Even lekker in de tuin, zonnetje erbij, en ach weet je wat : een battle
Twee redelijk betaalbare duikers, allebei bekend en populair vanwege hun " onverwoestbaarheid " en modd-fratsen. Maar (als dat uberhaupt ergens op slaat) wie wint het nou eigenlijk als we alles naast elkaar zetten
Laten we voorop stellen dat de SKX een stuk populairder is vanwege het model. En da`s logisch, want ik vind de kast van deze Vostok ook niet echt mijn ding. Eigenlijk gewoon lelijk, maar ok; smaken verschillen nou eenmaal, en we lopen gewoon heel eerlijk het hele rijtje af. Waarderen doen we met

Niet mekkeren als ik ergens een millimeter of een tientje verkeerd zit, ik doe dit ook maar voor mijn lol en niet voor mijn werk :
de prijs
Ik heb deze twee hier allebei 2e hands vandaan, maar nieuw is de Vostok 6-7 tientjes en de SKX 250-300.
Vostok ongelofelijk, klaar.
SKX omdat dit bedrag voor zo een duiker nog steeds billijk is.
uurwerk
Geen idee, en interesseert mij ook niet. 200 meter blabla, voor de rest geloof ik het wel.
Nou is dit een battle, maar ze zijn waarschijnlijk allebei toe aan een beurtje dus het heeft nu verdomd weinig nut om ze met elkaar te gaan vergelijken qua nauwkeurigheid. Wat ik wel weet : de Vostok is pakken=lopen. De SKX moet ik in de ochtend eerst goed aanslingeren, en als ik daarna op de bank koffie drink staat die luie Japanner alweer stil. Dus daarom :
Vostok

SKX

gewicht
Met de originele band is de Vostok 111 gram, met de originele jubilee is de Seiko 140 gram (bij mij 158 gr). Niet geheel eerlijk, maar aangezien ik van zware horloges hou:
Vostok
SKX
kast
Kwestie van smaak. De bezel is van beide horloges 40 mm, de breedte een paar mm meer, maar de lugs lengte is aanzienlijk langer bij de Seiko (45 mm vs 52 mm) vanwege deze band. De SKX is keurig gevormd, de Rus euh…niet mijn smaak. Ze dragen allebei prima, maar puur op het uiterlijk :
Vostok
SKX
band
Tja. De Vostok heeft de originele van (nou komt het ) ZES euro. De SKX heeft een dikke solide oyster van ongeveer 6 extra tientjes, dus das nie eerlijk. Nou weet ik dat de originele net zo een rammelbak-van-blikjes-knakworsten-gemaakt staal is, dus puur vanwege de prijs :
Vostok
SKX
glas
Russisch plexi vs Japans hardlex. Beide krasgevoelig (zoals te zien), maar dat plexi is uiteraard duizend maal leuker om naar te kijken.
Vostok

SKX

bezel
De bezel van de Seiko vind ik niet mooi. Hele lelijke zijkant, de bovenkant is simpel saai, en voor de rest…ach. Het klikt prima bij het draaien, en that`s it.
De Vostok heb ik een zoutzuurbadje gegeven om dat foute chroom mee op te lossen, en dat is wel geinig. De kwaliteit is echter…minder

Vostok

SKX

wijzers
De secondewijzer is leuk rood bij de Rus, de andere twee wat duidelijker bij de Japanner.
Vostok
Seiko
wijzerplaat
Geen twijfel mogelijk. Prachtig azuurblauw vs dof zwart, kikvorsmannetje vs niks.
Vostok

SKX

uurmarkeringen
Glimmende Dudes met een klein lumestipje of suffe doffe Seikobollen.
Vostok

SKX

deksel
Allebei een schroefdeksel, en allebei niet echt spannend, meer kan ik er niet van maken. Dat er een golfje op de SKX staat afgebeeld maakt het geen winnaar voor mij.
Vostok
SKX
kroon,datum
Dat is wel een dingetje

Op 4 uur, afgeschermd, met een dagaanduiding in 3 kleurtjes vs een wiebelige (wel leuk) kroon op 3 uur, die je van de 24 naar de 20 moet terug draaien om je dagen snel te willen verstellen.
Vostok

SKX

lumen
Niet moeilijk.
Vostok
SKX
degelijkheid
YouTube zegt de Vostok. In de vriezer, 8 km diepe troggen, met de tractor eroverheen crossen, van viaducten afgooien : het uurwerk gaat gewoon door. Zelf heb ik hem nog eens een keertje in de vaatwasser gelegd (half uur, kort programma, 70 graden), en ook toen : niks. Wel een lekker warm horloge.
Vostok

SKX

Eindstand : een kleine overwinning voor de Amphibia.
Ik snap de keuze voor een SKX, want sportiever/moderner/degelijker om te zien/meer een duiker, maar toch is eigenlijk die gekke goedkope Rus de absolute baas in Horlogeland.