SKX007/NY0040 servicebeurtkosten

Hey allemaal, ik krijg binnenkort een horloge voor m’n verjaardag. (Moet een nieuwe zijn) maar nu vroeg ik me af wat een servicebeurt voor een horloge van deze prijsklasse kost (de prijsklasse is tot 400,-). Bij voorbaat dank! (Dit wordt waarschijnlijk een Seiko skx007 of een Citizen NY0040)

Als het een nieuwe wordt zou ik me de komende (5 tot 10?) jaren nog niet druk maken over een servicebeurt…

Geen idee wat een service beurtje in 2028 gaat zijn. Maar ik zou me daar nu ook geen zorgen over maken.

Ach, die Seiko loopt over 25 jaar nog. Het is geen dure Zwitser.

3 likes

Een nieuw uurwerk is vaak goedkoper dan een service. Zo’n uurwerkje kost volgens mij rond de 50 euro.

1 like

Goeie keuze zo’n Skx of Ny :+1:

En wat al is gezegd, na ± 20 jaar een nieuw uurwerkje laten plaatsen voor
zo’n 50 pietermannen.
Dat is goedkoper dan een service aan deze automaten want daar mee zit je
al snel aan de ± 90 Euro.

Ben benieuwd welke het gaat worden, maar het zijn alle twee klassiekers dus
zit je sowieso goed.

Grt.

Dankje =)
Handwinding op de Citizen lijkt me wel een +
De NY0040 ziet er wat stoerder uit.
De skx is wat alledaagser.
Als ik de skx elke dag draag is het dan niet nodig hem af en toe ‘te slingeren’ ?
Hoe vaak moet ik hem ongeveer goed zetten? (Kom van quartz) slijt het schroefdraad bij de kroon niet hiervan?

1 like

Klopt. Maar dan blijft-ie wel helemaal origineel… :slight_smile:

Als je er een nieuw uurwerk in laat zetten is het niet meer helemaal “jouw” horloge. Ook komen er naast de 50 euro nog kosten bij voor het plaatsen van het uurwerk. Daarnaast kunnen ze bij een service beurt nauwkeuriger afgesteld waardoor ze preciezer lopen dan een nieuwe.

Schroefdraad slijt niet als je hem netjes dicht draait…

Als jij elke dag je automaatje draagt, hoef je in principe alleen maar 3x per jaar de datum goed te zetten, that’s it…misschien in keer per maand/ 2maanden een mnuutje correctie?

Ook een dagje laten liggen moet hij nog redden op z’n gangreserve…

En over een servicebeurt bij een Seiko zou ik me al helemaal geen zorgen maken…

2 likes

Ben het met de posters hierboven eens dat je je bij beide horloges de komende 10 jaar of meer geen zorgen hoeft te maken over een service.

Als het dan toch een keer nodig is: ik heb vorig jaar een 15 jaar oude ny0040 laten servicen door Citizen. Uiteindelijk ging het om vervangen van het uurwerk en het kostte ongeveer €100.

3 likes

Als je de skx elke dag draagt is er verder niets nodig qua opwinden.
Die van mij loopt ongeveer 4 sec in de min op 24 uur dat vind ik nauwkeurig genoeg ik zet hem 1x per 2 weken een minuutje voor.
De schroefdraad is even wennen maar na een paar keer kan je precies
voelen wanneer de schroefdraad pakt.

Hoe nauwkeurig de Citizen Miyota uurwerken lopen?
Geen ervaring mee.