Sinn 903 handopwinder 24-uur

Dit horloge is al een tijdje in mijn bezit, maar is toch zeker de moeite van een nadere uitleg waardig.

De Sinn 903 is een legale “hommage” aan de beroemde Breitling Navitimer.
Toen Breitling eind jaren 70 failliet ging, heeft de firma Sinn de rechten gekocht voor de lay-out en design van de wijzerplaat en de rekenschijf. De firma Ollech&Wajs kocht de restbestanden aan onderdelen.

Met de verworven rechten in de pocket bracht Sinn het model 903 op de markt. In de loop der tijd hebben verschillende uurwerken als basis gediend voor de Sinn 903.

Misschien wel het mooiste gebruikte uurwerk was de Lemania 1873 en Lemania 1877 handopwinder.

De Lemania 1873 is de 12-uurs versie, en de Lemania 1877 is de 24-uurs versie.

De 12-uurs versie had ik al in mijn bezit (Ik had dit horloge al eens verkocht, maar kreeg spijt van de verkoop, en kocht het exact zelfde exemplaar weer terug). En enige tijd terug kreeg ik een mailtje van iemand uit Amerika die mijn review over de Sinn 903’s had gelezen. Hij had ook zo’n horloge, en wou hem wel kwijt. Het bleek te gaan om de 24-uurs versie, en mijn interesse was daardoor gewekt. Hij wilde hem verkopen omdat hij niet kon wennen aan het aflezen van de tijd. Dit is inderdaad een beetje lastig in het begin, en het is ook de reden dat je veel meer 12-uurs versies dan 24-uurs versies van de Sinn 903 ziet.

Het is een fraai stelletje bij elkaar, deze Sinn’s. Via de achterkant kun je het uurwerk zien. Opvallend is dat de 12-uurs versie het logo van Lemania op een brug heeft staan, terwijl de 24-uurs versie een fraaier afgewerkt uurwerk heeft met het Sinn logo op dezelfde brug. Ook heeft de 24-uurs versie 1 jewel meer dan de 12-uurs versie (18 vs. 17 jewels) Op de foto zijn enkele krasjes te zien die op het plexiglas aan de achterkant zitten.

Nadat Swatch besloot om het Lemania 1873 uurwerk niet meer te fabriceren voor fabrikanten buiten de Swatch-familie, moest Sinn stoppen met deze configuratie. Tegenwoordig gebruikt Sinn automatische uurwerken voor de 903. De gehele Lemania 1873 productie wordt nu gebruikt door Omega voor de Speedmaster Professional.

Persoonlijk vind ik de 903 handopwinders prachtige horloges, prima kwaliteit, met een geweldig uurwerk. Je kunt ze nu nog voor redelijke prijzen krijgen als je goed rondkijkt. De tendens is heel duidelijk stijgend. Ik zie ze nu reeds verkocht worden voor 1500/1600 euro. Een jaartje terug was dat 1100 euro, en drie jaar geleden heb ik de mijne gekocht voor 700 Euro.

gr,
Hans Mennink

Het is inderdaad fraai Hans, zijn het dit keer blijvertjes? Moet me eens gaan verdiepen in het fenomeen Lemania.

Arjay

mooie klokjes , ik weer wat nieuws geleerd (tu)

Nee Arjay, Het zijn deze keer geen blijvertjes…

Hans, waarom is dit nu nodig :frowning: ? ( (:D(:D(:smiley: )

Hartstikke mooi spul (tu)

mooi hoor !

Ik had vandaag gewoon even heel erg zin om Lucien te pesten… :smiley:

hele aparte klokjes Hans (tu)
kom eigenlijk alleen de Ollech&Wajs modellen heel af en toe tegen.
er was recent nog een topic hier op 't forum over die 24 uurs horloges.
de eindconclusie was, dat 't nooit went, zeker als je zo’n model niet iedere dag draagt.
op de linker 12 uurs Sinn is het 2 over 2 , maar hoe laat is 't op de 24 uurs Sinn ?
kwart over 7 of half 8 :smiley:

groet André

Interessante info, weer iets geleerd. Ze zijn echt prachtig alleen zou ik zelf nooit voor een 24uurs klok gaan, ik zou er ook niet aan kunnen wennen. Ik zat net al te kijken en te denken hoe laat het is op de 24uurs versie.
Maar in ieder geval veel plezier met deze ware schoonheden.