Slava met opvallend uurwerk

Na het prachtige uurwerkje dat gekkehuus ons heeft laten zien ben ik ook iets bijzonders tegen gekomen. Omdat het uurwerk mij opviel heb ik deze gewoon maar gekocht.

Het gaat hier om een Slava met een bijzondere bruggen constructie.
Nooit zo een gezien, maar het lijkt wel of er een dubbele veerton is ingebouwd??
Kent iemand dit uurwerk?

Het is een Slava 24XX.
Kijk maar eens op http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Slava_2414
Geen dubbele veerton, echter een meest efficiënte wijze van inbouw, om
een grote balanswiel toe te kunnen passen (volgens Ranfft).
Ook ik heb deze nog niet eerder gezien.

Met vriendeljke groet,
Inca

Inca Schreef:

Geen dubbele veerton, echter een meest …

In die link staat:
“indirectly driven minute allows a very big balance
two barrels coupled in parallel use the remaining space most efficiently”

Is mijn engels zo roestig?
Betekent “two barrels” niet “twee vaten/tonnen”?
Of heeft Ranfft het over bier of haring?

Het zijn gewoon twee veertonnen, daar staat Slava bekend om. Hier op WUS een breakdown van zo’n uurwerk:

http://forums.watchuseek.com/f54/slava-2428-pictorial-tear-down-heavy-pic-content-225636.html

In het Westen betaal je een vermogen voor een dubbele veerton, in het USSR tijdperk liep ‘Pjotr met de Wodka-fles’ (ik weet zo gauw niet een Russisch equivalent voor ‘Jan met de pet’:D) met zo’n dingetje om de pols.

Er is een handgewonden en een automaat van en dan nog met of zonder dag aanduiding.

Hallo Grootmokum,

Je hebt gelijk. Even over het hoofd gezien.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ja dat ziet er ook wel apart uit, ook weer die meerdere raderen om het horloge op te winden .
Kan je deze ook ze snel opwinden ?

Bedankt voor de interessante links. Als mijn horloge goed werk laat ik het zo, maar als er een beurtje nodig is zal ik veel hebben aan de link naar WUS!
Leuk om te hebben: dubbele veerton. Ook de rest van het uurwerk is heel anders dan ik gewend ben dus interessant voor mij. Bij mij leefde het vooroordeel dat de russen altijd de zelfde eenvoudige uurwerkjes voor veel verschillende merken hebben gebruikt, dat blijkt toch anders.
Is dit Slava uurwerk een eigen ontwikkeling, of toch weer een kopie?

vouwfietser Schreef:

Is dit Slava uurwerk een eigen ontwikkeling, of
toch weer een kopie?

Volgens WIKI is het een eigen ontwikkeling: