Skeleton's

Ik kwam 2 vergeten plaatjes tegen en de klok zelf draag ik ook niet vaak

toch heeft zo’n fabrikant er aardig wat werk in zitten
( zie de bewerkte bruggen ) iemand een idee of dit “bewerken” volledig machinaal is gegaan of zit hier nog wat handwerk bij ?

voor een klokje van € 58,- kun je daar ook in China economisch gezien toch niet lang handmatig aan blijven prutsen lijkt me.

Ik weet het van dit specifieke klokje niet zeker, maar ik weet wel dat je dit soort dingen eenvoudig machinaal kan laten uitvoeren. Dat moet toch bij Chinees massa werk het geval zijn lijkt me.

Machinaal of niet, het voegt wel iets toe als je toch voor skeleton kiest.

Het probleem met machinaal lijkt me juist dat zodra er e.o.a. ontregeld raakt of ergens een puntje van een boortje afbreekt
dat die machine er zo 4000 uitdraait die allemaal een defect hebben,
bij handmatig bewerken valt dat kapotte boortje gelijk op natuurlijk,
Geweldig knap trouwens dat dit soort machines bestaat
lijkt me a hell of a job om dat ding secuur in te stellen en te controleren.

de grap is… dat het met machines eigenlijk wel meevalt… hoe?.. probeer ik even in “jip en janneke taal” uit te leggen… de bruggen van die uurwerken, en ook veel zwitserse uurwerken, worden gewoon gestanst… denk aan een Perforator, maar leg er dan in plaats van een papiertje een stuk metaal onder… BAM… onderdeel…

het machinaal nabewerken… da’s gewoon een kwestie van de machine één keer goed instellen… al die onderdeeltjes gaan in klemmen die ze op exact dezelfde manier klemmen… zoals ik bijvoorbeeld deze:

klem heb gemaakt voor het opspannen van kasten… 't ding staat altijd op dezelfde plek…

als je een onderdeel goed vast hebt… kun je de frezen en boortjes erop loslaten… breekt er één?.. ja… dan heb je 1 onderdeel uitval… maar… de machine kan zelf zijn gereedschappen controleren… hoe?..

er staat op de machine een “Sensor” dat kan een soort “schakelaar” zijn of een lichtsluisje met een laser… daarmee kan de machine de lengte van het gereedschap controleren… wijkt ie meer dan een bepaalde marge af van de oorspronkelijke waarde?.. dan stopt de machine, geeft ie een alarm… kan zelfs een SMSje sturen naar de programmeur…

Na verloop van tijd weet de programmeur ook wel hoe lang een freesje of boortje meegaat… en worden ze gewoon gewisseld na X producten…

dat instellen, en programmeren van dergelijke machines…tja… 't is mijn vak…
Het is werkelijk ongelooflijk om te zien hoe sommige van die machines werken. er zijn er waar een paar honderd!!.. gereedschappen in zitten. die de machine zelf kan wisselen… een “magazijn” op een ketting, en een arm met 2 grijpers, 'pakt het oude gereedschap uit de machine, en tegelijkertijd het nieuwe van de ketting… en dan draait de arm… zet de oude op de ketting, en de nieuwe in de machine… en… hij houdt dan ook bij op welke plek ie de oude heeft neergezet…

er zijn er ook die elk gereedschap op een vaste plek zetten… is wat simpeler te programmeren. .maar het wisselen duurt wat langer… ik heb met zo’n machine gewerkt… als je gereedschap 1 gebruikte, en daarna gereedschap 11 nodig had… dat was de langste wissel… dan moest ie het halve magazijn langs… er zaten in die machine 22 op een schijf…

Met die machine kon ik ook automatisch de gereedschappen meten… en ook het werkstuk meten… gewoon met een taster… in sommige filmpjes van horlogefabrikanten… ik meen even uit mijn hoofd die van Patek Philippe… zie je ook hoe ze met eent taster een uurwerkje opmeten…

't is een hele klus om het allemaal te programmeren… maar als je dat eenmaal goed hebt… moet je er alleen voor zorgen dat er voldoende onderdelen bij de machine liggen. .en dat er een kerel, of een robot bij staat om ze te wisselen…

5 likes

Whow…
m.a.w. of het nu handmatig of machinaal gedaan wordt
het blijft een klein wonder

elk uurwerk… of het nou een 3assige Tourbillon is of een Ruhla penankertje… is een klein wonder… als je het dan ook nog verfraait door het bewerken van alle onderdelen… dan wordt het gewoon NOG mooier…

Ik vind een Standaard Unitas 6498-1 al schitterend om te zien… zeker de “Elaboree” versie, met Côtes de Genève en perlage… dat maakt het helemaal af voor me… maar… je kunt ook gewoon hele stukken uit de bruggen zagen… en dan de rest graveren… wordt het echt een kunstwerk van…

Ik denk dat deze net als bij de Patek Philippe fabriek in een smetteloos atelier wordt gemaakt door ingenieurs met witte handschoentjes aan.

Als echte Jip op technisch gebied is deze uitleg genieten thx!

Gr, HJR

Was ik nog even vergeten… “Zustergereedschappen” dat is ook een mooie truc…

wat is een zustergereedschap?.. dat is een identiek gereedschapje in de machine, maar dan op een andere plek in het magazijn… bijvoorbeeld… er zit een puntfreesje voor de gravures in de machine, bijvoorbeeld op plaats 3… op plaats 4 zit dan NOG zo’n freesje… weet men hoe lang zo’n freesje meegaat… dan wordt ingesteld dat in plaats van gereedschapje 3 gereedschapje 4 gepakt als de "levensduur van nummertje 3 bereikt is… zo kun je de boel zo instellen dat alle gereedschappen ongeveer gelijktijdig gewisseld moeten worden…

Misschien zijn skeletons in het algemeen niet mijn smaak, maar deze vind ik helemaal niets, laat staan op die NATO…

Grappig om te zien hoe elk forumlid zijn eigen smaken heeft.

De gustibus non est disputandem, inderdaad.

Persoonlijk vind ik het wel mooi om het uurwerk te zien, al zou ik niet dagelijks een skeleton willen dragen.