Sinn 556i of damasko ds30

Dat heeft Sinn goed gedaan. Begrijp niet dat dit niet altijd zo gedaan wordt. Stoort me echt een schuine datum tussen 4 en 5.

Ik heb 3 jaar geleden voor de Sinn gekozen als mijn eerste automaat. Loopt zeer accuraat.

2 likes

Chlorophyl, gij ook? :facepunch:

Beide zijn merken die bijzondere technieken in veel van hun horloges verwerken en bij de 556 krijg je daar bijna niks van terwijl je bij Damasko o.a. het geharde U-boot staal krijgt en de zelfsmerende kroon.
Voor mij de Damasko dus waarbij ik de versie van Jeroen de mooiste vind ( mijn ex :rofl: ).

2 likes

Nee, ik heb hem slechts te leen. :pensive:

Dit was de enige die ik meekreeg omdat er toch weinig fout mee kan gaan. :face_with_raised_eyebrow:

Nee geintje, dit was de enige die ik durfde mee te nemen. :innocent:

1 like

Ik vind de DA ook beter passen bij jouw, laat ik die nu toevallig in het blauwe gedeelte hebben. :wave:

1 like

Hoe oud zijn ze concreet, wat is de onderhoudsgeschiedenis en wat is de prijs? En welke versie van de 556 is het, qua wijzerplaat?

Ik zou zelf eerlijk gezegd geen van tweeën kopen, want de Sinn 556l is alleen mooi in pianolak-zwart met de meest basic plaat, al is dan de lume teleurstellend en heb je geen tegiment op die kast. Hij is wel mooier gesatineerd dan de Damasko.

Damasko’s van een paar jaar geleden hebben gewoon slechte lume, slechts 100m WR en geen bracelet. Soit, de kroon is, eh, speciaal en de kast is gehard, maar ik kan nou niet zeggen dat ik het de saaiheid vind overstijgen. Met minder waterdichtheid dan de Sinn en een wat saaiere sandblast van de kast is het maar… tja.

Daarom heb ik voor 900 ballen de standaard Archimede Pilot 39 genomen. Fatsoenlijk gebouwd, AR coating aan één zijde van het glas, zoals het hoort, 100m WR en erg goeie lume. De geblauwde wijzers zijn een mooi kleuraccent op wat anders wel heel erg steriele dials worden van al deze vliegertjes. Tot slot zijn Ickler kasten gewoon super.

Een mechanisch horloge kopen en dan over accuratesse beginnen is in mijn hoofd net zo raar als een T-Ford uit 1910 kopen en over vermogen en snelheid willen praten.

Mijn ervaring met diverse Duitse horloges is dat ze redelijk goed afgeregeld zijn, af fabriek, maar als accuratesse je ding is stel ik gewoon een Citizen Promaster Tough voor in het zwart.

• Monobloc case
  • Goeie lume
  • 200m WR
  • Schokbestendig
  • 15 sec / maand maximaal, op zonne-energie

Da’s maar een derde van de prijs van die Damasko, en ik denk dat de Citizen harder op z’n donder kan hebben.

Dat zijn die Damasko’s ook, Henk. Da witte gij ook.

2 likes

Beide zijn 2 tot 3 jaar oud.
Ze hebben geen service gekregen in deze tijd.
Voor zowel de damasko op leer of de sinn op band zou het 900 euro zijn.
Ik persoonlijk vond dit voor beide horloges wel een faire prijs.

Dan heb je nog geen service nodig. Ik zou wel een waterdichtheidstestje laten doen, vroeger of later. Ik zou geneigd zijn om de Damasko te nemen, want gele wijzer, als ik het goed zag.

Maar goed, zoals ik zei: Voor 900 ballen koop ik een splinternieuwe Archimede Pilot 39, wat ik dan ook gedaan heb. Super horloges, en staal-geblauwde wijzers, en het zit in dezelfde Duitse toolwatch-hoek.

EDIT:

Pardon. Ik was in de war. Die DA36 van @PLP is cool met de gele wijzer. En goedkoper.

Tja, en dan is er nog een dwaas die in dezelfde wheel house een Yema Flygraf verkoopt voor 450 ballen. Even een schaamteloze plug: 300m WR, saffier, BGW9 lume. :slight_smile:

Excuses voor deze plug. :slight_smile:

1 like

Wat is je polsmaat? Ik heb zowel de DS als de DA gehad en vond zelf de DS op mijn pols van 19,5 cm toch wat wegvallen. De 41mm van de DA vind ik beter passen, maar goed het is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.

horloges van 38 a 39 komen goed uit op mijn pols. Dus beide zitten wel in deze categorie

1 like

Dan zou ik dus voor de DS gaan tenzij je graag op staal draagt want dat kost bij Damasko een rib uit je lijf. :grimacing:
Of een horloge nu 10 of 20 atm is maakt mij niet veel uit, het zou waterdicht genoeg moeten zijn om je in het dagelijkse leven nergens zorgen over te maken.