Sinn only (Deel 3)

I rest my case. :wink:

2 likes

Voor de zomer zeer in orde.

1 like

Bijpassende stalen band gekocht voor de U50 DS. Hoewel erg prettig twijfel ik nog tussen staal en siliconen.

20 likes

Zeker niet twijfelen: staal.
De siliconenband maakt een grote bulk naar mijn idee.

3 likes

staat perfect om je pols! Siliconenband oogt inderdaad wat groter, maar is ideaal voor in de zomer :slight_smile:

1 like

beide tof!

1 like

Staal. De silicone band van Sinn vind ik persoonlijk te lomp en wordt snel smoezelig.

2 likes

Ik vind siliconen mooier, maar staal heeft zeker zijn voordelen.

1 like

Staal maakt het echt een uboot on the wrist, vet !

2 likes

Groeten
Rutger

15 likes

Weet iemand waarom Sinn U-Boot staal niet oxideert, zelfs niet in zeewater, terwijl U-Booten toch meestal aardig wat roestsporen tonen? Zeker na afloop van een missie.

Omdat de U-boten niet van Sinn U-botenstaal zijn gemaakt??!!

Groeten
Rutger

:upside_down_face:

2 likes

Met een beetje hulp :wink:

1. Wat Sinn bedoelt met “U-Boot-staal”
    • Sinn gebruikt geen gewoon scheepsbouwstaal, maar een hooggelegeerd, non-magnetisch, zeewaterbestendig roestvast staal dat door ThyssenKrupp is ontwikkeld voor moderne Duitse onderzeeboten (zoals de Type 212).
    • Dit is geen “mild steel” zoals bij WWII U-Boten, maar een speciale austenitische staalsoort (vergelijkbaar met 1.3964 of 1.4462 in DIN-normen), met veel chroom, nikkel en molybdeen.
    • De legering vormt een passieve chroomoxidehuid die zich spontaan herstelt, waardoor corrosie in zeewater praktisch nihil is.

⸝

1. Waarom oude U-Boten toch roestten
    • Tweede Wereldoorlog-U-Boten waren van relatief zacht scheepsstaal met lage legeringselementen. Ze werden aan de buitenkant geverfd en kregen kathodische bescherming, maar:
    • Ze werden blootgesteld aan zuurstofrijk oppervlakwater, zeewater onder druk, schurende deeltjes, en mechanische beschadigingen van de verf.
    • Als de verflaag beschadigd raakte, begon roestvorming snel.
    • Na een missie, zeker als onderhoud werd uitgesteld, zag je roestplekken door beschadigde coating en door galvanische corrosie bij contact met andere metalen.

⸝

1. Hoe Sinn het oplost
    • Sinn gebruikt het genoemde “submarine steel” voor de kast van sommige duikhorloges (bijv. U1, UX).
    • Het staal zelf is al zeer corrosiebestendig, dus zelfs zonder lak of coating blijft het glanzend.
    • Bovendien hardt Sinn het oppervlak (“Tegiment”-behandeling), wat krassen én daarmee corrosie-initiatiepunten voorkomt.
4 likes

Leuk jullie meningen te lezen, de Siliconen is inderdaad erg bulky. Voelt wel weer stoer in een informele setting. Staal voelt voor mij soms nog wel een beetje ‘clean’ en simpel. Blijft toch prachtig, ik zal ze waarschijnlijk afwisselen :wink:

1 like

Ik droeg mijn u50’s altijd op mn-straps. Zat veel comfortabeler, zag er tof uit en is nog ietsje veiliger (voor het evt breken van een springbar).

2 likes

Kan me niet voorstellen dat de OEM springbars breken…
Bij mn UX bleken ze vervangen te zijn door pennen met kraag…:flushed:
Snel echte besteld, wĂ t een kwaliteit. :100:

2 likes

Maar dat is niet standaard voor het hele horloge, de bezel is mogelijk wel standaard zo behandeld, maar wil je de rest ook behandeld dan moet je het als optie kiezen en betaal je extra.

Ik ook niet, maar het is toch echt een keer gebeurd. Sinn heeft vervolgens wel netjes nieuwe opgestuurd en gevraagd of het horloge was beschadigd door de val.

1 like

Te stil in dit topic

20 likes

Helemaal mee eens

22 likes