Sinn 103 ST OU Tachymeter, de meest obscure 103?

Het lijkt mij leuk om wat te delen over mijn Sinn 103 ST OU, ook wel de Sinn 103 Tachymeter genoemd. Het is een vrij obscure uitgave van het Duitse horlogemerk geweest, want deze 103 is enkel via het Duitse warenhuis Manufactum verkocht. Sinn verwijst ook door naar Manufactum voor verdere informatie en daar laten ze weer niks los. Wellicht kan ik ze ooit nog erover spreken tijdens een beurs. De Sinn 103 ST OU is ook nooit echt opgevallen onder de horlogeliefhebbers, want het is een paar jaar in een zeer beperkte oplage uitgegeven: er wordt gesproken over 200 tot 300 totaal. Ik heb het in 2017 via hun webshop gekocht en het is nu ook (helaas) niet meer te koop.

De officiële referentie is Sinn Chronograph 103.29238 en het wordt door de “kenners” de Sinn 103 Tachymeter genoemd omdat het enkel een tachymeter functie heeft (feitelijk dus geen chronograaf?) die tot 20 km/h kan meten. Om 20 km/h te meten moet de secondewijzer dus drie rond, dit zie je ook aan de cirkels die steeds een stapje naar binnen maken. Volstrekte waanzin om hiervoor de ETA Valjoux 7750 te gebruiken, maar ze hebben het toch gedaan. Waarom waanzin? Dit ETA uurwerk is natuurlijk bekend om de sub dials voor minuten en uren af te lezen en dit wordt dus niet benut. Ik heb geen idee of dit nog steeds onder de wijzerplaat verstopt zit, maar je kan het dus in ieder geval niet aflezen. Het heeft wel de bekende “wobble” door de unidirectional winding en het scherpe geluid bij het opwinden dus het lijkt mij een standaard 7750 te zijn. Wellicht weten de kenners meer?

Het is voor de rest een aantrekkelijk object, met de “faux patina” die eigenlijk wel goed past bij dit ontwerp. De lunette kan je beiden kanten op draaien en is handig voor extra timings doeleinden. De kast is gelijk aan de reguliere Sinn 103 en heeft mooie contouren, maar is natuurlijk daardoor ook wat dik. Voor een chronograaf prima, maar door de beperkte functies een beetje een “oddball”. Voor de rest heeft het niks van de bekende Sinn features, dus geen Ar-Dehumidifying Technology (anti fog), DIAPAL (lubricant-free escapement) of Tegiment (scratch resistance surface hardening). Maar wel 30 bar water resistance, dus dat is best een knappe eigenschap met reguliere pump pushers.

Het horloge werd geleverd met een bruine rally strap en ik heb er later een Sinn vintage strap en beige suede strap op gezet.

Genoeg geklets, hier zijn de foto’s:

23 likes

Inderdaad een obscure zeer aparte versie. Leuk om eens iets over te lezen…dank. :+1: Ps Nooit wegdoen.

1 like

Supergave variant :+1:

1 like

Al 2x bijna gekocht, kende hem dus al goed. Erg mooi ding!

3 likes

Twee keer bijna? Wat weerhield je? Ik ken het gevoel overigens wel, maar bij deze wist ik het meteen zeker.

vrij nutteloze complicatie inderdaad, maar desondanks een heel mooie verschijning :smiley:

1 like

Ik weet natuurlijk niet of Sinn ooit een echte collector’s hype krijgt zoals bijvoorbeeld Heuer of Enicar hebben gehad maar dit lijkt me een prima kandidaat om ooit een grailwatch te worden. Heel cool. Ik heb zelf trouwens een 40 Jahre Sinn met de kenmerkende grijze wijzerplaat.

1 like

Exact hetzelfde gehad. Regelmatig in mijn handen gehad bij Manufactum.

2 likes

Moet ik er ook eerlijk bij zeggen, dat op het moment dat ik m wilde kopen, hij net uitverkocht was.

1 like

Bijzondere complicatie. Voor de racefietsers onder ons? :grin:

1 like

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuuul erg mooi!

1 like