SKX achteruitlopende secondewijzer

Beste Forumleden,

Voordat ik mijn SKX007 om wou doen vanmorgen, moest ik de tijd weer eens opnieuw instellen.

Ik kwam erachter dat als ik de tijd achteruit draaide de secondewijzer ook achteruit ging tikken of stil ging staan.
Het is mij nog nooit eerder opgevallen dat dit gebeurde.

Nu is dus mijn vraag, is dit een domme vraag of is er iets mis.

1 like

ik zie dat regelmatig bij automatische horloges,
als er bijna geen veerspanning meer is, en ze doen het nog allemaal.
lijkt me niks om je ongerust over te maken.

2 likes

Dit noemt men “back-hacking”, komt uiteraard alleen voor bij horloge zonder “hacking functie” ofwel stop sekonde.
Idd niets om je ongerust over te maken, vrijwel alleen te merken als het horloge nog maar net loopt vanuit stilstand.
Is de veerton verder opgewonden, lukt het meestal niet meer

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=back+hacking+watch

3 likes

@Lucien Ik leer al bij :slight_smile:
Mij is altijd geleerd geweest nooit terug te draaien maar enkel met de klok mee. Houdt terugdraaien voor sommige soorten horloges dan wel gevaar in?

Dank voor de reacties :smiley:
Gelukkig niks aan de hand dus !

Had al wel eens wat gelezen over back hacking en vroeg al eens af wat dit precies was.

Ook ik draai het horloge normaal gesproken niet achteruit, maar bij het stellen draai je wel eens een paar min te ver. Dus moet dan toch klein stukje terug.

1 like

Ik maak er altijd handig gebruik van bij mijn skx173 om m precies op tijd te zetten :grin:

Groeten
Rutger

4 likes

bij terugdraaien neemt het mechaniek de datum vaak niet mee dus niet handig,
maar anders zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat terugdraaien juist minder slijtage geeft omdat je je tandwieltjes andersom belast, waardoor minder slijtage ontstaat aan de vlakken / richting, die normaal 24/7 worden belast.

Dat is heel normaal en absoluut niet schadelijk, overigens kan tegen de klok in draaien nooit echt kwaad behalve bij bijzondere complicaties (minute repeaters, perpetual calendar’s) en dan met name bij oude uurwerken.

Probeer alleen nooit je snelverzet te gebruiken in de overgangsperiode (21:00-03:00) omdat je dan onderdelen kunt forceren. Overigens kun je bij praktisch alle uurwerken rustig de tijd terugdraaien tot laten we zeggen 20:00 en dan naar middernacht om op die manier de datum te verzetten.

4 likes

@HorloG ok, nu wil ik dus weten welke onderdelen kunnen geforceerd raken en hoe dit komt! Maar ik wil dit topic niet hijacken :slight_smile:

Geen probleem.

Er loopt een tandwiel (B) mee met het urenrad met een uitstekend flexibel of weerhaak achtig lipje, de datumschijf (A) staat middels een veertje op spanning zodat deze gedurende de dag op dezelfde plek blijft staan, de schijf zelf heeft karteltjes en het is de bedoeling dat voor middernacht het uitstekende deel van het tandwiel achter een kartel terecht komt en deze op middernacht zover heeft doorgevoerd dat hij dan overspringt naar de volgende datum, het eerder genoemde veertje zorgt ervoor dat deze dan weer netjes blijft staan. Gedurende dit proces staat de schijf en het rad dus onder spanning.

Wanneer je een uurwerk hebt met snelverzet dan is er een extra stuk mechanisme © aanwezig waarbij je versneld die kartels kunt laten verspringen, mocht op dat moment er al druk zijn ontstaan in de reguliere onderdelen dan kan dat verbuigen of breken. Het kan zijn dat het tandwiel kapot gaat of je kunt zelfs kartels afbreken.

6 likes

Bedankt voor de duidelijke uitleg @HorloG ik begrijp hoe het komt maar denk dat ik het pas echt zal beseffen wanneer ik een horloge openhaal/in elkaar steek.

De vlakken van de tandwielen die normaal 24/7 worden belast draaien 31.5 miljoen seconden per jaar in dezelfde richting. Als jij elke week 15 seconden "backhackt"dan is dat 750 seconden per jaar. Een verhouding van 1 op 42000. Het lijkt me dat dat op slijtage een verwaarloosbare invloed heeft :nerd:

1 like

Sommige merken hebben dit in de gebruiksaanwijzing staan. Zie bijv. het volgende:

3 likes

klopt helemaal, het maakt natuurlijk niks uit of een horloge na 10 jaar op 3 april om 8 uur 's ochtends kapot gaat of pas om kwart over 9

1 like

Tenzij je de trein mist nét op die 3 april om 8uur 15 op weg naar een sollicitatie die je een ongekende carrièreboost zou geven. :scream:

2 likes

zoals als het in jouw stukje staat is het precies, met een beetje druk.

1 like

Ik liep laatst ook achteruit , toen had ik 3 duveltjes op :imp:

7 likes

Dan zou ik úberhaupt niet meer lopen…

2 likes

De zgn. ‘poormans hack’ :wink::thumbsup:

Niks mis mee.

Grt.

1 like