Sinn only (Deel 3)

Deze

2 likes

Nice!
En welkom bij de Sinners :grinning:

1 like

Vind ik ook de mooiste stalen band bij dit horloge! :ok_hand:

18 likes

Sinn weer terug van servicebeurt :ok_hand:t2:

17 likes

12 likes

De Sinn doet het goed op Madeira :ok_hand:t2:

24 likes

Yes hij is binnen… stukken mooier…

21 likes

Goedemorgen, ik zie de laatste tijd online best vaak goed te betalen tweedehandse sinn 104’s voorbij komen. Helaas niet hier op het forum. Nu heb ik nog nooit een horloge tweedehands gekocht, of überhaupt een horloge in deze categorie. Dus ik vroeg me af waar ik op moet letten. Bepaalde landen vermijden? Extra kosten voor import of onderhoud? Jaartallen? Bekende gebreken misschien? Stuur je een horloge direct naar de fabrikant voor een check? Ik heb echt geen idee. Alle tips zijn welkom!

1 like

18 likes

De 104 is een zeer fraaie Sinn, en breed gewaardeerd.
Het is geen complex horloge met een betrouwbaar Sellita SW200-1 uurwerk.
Wel jammer dat Sinn een paar jaar geleden van een goudkleurige rotor is overgestapt op een zilverkleurige rotor…. :neutral_face:
Voorheen monteerde Sinn trouwens een ETA 2824 uurwerk in de 104, maar dat is alweer 10 jaar geleden volgens mij…. Volgens de kenners doen deze uurwerken niet of nauwelijks voor elkaar onder.

Tweedehands zou ik zeker kijken op de Duitse marktplaats (kleinanzeigen), daar staan redelijk wat jong gebruikte - dan hoef je wat betreft onderhoud geen voorschot te nemen.
Vraag altijd na of de datum en dag netjes verspringen om 12 uur ‘s nachts, want als dit niet zo is heeft het horloge zeker onderhoud nodig.
Er zijn vast forumleden met meer ervaring die zinnige dingen kunnen melden over het uurwerk, maar zover ik weet zijn deze Selitta uurwerken zeer robuust en betrouwbaar.
Er is wel een redelijk prijsverschil tussen leer en staalarmband.
De uitdaging bij een Sinn 104, en dan met name op staal, is dat het een gepolijste kast is en die zijn wat krasjes gevoeliger dan matte of gesatineerde kasten. Ook de clasp van de stalen armband is krasgevoelig.

Zelf heb ik deze:

Die (niet de mijne) staat nu op kleinanzeigen voor een heel nette prijs, met stalen armband en leren armband.

Maar snuffel daar nog eens rond zou ik zeggen.

Succes!

10 likes

Serious watches in Drachten heeft deze nog weleens te koop, betrouwbare partij en er is vaak nog wat van de prijs af te krijgen.
Een standaard Sellita uurwerk is voor iedere horlogemaker te servicen, mocht dat nodig zijn.

Op het Duitse uhrforum komen ze ook wel voorbij maar ik vind zelf de prijzen daar vaak aan de hoge kant.
De 104 is echt een tof horloge hier mijn ex.

13 likes

Er bestaan overigens ook 104’s met gematteerde kasten, maar dat zijn allemaal limited editions.

1 like

Kopt idd!
Op dit moment een limited met rode seconde en matte kast (200 stuks) voor de Amerikaanse en Japanse markt. Vorige matte 104s waren volgens mij ook US only….
Waarom deze niet in EU te koop zijn snap ik niet…

1 like

Wat is jong voor een horloge?

Goeie vraag!
Wellicht voor iedereen anders, maar ik zou zeggen maximaal 3 jaar: dan zit je nog in de eerste helft voordat ie een servicebeurtje nodig heeft (elke 6-7 jaar is het advies).
Momenteel ben ik van de vintage, dus voor mij kijk ik óf naar de laatst uitgevoerde service óf ik waag de gok.

Deze (uit 2021) kocht ik onlangs waarvan wel duidelijk is dat ie een beurtje nodig heeft:

Onderhoud voor deze Hydro kan alleen bij Sinn en kost snel 400€….

Een Sellita SW200 is hier lokaal makkelijk te servicen, die hoeft niet perse naar Frankfurt.

Succes!

3 likes

104 is inderdaad lekker ja!
Succes met zoektocht.

14 likes

:smiling_face_with_three_hearts:

17 likes

Erh, ik bedoelde natuurlijk ca. 2001……

Pluggen van een advertentie was in het verleden een dingetje. Nu mag het blijkbaar dus doe ik het ook. Schaamteloos :joy:

2 likes