Sinn only (Deel 3)

De 556 twee jaar geleden gekocht van m’n Corona-zorgbonus. De 556i vind ik het niet hebben, bovendien de tekst AUTOMATIK op de glimmend zwarte wijzerplaat vind ik niet mooi. De 856UTC heb ik nog maar net in bezit. De 856UTC is met 40mm net effe iets groter dan de 556 (38.5mm) maar het verschil is duidelijk merkbaar. Moet zeggen dat ik de Tegiment kast en band wel heel erg mooi vind. De 857 zou ik eerst wel eens op m’n pols willen zien, ik denk dat deze met 43mm wat te groot voor mij is. Jammer dat Sinn amper in winkels te vinden is.

Ik heb de mijne of de rubberen band gezet.

9 likes

Naar mijn idee een van de allerbeste Sinn modellen.

1 like

Erg mooie combinatie. Heb je met die band/gesp een fijn-afstelling? Wat ik jammer vind is dat je online bij Sinn niet gewoon een horlogeband in je mandje kan doen. Ik zou ook wel een rubberen band willen hebben ter afwisseling.

Dat heb ik ook altijd vreemd gevonden. Je kunt ze namelijk wel gewoon bij hun bestellen. Ik heb een U1 gekocht met een band met rode stiksels. Niet online te krijgen, maar wel in hun eigen shop.

1 like

De mijne heeft geen fijnafstelling, de nieuwere gespen wel.

Het lijkt ook dat deze maat (20mm) voor ons model enkel in zwart rubber is. Geen rood, wit, groen of zo.

1 like

Helemaal mee eens. Heb de EZM3, 556, 103 en 203 ook allemaal gehad maar deze steekt daar ver bovenuit. Vooral het gemak van de chrono die je altijd kan gebruiken omdat die geen screwed pushers heeft vind ik echt top.

1 like

En die pushers kunnen dus ook gewoon onder water bediend worden. :grinning:

Niet dat ik dat vaak nodig heb, maar toch. :sweat_smile:

1 like

goedemorgen krijg deze aangeboden en ben niet zo bekend met Sinn, kan iemand me hier wat over vertellen?
zou uit 1997 komen…limited 100

12 likes

Ezm1 toch … :roll_eyes:
Als je niet eens weet wat het is , kan deze holy grail van de EZM serie beter naar een liefhebber gaan :wink:

5 likes

https://www.rlx5513.com/en/shop/sinn-ezm-1-3h/

Zit daar toevallig een doos bij met een mes bij?

LEMANIA gangwerk zoals in de oude Moonwatch.

Er zijn versies voorzien van opdruk op de dial voor de speciale eenheden (GSG9 en ook andere eenheden).

SINN had dit horloge ook geleverd (betalend, uitleen?) aan deze eenheden, na jaren dienst kwamen die terug bij Sinn. Werden die terug op punt gesteld en te koop aangeboden.

http://www.broadarrow.net/ezm1.htm

1 like

Er is een recentere heruitgave de EZM 1.1

1 like

ik weet dat het een EZM 1 is, zijn m.i. behoorlijk wat series en nee heb geen kennis van Sinn, dat is de reden dat ik het vraag. In welke prijsklasse mag je dit horloge plaatsen?

1 like

Lastig , ze komen weinig voorbij zag met google van alles voorbij komen.
Zie chrono24 en gewoon google zag tussen de 5k ofzo tot uitschieter 12k :roll_eyes:

1 like

dacht ik al zo iets, hij wilt 1 op 1 ruilen ruilwaarde rond de 13 k…en dan is het als je er te weinig of geen kennis van hebt, een grote gok…tuurlijk is het draagplezier evident, echter bijv op chrono staat deze niet (kan het tenminste niet vinden)

Of vergis ik me nu , (ik google ff snel tussendoor :wink:)

2 likes

Mooi stukje , de witte wijzers zijn bij dat model een min puntje

De hier getoonde foto van deze EZM1 is van rlx5513, die een tijdje terug voor ongeveer €12k te koop stond en inmiddels verkocht is. Ik vermoed echter dat ie voor iets minder is weggegaan. Was wel een mooi komplete set met titanium band en rubber band en doos.
“Limited 100” is onzin als bedoelt wordt dat hier 100 van gemaakt zijn.
Van de EZM1 zijn er duizenden gemaakt, ik vermoed ergens tussen de 3 en 4 duizend.
De eerste serie, van 1997 tot ca. 1999 waren met tritium, en hadden “3H” op de dial. Dit is de meest gezochte.
De 3H dials lopen tot ongeveer serienummer 1300 denk ik.

In 1999 stapte Sinn (en zo’n beetje de hele horloge industrie) over op luminova, en vanaf dan hebben de EZM1 horloges “Ar” op de wijzerplaat.

Zoals je kunt lezen in de link van @klongy zijn er een aantal speciaal voor Duitse overheids instanties gemaakt waarvan de ZUZ met ca. 40 stuks zeer zeldzaam en gewild is. Deze officieel uitgegeven ZUZ modellen hadden ook tritium. Voor de Japanse markt zijn er een onbekend aantal luminova ZUZ modellen geproduceerd. Ook erg zeldzaam.
De ZTZ zijn de meest zeldzame, ongeveer 10 geproduceerd zo ver ik weet.

In 2008 heeft Sinn een gelimiteerde serie van de oorspronkelijke EZM1 uitgebracht van 250 stuks (genummerd op de zijkant van de kast). Deze zijn in feite identiek aan de oorspronkelijke Sinn EZM1 die tot ongeveer 2001/2 in productie was.

Daarna is Sinn natuurlijk uitgekomen met de gelimiteerde Sinn EZM 1.1. Deze was helaas niet van titanium en ook groter (43mm vs 40mm).

@Klongy: De EZM horloges die terug gegaan zijn naar Sinn en vervolgens na revisie weer zijn verkocht is denk ik een andere, namelijk de EZM2 Hydro voor GSG9.
Deze zijn inderdaad terug gekomen bij Sinn en na revisie door Manufaktum verkocht.
Dit waren 40 stuks. Leuk stuk (incl. De 40 stuks Manufactum) hier: DeskDivers.com - The Sinn Einsatzzeitmesser 2 (EZM2)
Zo ver ik weet zijn de ZUZ (en ZTZ) EZM1 horloges nooit terug gegaan naar Sinn.

Hier mijn 3H :slight_smile: 12 o’clock sharp

Pracht horloge, titanium draagt heel licht. Ik ben erg blij met de mijne.

Succes met je potentiële ruil!
13k lijkt me wat aan de hoge kant, maar de staat, set etc. bepalen de prijs.

23 likes

Bedankt een heel helder verhaal! Moet er goed over nadenken🙂

1 like