beetje zonlicht :smiley:

Fraai. Hoe oud is dit nieuws? En hoe heet het kleinood?

het is vrij nieuw nieuws , en volgens mij heet het “zonnewijzer aan een koordje” :D(:smiley: :smiley:

Hoi RJVB,

meer als hieronder via de link te zien is weet ik ook niet , mijn juwelier heeft er al wel iets van gezien ( Basel / internet ?) maar ze staan nog niet in de bestellijst , we hebben er al wel in gereserveerd (tu) .
het nieuws is van 2 april 2006

Gereserveerd bij je juwelier? Nu ja, ik merk het wel wanneer 'ie beschikbaar komt denk ik (of laat het ff weten).

Maakt een leuk cadeautje. (Voor mensen in een zonnig land - ik denk dat een zonnig humeur alleen niet genoeg zal zijn :wink: )

Kun je er geen inkoopaktie (met flinke korting natuurlijk;)) voor opzetten? Ik wil er ook wel 1.
Dit soort ringen zijn trouwens al vele eeuwen oud. Kan het zijn dat men dit boeren zonnewijzers noemde (oid)?

Hoi Henrik,

Ik kan zal het met mijn juwelier overleggen, en wie weet.
Al zal zolang er geen prijs en leverings datum bekend is , niet veel te onderhandelen zijn.

Inkoopactie ++

Als de prijs van het zonnewijzertje iets kan zakken doe ik ook graag mee!
Maarten

seamaster Schreef:

het is vrij nieuw nieuws , en volgens mij heet het
"zonnewijzer aan een koordje"

Ik heb …tig jaar geleden in Frankrijk al zo’n ding gekocht als souvenir. Het is een ontwerp dat al minstens sinds de Middeleeuwen bestaat. Waarschijnlijk zelfs al bij de Romeinen.

Nomos heeft dit ontwerp dus gewoon gejat.

Een plakmerk dus. :frowning:

Belachelijk duur ook nog. Ik heb destijds voor een bronzen exemplaar niet meer de 30 Franse franc betaald.

Nee, een “merk merk”. Eentje waar van de naam minstens 50% v.d. prijs bepaalt :slight_smile:

Maar er lijken op deze ook aan de buitenkant schalen te staan. Een of andere vernuftig mechanisme om zomer- en wintertijd aan te kunnen geven, bijvoorbeeld?

Ik ook :slight_smile:

RJVB Schreef:

Nee, een “merk merk”. Eentje waar van de naam
minstens 50% v.d. prijs bepaalt

Maar het merk voegt niets toe aan het ding. Geen enkele originaliteit en geen kwaliteitsverbetering.

Maar er lijken op deze ook aan de buitenkant
schalen te staan. Een of andere vernuftig
mechanisme om zomer- en wintertijd aan te kunnen
geven, bijvoorbeeld?

Bijna goed.
Deze zonne-ring werkt alleen met zonshoogte. Niet met de kompasrichtingen. Daardoor is hij ook minder nauwkeurig dan een echte zonnewijzer. Omdat de maximale zonshoogte door het jaar heen varieert, is de hoogte van het “vizier” per maand in te stellen.

Ik zou ook mee willen doen. Zo zijn er een behoorlijk aantal mensen!

ik tel nu 5 mensen die mee willen doen, ik heb i.v.m. werk nog geen tijd gehad om bij mijn juwelier langs te gaan, dat zal zaterdag of volgende week worden.
ik wacht even zijn reactie af , dan weten we snel meer.

ajan Schreef:

Hoi Seamaster,

Als je wat meer info kunt krijgen oner gebruik en
waarvan gemaakt heb ik mogelijk ook
belangstelling

Bedankt vasr

Ajan

Gebruik:
Maand instellen met de centrale ring
Laten bungelen aan koordje: vertikaal dus
Vizier richten op de zon: ronddraaien aan het koordje dus
Tijd aflezen aan de binnenkant van de ring
Nauwkeurigheid +/- 10 minuten (:smiley:

Materiaal lijkt me RVS. Zilver zou mooier zijn en beter bij de prijs passen.
Ik blijf erbij: verschrikkelijk duur voor iets wat ze niet zelf bedacht hebben (ripoff dus) en waar ze alleen hun merk op zetten. :sunglasses: