De EZM2 Hydro is en blijft een topper!
Maar wel een goeie!
Simpel. Voor af en toe.
Die heb je toch te koop gehad een poos geleden?
Camouflage.
WAT?!
Ik kwam deze, laten we zeggen, “bijzondere” Sinn 356 tegen in een Japanse reclame folder.
Gelukkig verschillen smaken, maar ik vind het niks…!
Natuurlijk Sinn in Frankfurt gecontact: Is dit ooit een door Sinn uitgegeven 356?
Reactie: Ja, is ooit uitgebracht als een limited edition in Japan. Maar verder niks, geen introjaar, geen aantallen.
Dit moet dan in de late jaren 90 zijn gebeurd.
De 356 is in 1996 als limited edition handopwinder met 300 stuks voor het eerst op de markt gebracht.
Helaas staan er Japanse karakters precies op de plaats van de kroon.
De kroon van de handopwinder 356 is namelijk iets anders dan van de automaat.
Mijn inziens lijkt het een handopwinder, maar ik kan het niet goed zien…
Er is ook een mini afbeelding van de achterzijde te zien, en ik kan “ROTO” lezen, hoogstwaarschijnlijk staat er “PROTO” - dit zou dan in tegenspraak zijn met wat Sinn mij vertelde.
Pas in 1998 kwam de 356 beschikbaar (als automaat) voor de rest van de wereld en vanaf ca. 1999 verdween “ T SWISS MADE T” van de dial.
Deze Japan editie blijft voor mij toch een mysterie, en ik verwacht niet dat er grote aantallen zijn geproduceerd.
Naast de advertentie heb ik geen enkele andere afbeelding van deze 356 kunnen vinden…
Ben benieuwd naar de reactie van mede Sinners!
Mooi verhaal, bijzonder ding, maar inderdaad, ik vind het ook niks.
De Japanse Sinn website uit 2005 vermeldde op de 356 pagina (in het Japans):
“The first 356. FLIEGER is a model produced in 1996 in Japan limited to 300 pieces. It was a classic pilot chronograph reminiscent of the 40s. This limited edition model sold out immediately, but at the request of many enthusiasts, it was sold again as a series model. The movement uses the Valjoux 7750, and the model in this series is self-winding from the manual winding type. FLIEGER IS THE GERMAN WORD FOR PILOT. The origin of the pilot chronograph is emphasized by the simple design of the dial, making it the most basic model. The 356 series includes the 356. FLIEGER.II. and 356.FLIEGER. UTC is in the lineup.”
De drie modellen in 2005 waren:
Als we het stukje tekst uit de folder door de vertaalmachine gooien, krijgen we dit:
A limited edition model produced by Sinn for Japanese customers in 1996. A prototype chronograph based on the 356 FLIEGER. Features unique wing ears. Reference product.
Echter, een alternatieve vertaalmachine maakt er dit van:
Je mag zelf conclusies trekken
Als je een scherpere foto van het fragment hebt, komt er ook een betere vertaling uit.
Maar er staat in koeienletters Sinn 356 プロト = Sinn 356 Proto dus ik denk dat we aan kunnen nemen dat het een prototype betreft, 1 exemplaar dus.
Nice @promaster !
Top dat je de moeite hebt genomen om het te vertalen!
Dat het een uniek exemplaar is lijkt me het meest waarschijnlijke inderdaad.
Wel leuk dat de 356 min of meer in Japan is bedacht en vervolgens door het succes als standaard in de lineup van Sinn gebracht, en nog altijd een redelijk populair model is!
Zelf heb ik een UTC en een Itesan
Lekker zo’n RS.
Dit is gewoon die one watch collectie