Sinn956 of Speedmaster of

nieuw horloge maar welke :wink:

Ik zoek een horloge van rond de 2 k€. Idee is mechanisch met voorkeur voor automaat. Enigzins sportief maar niet té. Wel een chronograaf maar geen opvallende bezel. Al zoekende ben ik een Sinn 956 tegengekomen. Spreekt mij wel aan. Longines heeft wel wat vergelijkbaars maar is weer wat klassieker imho. Al zoekende kom ik echter ook Omega Speedmasters tegen in die prijsklasse. Dan wordt kiezen weer lastig.

Misschien heeft iemand hier een idee? Zijn het, kwalitatief gezien, een beetje vergelijkbare horloges bijvoorbeeld? Zie ik goede alternatieven over het hoofd?

ikzelf heb een 756 en ik vind sinn echt een topmerk, maar ik zou in dit geval voor de speedmaster gaan. toen ik de 756 kocht heb ik ook lang getwijfeld tussen die en een tweede hands speedy

hoi limosa,

ik zou voor de speedmaster gaan

Zelf zou ik voor de Sinn gaan, is teminste weer eens iets anders. Als ik jou was zou ik ze eerst allebei gaan passen en dan beslissen.

Ondanks de redelijk unieke wijzerplaat van de Sinn 956 (er is nu een tutima met dezelfde layout) …zou ik toch voor de Speedmaster gaan.

mmm, de Speedmaster is natuurlijk een stuk kwaliteit en een monument in horlogeland, zoals iemand zei: een legende

Maar; wat ik me afvraag, niet boos worden Speedmaster-fans, wat ik me voorzichtig afvraag, is in hoeverre het Speedmaster-verhaal een marketing-verhaal is. Kijk, het hoogtepunt van de Speedmaster is blijkbaar het gebruik door de NASA. Is verder ook een interessant verhaal natuurlijk. Hoewel daarover ook wel verhalen te vinden zijn die iets anders beweren. Maar afgezien daarvan; de Speedmaster waar ik naar kijk heeft alleen hetzelfde design. De kast, de band, de wijzerplaat, het glas, het uurwerk, niets is meer hetzelfde. Dat brengt me dan toch aan het twijfelen. Maar het blijft een schitterend horloge, lastige keuze.

Het klopt natuurlijk dat Omega het NASA verhaal tot uit den treure uitmelken. (maar ja, geef ze eens ongelijk)
En dan te bedenken dat Omega pas in een heel laat stadium erachter kwam dat de Speedmaster door NASA geselecteerd was.
Soms schiet Omega een beetje te ver door, getuige de vele tientallen “limited” en “bijzondere” uitgaven van de Speedmaster.

Maar,… We mogen Omega ook wel weer prijzen, omdat ze de Speedmaster al die jaren vrijwel omgewijzigd hebben gelaten. Hierdoor is de Speedmaster terecht een klassieker geworden. Hierdoor nemen de dragers enkele (naar moderne maatstaven) tekortkomingen graag voor lief.

Ik zou zeker voor de Speedmaster kiezen.

gr,
Hans Mennink

Allemaal bedankt voor de inbreng. Het is de Speedmaster geworden. Stalen band en saffier, dus ook saffier-bodem.

Er wordt nog een schakeltje bij gezet. Met mijn handjes krijg ik 'm maar met moeite om zoals hij af fabriek geleverd wordt. Maar dat komt wel goed.

groeten,

Goede keus, Limosa…

Veel draagplezier…

De Sinn zou ik zeggen

prima keus en een mooie klok (tu)

joost

Goede keus, mooi horloge. Alvast veel plezier en van harte ermee. :slight_smile:

Goede keuze, helemaal mee eens!

Aray

verkeerde keus, ik zou de Sinn nemen…

Wel mooi dat er ook stemmen vóór de Sinn zijn want het blijft een prachtig horloge. Uiteindelijk heb ik voor de Speedmaster gekozen, ik wilde toch iets “tijdloos” hebben, iets dat over 20 of 30 of 40 jaar nog de moeite waard. Ik heb een nieuwe gekocht dus de prijs is wat hoger dan de Sinn maar goed, je wordt maar eens in je leven 40 :slight_smile: . Het is niet het laatste horloge dat ik koop (hoop ik) en de Sinn blijft hoog op het lijstje staan. De 656 en de 756 vind ik ook erg mooi trouwens.

Gefeliciteerd met je Speedmaster! Hij staat ook op mijn verlanglijstje, dus ik kan me helemaal vinden in je keuze. :wink:
Hoewel je zelf al aangaf dat het huidig model niet helemaal “the real Thing” is, zijn het kleine wijzigingen; imho aanzienlijke verbeteringen. Bv. het saffier (zelfs 2-zijdig) zou ik vanwege de duurzaamheid ook voor kiezen. Maar op welke modellen is dat verkrijgbaar? Ik dacht alleen die met de maanfase.
In ieder geval veel plezier ermee!

Ik heb het model 3573.50.00, da’s 42 mm, zwarte wijzerplaat, zonder maanfase, handopwinder, saffier voor- en achterkant en caliber 1863 (is een 1861 met wat aanpassingen). Saffier alleen voorkant is volgens mij niet leverbaar. In allerlei afgeleiden zoals andere wijzerplaten of complicaties of de reduced heb ik me niet verdiept omdat die voor mij niet zo interessant zijn.

Er zijn overigens nogal wat websites over de Speedmaster en de zoekfunctie hier zal ook wel wat opleveren.

Speedmaster kopen…en dan de echte originele: handopwindbaar!