Sinn horloges bouwde in bepaalde modellen vroeger een Lemania 5100
uurwerk.
Echter nu bij dezelfde modellen zit er een Dubois Dépraz 2070 uurwerk in.
Nu heb ik al enkele reacties hier en daar gelezen, dat dit laatste uurwerk lang niet zo betrouwbaar is als de oude Lemania.
Ze schijnen zelfs minder geliefd te zijn die uurwerken van Dubois Dépraz.
Hoe zit dit precies en wat zijn dan de problemen?
Wie weet hier wat meer van of kan er iets over vertellen?
Medeforummer Tom K. heeft me voor het eerst op het grote verschil gewezen: de positie van de kroon en pushers. Waar ze bij een Lemania 5100 netjes op een rijtje zitten, zie je ze bij het DD uurwerk verspringen: de kroon zit veeeel lager en dat zorgt voor een heel heel rare vormgeving en de kroon verstellen moet een crime zijn.
Ik kan zo gauw geen vergelijkende foto vinden, maar als je een Sinn met DD uurwerk kunt fotograferen, maak ik een vergelijkende foto van een van mijn Sinns.
Menno
Wat ik nogal vervelend vind (volgens mij hebben alle modulaire uurwerken dit) is dat de minutenwijzer van de chrono niet springt maar meeloopt.
Alvast bedankt Menno voor de moeite.
Ben niet zo’n held met foto’s maken en plaatsen op HF.
Maar zal proberen een plaatje ergens vandaan te halen.
Gr.
thieuster Schreef:
Medeforummer Tom K. heeft me voor het eerst op het
grote verschil gewezen: de positie van de kroon en
pushers. Waar ze bij een Lemania 5100 netjes op
een rijtje zitten, zie je ze bij het DD uurwerk
verspringen: de kroon zit veeeel lager en dat
zorgt voor een heel heel rare vormgeving en de
kroon verstellen moet een crime zijn.Ik kan zo gauw geen vergelijkende foto vinden,
maar als je een Sinn met DD uurwerk kunt
fotograferen, maak ik een vergelijkende foto van
een van mijn Sinns.Menno
Het grote verschil is dat een 5100 een geïntegreerd chrono uurwerk is, en Dubois Dépraz een chrono opbouw module is die met het ganguurwerk is verbonden. Dit zie je aan de buitenkant doordat de puishers niet lijnen. De Speedmaster Reduced maakt gebruik van dezelfde techniek. Ook hier zit een Dubois module ingebouwd.
Het hoeft niet persé slechter te zijn trouwens. Er zijn verschillende artikelen waarin de duurzaamheid van deze modules wordt beschreven. Het grootste nadeel zie ik in het servicen, want dat schijnt zeer moeilijk te zijn.
Een ding is wel zeker: een Lemania 5100 is een zeer solide uurwerk!
Eens met alle voorgaande posts van vandaag. Het was mij echter niet bekend dat het gebruikte DD-opbouwmodule als onbetrouwbaar te boek staat. Heb je hier ook bronnen over?
Dat de DD opbouwmodules onbetrouwbaar zouden zijn geloof ik niet. Zitten o.a. in Omega’s. Wel lees ik dat servicen arbeidsintensief is. Ik zou nooit een Sinn met een modulechrono willen hebben. Helaas wordt de 5100 niet meer geproduceerd. Dat was trouwens optisch geen mooi ontwerp, maar werd vaak ingezet omdat het hoge G-krachten kan verdragen, o.a. door de rotor die op plastic bumpers kan stoten.
Arjen Schreef:
Dat de DD opbouwmodules onbetrouwbaar zouden zijn
geloof ik niet. Zitten o.a. in Omega’s. Wel lees
ik dat servicen arbeidsintensief is. Ik zou nooit
een Sinn met een modulechrono willen hebben.
Helaas wordt de 5100 niet meer geproduceerd. Dat
was trouwens optisch geen mooi ontwerp, maar werd
vaak ingezet omdat het hoge G-krachten kan
verdragen, o.a. door de rotor die op plastic
bumpers kan stoten.
Vaak worden de uurwerken de Omega’s vervangen als er problemen mee zijn. Dat zegt genoeg denk ik.
El penumbra Schreef:
Vaak worden de uurwerken de Omega’s vervangen als
er problemen mee zijn. Dat zegt genoeg denk ik…
…over de arbeidsintensiviteit van het servicen bedoel je neem ik aan? Worden ze weer gewoon door zo’n zelfde uurwerk vervangen?
Eddy C. Schreef:
El penumbra Schreef:
Vaak worden de uurwerken de Omega’s vervangen
als
er problemen mee zijn. Dat zegt genoeg denk
ik……over de arbeidsintensiviteit van het servicen
bedoel je neem ik aan? Worden ze weer gewoon door
zo’n zelfde uurwerk vervangen?
Ik weet dat er een aantal mensen zijn die liever geen onderhoud doen aan dergelijke uurwerken en ik heb al vaak gehoord dat als zo’n horloge terug gaat naar Omega zelf voor onderhoud dat er dan een compleet nieuw uurwerk in wordt gezet. Uiteraard hetzelfde.
El penumbra Schreef:
Ik weet dat er een aantal mensen zijn die liever
geen onderhoud doen aan dergelijke uurwerken en ik
heb al vaak gehoord dat als zo’n horloge terug
gaat naar Omega zelf voor onderhoud dat er dan een
compleet nieuw uurwerk in wordt gezet. Uiteraard
hetzelfde.
Ferrie Schweitzer doet het ook niet, om diezelfde reden.
Eddy C. Schreef:
El penumbra Schreef:
Ik weet dat er een aantal mensen zijn die
liever
geen onderhoud doen aan dergelijke uurwerken en
ik
heb al vaak gehoord dat als zo’n horloge terug
gaat naar Omega zelf voor onderhoud dat er dan
een
compleet nieuw uurwerk in wordt gezet.
Uiteraard
hetzelfde.Ferrie Schweitzer doet het ook niet, om diezelfde
reden.
En dat zegt al genoeg lijkt me… 
Niet helemaal mee eens. Ferrie serviced ook geen co-axial’s. Wesselink en Vreeker wel en leveren ook perfecte kwaliteit af. In principe is zo’n module best te servicen maar je hebt wel speciale tools nodig die niet te koop zijn op de vrije markt. Dat ie wordt vervangen heeft niets te maken met kwaliteit maar gewoon met kosten. Gebeurt vaak ook alleen als er iets kapot in is. Denk je dat een quartz uurwerk ook wordt gerepareerd als er iets mis mee is. Die wordt ook gewoon vervangen.
Klopt Tom. De modules gaan terug naar de fabriek waar ze een service krijgen. Het vervangen is goedkoper, al vind ik het gevoelsmatig wat vreemd.
Maar de modules schijnen wel bullet proof gebouwd te zijn, met onderdelen die soms tot wel drie keer sterker zijn uitgevoerd als noodzakelijk zou zijn. Bron op internet kan ik nu zo snel niet vinden, maar er zijn verschillende topics over geplaatst.
Tom Koerts Schreef:
Niet helemaal mee eens. Ferrie serviced ook geen
co-axial’s. Wesselink en Vreeker wel en leveren
ook perfecte kwaliteit af. In principe is zo’n
module best te servicen maar je hebt wel speciale
tools nodig die niet te koop zijn op de vrije
markt. Dat ie wordt vervangen heeft niets te maken
met kwaliteit maar gewoon met kosten. Gebeurt vaak
ook alleen als er iets kapot in is. Denk je dat
een quartz uurwerk ook wordt gerepareerd als er
iets mis mee is. Die wordt ook gewoon vervangen.
We beweren ook niet dat dit met de kwaliteit van doen heeft, al ben ik nog steeds benieuwd waar de TS zijn “aantijgingen” op baseert.