Sinn vs Laco vs Stowa vs Damasko vs Archimede (Battle of the Germans)

Welk van deze 5 Duitse merken staat volgens jou op kop als we het hebben over:

  • Afwerking
  • Geschiedenis
  • Kwaliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Value / $

Ik heb enkel ervaring met de instapmodellen van Laco en kan al zeggen dat deze zeer goed afgewerkt zijn voor het geld dat ik heb betaald.

Graag zou ik ook wat inbreng willen van jullie kant uit om mij wat beter te kunnen oriënteren tussen deze 5 voor mijn volgende aankoop, zie deze horloges hier toch wel vaak verschijnen.

  • Stowa
  • Laco
  • Damasko
  • Archimede
  • Sinn

0 stemmers

Nog een paar foto’s want wat is een topic nu zonder foto’s :confused:

download (9)

lefty

2 likes

Sinn en Damasko aan kop denk ik. Heb persoonlijk alleen een Sinn 104 ST SA gehad, maar die beviel erg goed.

1 like

Deze vergelijken is lastig. Stowa en Laco hebben veel heritage. De andere merken zijn relatief jong. Maar als ik echt moet kiezen, dan Stowa. Die scoort hoog op alle genoemde punten.

2 likes

Interessante poll. Echter kan ik geen stem uitbrengen omdat er imo niet 1 specifiek merk is dat er uitspringt vwb alle criteria. Dat gezegd hebbende ben ik persoonlijk wel van mening dat Damasko en Sinn bovenaan staan.

3 likes

Mooie draad! Echt interessant. Ik denk, dat Sinn en Damasko kwalitatief aan kop gaan. M’n hart ligt echter bij de fliegers van Archimede.

3 likes

Laco en Sinn zijn de merken die ik zelf heb gehad of in mijn handen heb gehad. Op basis van een subjectieve/intuïtieve inschatting denk ik dat de hier genoemde merken vergelijkbaar zijn in relatie tot de hier genoemde criteria. Wel schat ik Damasko, Sinn en Stowa net iets hoger in.

Wat ik persoonlijk lastig vind aan deze poll is dat design geen onderdeel uitmaakt van de criteria. Als ik die er bij betrek is Sinn de winnaar omdat die meerdere modellen hebben bedacht die ik heel mooi vind. Damasko en Stowa zijn design technisch net iets saaier/éénvormiger.

2 likes

Deze loopt nog steeds voorbeeldig

4 likes

Lastige poll omdat de verschillende merken op de verschillende punten beter en slechter scoren.

2 likes

Alle 4 zeer sterke merken. Sinn is de duurste van de 4, maar ook de meest diverse qua types. Damasko is heel tof, maar een andere kleur wijzer maakt niet direct een heel ander type. Laco is zowel qua afwerking als prijs de laagste. Maar prijs/kwaliteit zeker gelijk aan de Seiko’s van dezelfde prijsklasse wat mij betreft. Stowa is voor mij de winnaar van deze 4. Zeer eigen karakter, diverse range van modellen, historie en qua afwerking vergelijkbaar met Sinn.

2 likes

Ik ga voorbij aan de geschiedenis, want ik wil dat wat ik nu koop goed is.

Kasten van Damasko zijn superieur in hardheid.
Ook al eigen calibers dacht ik.

Sinn heeft ook knappe modellen en eigen technieken, een iets mindere Tegiment kast dan Damasco zijn kast. Maar ik verkies Sinn

3 likes

Junghans mag niet mee doen?

1 like

Tja, ik ben wel benieuwd wie daar echt iets zinnigs over kan zeggen en ze ook allemaal echt kent.
Zelf heb ik nu mijn eerste Sinn en kan het alleen vergelijken met horloges onder dat niveau en dat is geen vergelijk.

Dus wie kent ze en kan er een redelijk oordeel over geven?

1 like

Leuk topic. Ben nu ook aan het kijken naar een flieger.

Ik had mijn zinnen gezet op een Stowa Flieger Klasik. Maar neig nu meer naar een Damasko.

Laco heeft goedkopere alternatieven, maar ben bang dat ik daar snel op uitgekeken ben. Wil wel een premium afwerking hebben en denk dat Laco daarop tekort kan komen.

Sinn was ik altijd gek op(foto’s), tot ik een paar modellen echt in mijn handen heb gehad. De klik was er niet.

Verder een outsider, Oris BigCrown Pro Pilot ook wel een optie. Maar valt een beetje boven budget.

Anders kan je de terrasport 2 van muhle glashutte eens proberen

2 likes

@Nielsvd heeft volgens mij nog een mooie Stowa te koop staan. In de mooiste configuratie naar mijn mening

2 likes

Dat zijn naar mijn mening wel 2 heel andere horloges :wink: Als je geen klik had met de Sinn…

Deze is ook wel leuk inderdaad, maar kwa prijs wat aan de hoge kant vermoed ik.