Size does matter?

Heren,
Steeds vaker lees ik een ‘schreeuw’ om grotere horloges (de ltd 2006 is bijvoorbeeld al (of pas?) 44 mm). Een horloge met diameter van 37 mm is thans echt te klein, zo lijkt het. Toch zie je dat de ‘oude klassiekers’, zoals Patek, Vacheron, A. Lange, Rolex en zo verder toch over het algemeen niet van die grote horloges maken.

Persoonlijk vind ik 40 mm echt de max. (Omdat ik nog steeds twijfel tussen de JLC Hometime en de JLC Calender, maar die zijn beide 40 mm) :smiley:

Wat is jullie visie, voorspelling, verwachting of hoop? Worden de horloges groter (50 mm of meer?) of gaan we ‘terug’ naar vintage-afmetingen van rond de 34 en 35 mm?

Edgar

Beste Edgar,

ik vermoed dat de oversized horloges minder populair worden. Ik bedoel dan klokken boven zeg maar 42 mm.

Maar volledig teruggaan naar het “kleine”, zo rond de 30 a 35 mm zal ook niet gebeuren. Volgens mij word de meest trendy maat de komende jaren zo rond de 38 tot 42 mm. De reden is dat horloges best gezien mogen worden maar niet arrogant moeten lijken. Begrijp me niet verkeerd, een Panerai bijvoorbeeld is van zichzelf niet arrogant, erg mooi zelfs. Maar als de drager klein is of een dunne pols heeft lijkt de drager eerder arrogant. Of je krijgt hetzelfde als vroeger in de brugklas. “Hè tas, waar ga je met die brugpieper heen?” Nu wordt dat “Hè klok, waar ga je met die drager heen?”.

Om een lang verhaal kort te maken, naast de populariteit van horloges rond de 40 mm wordt het erg belangrijk om een horloge te kiezen die goed bij je past, zowel je personality als je lichaamsbouw en pols.

groet, Wimster

over 5 jaar is 35 mm weer de standaard.

Alleen dresshorloges gaan weer naar 38-40mm ipv 43 nu. Horloges zoals Panerai, Doxa, casualmodellen, etc zullen hoogstens nog tot 45mm gaan. Maar die merken zullen ook rekening gaan houden met mensen die hier niet van houden en daarvoor mid-sizes uitbrengen. Dus alleen de dresswatches zullen weer kleiner gaan. Maar 33-35mm zal het nooit meer worden.

over 5 jaar 35 mm :wink:

Doordrammen die 35 mm :slight_smile: Over vijf jaar is het je zeker gelukt :smiley:

Persoonlijk vind ik de wat kleinere horloges erg fraai. Wellicht zelfs mooier dan de grotere modellen (41-43 mm). Omdat ik zelf niet al te fijne polsen heb is 35 mm voor mij echter wat te klein. Zoals gezegd: 40 mm is voor mij een perfect formaat.

De omvang / dikte vd pols bepaald de grote vd klok.
Kijk zelf wat je mooi vind, en laat je niet beinvloeden door derden.

Ik zag een “trendy” heerschap met een Armani wekker aan zijn pols lopen…

Geen gezicht. Ik geloof dat die klok zo’n 7 cm diameter was, als het niet meer is!! Hij stak aan beide kanten van zijn pols uit.

Daar dit heerschap alles van Armani aan had, en ook een Armani boodschappentas, zonnebril en bling bling halsketting met Armani merk van ruim 10 cm, neem ik wel aan dat het een echte Armani was.

Maar ik kan niet zeggen dat ik er van gecharmeerd was.

Ik heb zelf een omtrak van 18 cm, en een monster zit mij perfect. De Sawtooth, iets groter, trouwens ook, maar dat komt ook omdat de lugs zo lekker vallen.
Maar groter dan een Sawtooth zie ik mij niet dragen.

Het is inderdaad wat jezelf mooi vindt.
De omtrek van mijn pols is 21 cm. Mijn Seiko SKX007 past prima. Er is nog ruimte ‘over’ voor een grotere klok. Toch zal ik een groter horloge niet snel dragen.
Maar terug naar de vraagstelling: wat verwachten of hopen jullie in de toekomst. Grotere of kleinere modellen. Master-Fan is duidelijk. Denkt iemand dat groter de trend gaat worden en zo ja, waarom?

Ik denk dat het niet groter dan 48 / 50 mm zal worden.
Ook zeker niet richting onder in de 30 mm.

Wellicht dat ze wel wat platter gaan worden, zodat horloges mooi om je pols heen “vloeien”. Maar dan past er weer geen automaat in :frowning:

Yep, Size matters !!

Maar te klein is niet fijn, te groot is ook niet fijn.

Ideale maat is mijns inziens zo tussen de 38 en 44 mm. De grote hype van big en oversized is wel langzaam over.Overigens is de hoogte nogal bepalend voor draagcomfort.

Overigens is het maar net wat je gewend bent: Als je 3 dagen met een flinke dikke Seiko loopt valt alles daarna, qua formaat, tegen. Maar dat is maar tijdelijk.

Vroeger was mijn instelling: hoe groter, hoe liever. Wanneer ik nu een Planet Ocean zou moeten aanschaffen werd het waarschijnlijk de kleinste van de 2

:d

robbie409 Schreef:

Ik zag een “trendy” heerschap met een Armani
wekker aan zijn pols lopen…

Geen gezicht. Ik geloof dat die klok zo’n 7 cm
diameter was, als het niet meer is!! Hij stak aan
beide kanten van zijn pols uit.

Daar dit heerschap alles van Armani aan had, en
ook een Armani boodschappentas, zonnebril en bling
bling halsketting met Armani merk van ruim 10 cm,
neem ik wel aan dat het een echte Armani was.

Maar ik kan niet zeggen dat ik er van gecharmeerd
was.

Weer je zeker dat het Armani niet was ? :smiley:

Volgens mij zal er altijd iets van een “main-stream” bestaan van horloges tussen de 30 en 40 mm. Het feit dat horloges tussen 40 en 50 mm nu populair zijn komt m.i. dat het lang niet verkrijgbaar is geweest.(althans niet in het aanbod wat we nu zien) Ik geloof ook niet dat de trend al voorbij is maar dat er meer merken met grote maten zullen komen. Totdat iedereen het wel weer gezien heeft en het ineens opvalt als iemand een mooi slank klokkie om zijn pols heeft. Na verloop van tijd komt elk model weer terug zo is het jeans zonnebrillen auto’s huizen etc etc

Voor mij maakt grote niet zo veel uit… grotere klokken zijn stoer en ik vindt ze prettig zitten.
Grote klokjes moet je niet strak dragen, maar lekker op de hand.