Een fazant met een PloProf. Helemaal niet zo raar hoor.
Sjiel vond vorig jaar dat er toch wat weinig animo was voor een van Omegas grootste cult-watches. Heel af en toe zag je een PloProfje voorbij komen in de krochten van het horlogeforum, maar dat was dan maar sporadisch. Zo snel als er een PloProfje voorbij kwam, zo snel waren ze ook weer weg. Af en toe bij het posten kreeg Sjiel dan wel een goedkeurend knikje of like-je van mede PloProf dragers, maar daar bleef het dan ook bij. Voor het grote publiek bleef de PloProf dan ook op zân best âeen apart apparaatâ. Sjiel vond dat het tijd werd voor een PloProf Only topic.
Ook dat was een rustig kabbelend topic. Zoân topic waar één iemand post, en uit beleefdheid of uit medelijden plaats er af en toe iemand een reactie. Sjiel was een roepende in de woestijn. Sjiels eigen enthousiasme bleef echter onverminderd sterk. Na een moderne PloProf kwam er een vintage PloProf bij. Een paar leuke reacties. Heel af en toe kwam er een andere PloProf boven drijven. Sjiel had de hoop op een viraal topic al zo goed als opgegeven. Tot ik nog maar eens wat PloProffen meenam naar een horloge get-togetherâŠ
Hoe had ik me zo kunnen vergissen? Het was dan wel een Omega Speedmaster get-together, maar de PloProffen werden ook in het zonnetje gezet! Ja hoor, velen waren wel geĂŻnteresseerd in dat grote brok onverschrokken staal. Er kwamen liefhebbers naar mij toe die al jaren een PloProf wilden proberen, maar er nog nooit eentje in het wild waren tegengekomen. En bij het passen was telkens weer de reactie: wow dit draagt eigenlijk best lekker, wel een grote duiker maar helemaal niet absurd.
Dat is de verassingskracht van de PloProf. Op fotoâs ziet hij er afschrikwekkend uit, maar om de pols is hij zeer vergevingsgezind. En dan sta je opeens open voor de historie, het design en de aparte details. Zo ook @myfriendscallmeKC. Op slag verliefd en niet zoân klein beetje ook. Na een tijdje met de PloProf doorgebracht te hebben vertelde hij me dat de PloProf al bijna 12 jaar op âde lijstâ stond. Kort na de get-together heeft hij er eentje aangeschaft, en had Sjiel zijn medestander gevonden.
En van daar uit ging het los. KC werd de vaandeldrager van de PloProf. Er kwamen meer enthousiastelingen kijken en de topics leefden op. De PloProf ging opeens compleet viraal en werd mainstream. Club PloProf werd opgericht. Het PloProfloopje werd geĂŻntroduceerd. Er schijnt aankomende zomer een PloProfPoolParty georganiseerd te worden met een barbeque. De PloProf werd besproken in podcasts. Andere PloProf dragers, die zich veelal op honderden meters diepte schuil hielden kwamen boven water. Modern en vintage, staal en titanium, allerlei varianten doken hier op horlogeforum op. Jurk maakte al eerder een cartoon over Sjiel met twee PloProffen om de nek. En opeens kreeg ik van hf gebruikers persoonlijke berichten, over hoe en waar en voor welke prijs een PloProf te kopen. De interesse is gigantisch gestegen.
Dit alles ging ook niet onopgemerkt aan de AI Large Language Models voorbij. Vraag een willekeurige LLM wat een Ploprofloopje is en het legt je haarfijn hallucinerend uit dat dat te vinden is in de Dikke van Dale.
En daar bleef het niet bij. Het Ploprofloopje werd ook uitgebeeld. Eerst in GIFjes van rappers uit de jaren '90. Dit om de lezer een beeld te geven. Later heeft een wereldberoemd getalenteerd kunstenaar er een cartoon van gemaakt. In de cartoon is duidelijk te zien dat de PloProf drager naar links helt. Dit mede doordat de PloProf flink wat gewicht heeft, maar voornamelijk omdat de PloProf erg cool is.
Sjiel trekt veelal onverstoord Ploproflopend door het veld. Ook daar is nu een cartoon over gemaakt. Let u even op de details: Sjiel draagt een vintage PloProf 600 op mesh, daar waar KC zijn PloProf 1200 rockt op een ISOFRANE strap.
Sjiel is heel blij met zân cartoon die nu ook als avatar gebruikt kan worden. Binnekort gaat Sjiel mee op ruimtereis in de Millenium PloProf.
This is the way.