Slaand uurwerk

Kan iemand mij vertellen welke merken er nog horloges maken net een slaand uurwerk? Blancpain maakte er vroeger een, maar ik heb ze al lang niet meer gezien.

Joost,

Onder andere Nivrel maakt deze, en volgens mij heeft in een Watching van vorig jaar een special hierover gestaan.

gr, Marc

Naast de Nivrel die Marc al aangeeft, worden ze (onder andere) ook nog gemaakt door Chronoswiss en IWC.
Er zitten wel wat verschillen tussen de diverse merken: de Nivrel slaat 5 minuten intervallen; de Chronoswiss slaat kwartieren en de IWC slaat zelfs de minuten (dus 3 tonen: uren, kwartieren en minuten!)
De Nivrel zal (denk ik) de “goedkoopste” repeater zijn, hoe de prijzen van de andere liggen weet ik zo niet, maar geen van deze klokjes zal echt een koopje zijn; niet verwonderlijk als je ziet wat voor een techniek zo’n complicatie vergt!
Paul

Nivrel is vanaf zo’n € 4200 (Ruttenwatches.nl):

Als ik goed ben geïnformeerd, is Nivrel ondertussen overgenomen door Breitling; dit zal de prijzen waarschijnlijk geen goed doen, hoewel ik de diver acceptabel geprijsd vind (€ 550):

Gr, Marc

Kijk eens op eBay USA onder “” repeater “” hier vind je diverse merken van een Jaques Lemans voor $ 470,- tot een Vacheron van $ 325.000,-

Andre

Wat voor geluid moet ik me daarbij voorstellen?
Geen “piep piep” natuurlijk…maar hoe werkt zo’n mechanisme? Met een mini-bel en klepel?

Hallo Henk,
een repeater heeft “hamertjes” die tegen een klankstaaf aanslaan; die klankstaven zijn rond het uurwerk gebogen metalen staafjes.
Hoe dat er in de praktijk uitziet en funktioneert kun je hier zien:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=842072&rid=0

De uren hebben dus een andere toon als de kwartieren en de minuten (of halve kwartieren indien aanwezig)
Ik heb zelf helaas geen repeater (de Jaques Lemans van $470 ligt al ruim boven mijn budget :smiley: ) maar heb wel deze WAV-file gevonden van het Kelek horloge (dit is nu de Nivrel):

http://www.ozdoba.net/swisswatch/bild/repeat_keleksound.wav

Klinkt wel een beetje zielig, ik kan me een aflevering herinneren van kunst & kitsch waar ze een zakhorloge repeater lieten horen, die klonk dacht ik beter.
Paul

Interessant, bedankt voor de info, Paul.
Hoe groter des te beter het geluid waarschijnlijk, maar die opname klonk toch al behoorlijk, dat viel me mee…enne, ik dacht heel even aan het interieur van een fietsbel toen ik die foto’s zag (no offence!!).

Cheers,

H.H.