Vorig jaar kocht ik op eBay.de een Sinn Arktis. Behoorlijk goedkoop, maar wel met achterstallig onderhoud… er moest het nodige aan gebeuren. Afgelopen december weggebracht en vandaag terug.
vochtindicator vervangen
kast gelaserd waardoor de butsen weg zijn (het kan dus wel!); er was een stukje van de lug af, nu niet meer!
pusher-asje vervangen (was krom)
dag/datum verstelling gereset
gewoon onderhoud zoals dat aan een Arktis met een 7750-uurwerk moet gebeuren.
Ik heb geen goede foto’s met de staat van voor de onderhoudsbeurt. Maar nu wel een paar nieuwe!
Hij is geserviced door Jan Ubels. Ja, hij doet ook Sinns, inclusief de ‘moisture control’ capsule. Het enige technologische hoogstandje aan de Arktis(…) dat Sinn verder nog zelf claimt, is het gebruik van een smeermiddel dat -50C aankan. Nou, dat geloof ik wel. Ik kan dat zelf in ieder geval niet aan. Dan ben ik toch niet buiten.
Hij is geserviced door Jan Ubels. Ja, hij doet ook
Sinns, inclusief de ‘moisture control’ capsule.
Het enige technologische hoogstandje aan de
Arktis(…) dat Sinn verder nog zelf claimt, is
het gebruik van een smeermiddel dat -50C aankan.
Nou, dat geloof ik wel. Ik kan dat zelf in ieder
geval niet aan. Dan ben ik toch niet buiten.
Menno
Prachtig horloge & resultaat, ook een goed adres om te weten! Ik neem aan dat Jan Ubels hem ook niet met Argon zal afvullen, maar misschien ook wel.
Ik heb het horloge inderdaad niet met argon afgevuld, hoewel dit verder geen probleem zou zijn om dit te doen.
We hebben namelijk argon staan in verband met de laser.
Het is namelijk zo dat kasten en banden van titaan zich niet laten solderen of laseren.
Dit is alleen te doen in een ruimte die gevuld is met Argon.
Dan alleen kunnen we banden en kasten van titaan weer laseren.
Maar in veel gevallen heeft het bij horlogeverzamelaars geen enkel nut dit af te vullen met argon.
Niet alleen wordt bij een verzamelaar een horloge aangeschaft op uiterlijk, maar in heel heel veel gevallen ook puur om het uurwerk en de staat daarvan.
Bij verhandeling, of samenkomsten van liefhebbers zal ook veelvuldig het horloge worden opengemaakt.