Skeleton, ja of nee ?

@mechaniekje T is de Oris artix skeleton

https://www.oris.ch/WH/watch/oris-artix-gt-skeleton/01-734-7751-4133-07-5-21-09fc

kunstwerken, maar niet echt geschikt om te zien hoe laat het is.

Mooi horloge, maar die wijzers lijken me lastig af te lezen.

1 like

Meen je joh? :joy::wink:

1 like

Ik ben eerlijk gezegd ook niet echt van de skeletons :blush:

Nee
Niets voor mij

Als technische hoogstandjes altijd super om te zien.

Wil je even snel zien hoe laat het is, dan is het drama.
Dus als horloge waar een horloge voor is bedoeld, 9 van de 10 keer compleet nutteloos imho.
Maar wel mooi :wink:

1 like

Daar heb je een telefoon voor :stuck_out_tongue_winking_eye:

Auw…

Die Cristophe claret waauw!!

1 like

Nee, dat dacht ik ook… maar die jij linkt, daar staat de naam op 6 uur. en bij die foto van @Hokkie op 3 uur. Is dus een ander model…

1 like

https://www.tagheuer.com/us/en/timepieces/collections/tag-heuer-carrera/45-mm-calibre-heuer02t-cosc/CAR5A90.BH0742.html

:heart_eyes:

Normaal nee maar dit is een dikke ja!

2 likes

Mijn ervaring leert dat té druk aantrekkelijk is, maar snel gaat vervelen. Lijkt wel een contradictie : er is veel te zien, en toch gaan vervelen :roll_eyes:

Ik vind het wel mooi om de techniek van het uurwerk in beweging te zien en daarvan te genieten. Alleen wat mij tegenhoudt is dat ik niet in één oogopslag kan zien hoe laat het is. Dit geldt niet alleen voor skeletons maar ook voor andere horloges met een drukke wijzerplaat waarbij de wijzers bijna dezelfde kleur hebben.

Dan vraag ik me af: maakt Oris die uitvoering nog wel? :thinking:

Voor mij is een skeleton een dikke nee, openheart is echt de grens. De simpele reden van mijn stellige nee is de slechte afleesbaarheid.

Precies deze heb ik nu ook ongeveer 2 weken.
Ben er echt blij mee. Ik kan er naar blijven kijken. Heel gaaf om alle onderdelen in beweging te zien. Vooral het echappement op 10 uur is mooi afgewerkt en mooi om in beweging te zien.

Ik zie dat voor veel mensen de afleesbaarheid een probleem is. Dat vind ik in de praktijk echt reuze meevallen bij dit model.
Dat komt doordat de wijzers en uurmarkeringen hooggepolijst zijn en de rest geborsteld. Door de contrasterende reflectie van het licht is de tijd gewoon snel en goed af te lezen. Dat zie je op de foto’s niet zo duidelijk als in het echt. Ook is de lume goed zodat het in het donker ook goed afleesbaar is.

Hieronder nog een foto, gewoon omdat het kan.

Ik zou het trouwens ook geen straf vinden om de Royal Oak Perpetual Calender Openworked te moeten dragen! Maar dat wordt budgettechnisch momenteel even lastig :wink:

2 likes

Nee, never, nooit :joy:

Nee nooit never ever