Ik heb een Sinn met Valjoux 7750 uurwerk, maar sinds kort draait de rotor mee tijdens het opwinden (met de hand).
De rotor draait met behoorlijke snelheid mee tijdens het opwinden….
Verder doet het horloge het prima, tijd loopt okay en stopwatch werkt ook goed.
Geen idee wat de power reserve nu is, normaal ca. 42 uur volgens mij.
Is het meedraaien van de rotor een probleem?
Kan dit probleem eenvoudig verholpen worden?
Wat zou herstellen ongeveer kosten? En heeft iemand een goed adres in Nederland voor dit soort reparaties? Het is wel een Ar horloge (ook dat nog )
(Bij Sinn kost het 445 euro, stevige kosten voor reparatie…. )
Rare vraag maar ook als het hem rechtop houd.
Dus niet liggend opwinden.
Dan zou het gewicht naar onder moeten blijven.
Maar is toch een automaat ! Waarom dan opwinden?
Er zit een wiel in het automatisch opwiend systeem dat hoort te ontkoppelen bij handmatig opwinden, en dat werkt nu niet meer naar behoren. Zie topic op Watchuseek over dit exacte probleem:
Lijkt mij dat dit niet goed is wanneer je gaat handwinden want dit zet wel wat extra stress op het hele systeem. Of het snel voor schade zou zorgen weet ik niet eerlijk gezegd.
Versleten automaatwisselrad onderdeel nummer 1488 moet wel het een en ander los om deze te vervangen onder andere de automaatkloof waardoor de chronograafraderen ook los komen te liggen hierdoor gaat een deel reparatie wat moeilijker.
En zit je aan de kosten voor een complete servicebeurt en die vallen mij voor €445 eigenlijk nog wel mee.
Dit is het rad het heeft intern ook nog een rad en wat palletjes en daar zit de slijtage in.
Deze wordt bij een revisie standaard vervangen omdat de interne slijtage niet te controleren is
Dankjewel @Jero1, was al bang dat het een wat groter probleem is.
Toen ik merkte dat ook verticaal opwinden hetzelfde resultaat had (@SuperDuiker goeie tip, maar helaas), dacht ik dat ie dan toch maar naar Sinn moet afreizen. heb ook nog een EZM2 liggen die naar Frankfurt moet, ach ja….
Inmiddels de Sinn 203 ti Ar voor onderhoud naar Frankfurt.
Goede nieuws: ze gaan ‘m fixen tegen garantie omdat er blijkbaar nog garantie opzat vanuit de vorige servicebeurt .
Kreeg wel direct een e-mail dat reparatie erg lang kan duren ivm de vele serviceaanvragen in relatie tot beschikbaar servicepersoneel
Ook een EZM2 meegestuurd voor een nieuwe batterij en olie verversen. Zelfde verhaal qua service duur, hoewel deze quartz simpeler lijkt te servicen dan een Valjoux 7750 lijkt me.
Ach, heb nog wel een Sinn achter de hand om te dragen