Slava

Dit is een vintage Rus die ik op een veilingsite heb gekocht. Overigens geheel per ongeluk. Ik was vergeten dat ik erop geboden had. Later kreeg ik te horen dat ik het kavel gewonnen had. Het is een Slava.

.

Dit is de achterkant:

.

Ik ken het merk niet maar het ziet er in het echt nog leuker uit dan op de foto. Dat het om een genummerde serie gaat maakt het alleen maar leuker. Via de veilingsite heb ik nog wat informatie gekregen.

“SLAVA 26 Jewels Cal .2414 2MChZ zeldzame luxe vintage USSR vergulde mechanische heren polshorloge 1970s . Onderhouden horlogemerk : " SLAVA " GLORY VAN Sovjettijdperk .
Dit originele horloge is vervaardigd in Second Moskou Watch Factory 2MChZ
Het horloge heeft een mechanische hefboom beweging en handmatig opwinden met 21 fijne robijn juwelen. Functies: uren, minuten , seconden, datum. Stofdicht Vergulde zaak - AU 10 micron . Mooie wijzerplaat en rode wijzers. Wordt geleverd met lederen band zwarte kleur. Serienummer is 366906. Het merk " SLAVA " is op de wijzerplaat vermeld.”

Mooie Slava, maar heeft ie nu 21 jewels of 26 jewels ?
Veel Slava’s hebben twee veertonnen voor een langere looptijd.

Hoogstwaarschijnlijk 21. Oudere Slava 2414 kalibers hadden er 19, maar nooit 26. Ik heb een Slava met de 2427 (automaat met dag en datum).

Ik denk dat het een typo is en dat het om 21 jewels gaat. Overigens ben ik bang dat het een fake is. Op speurders wordt hetzelfde horloge met in de beschrijving hetzelfde serienummer aangeboden. Als je de foto bekijkt staat daar weer een ander serienummer. Dit horloge wordt wel voor een hogere prijs dan ik heb betaald.
Mijn Russisch is niet zo goed dat ik kan lezen wat erop de achterkant gegraveerd staat.

Klopt het zijn er 21.

Van Slava weet ik het niet, maar oa bij Vostok wordt de combinatie van thuismarkt en export onderdelen door elkaar als een niet geheel origineel horloge beschouwt. Deze Slava heeft een export wijzerplaat en thuismarkt achterkant.
Ik ken het type verder niet, de achterkant ziet er wel authentiek uit.
Heb je het uurwerk al eens bekeken?

Nee, ik krijg de achterkant niet open. Heb ook het goede gereedschap niet. Aankomend weekend even naar de horlogemaker. Wellicht kan hij mij meer vertellen.

Het model komt me niet onbekend voor, 21 steens uurwerk klopt ook bij dit type. Ze bestaan in vele uitvoeringen, sommige met een volledig blanco achterdeksel maar ook dit type achterzijde heb ik vaker in handen gehad.

Weet je ook wat de ingravering betekend?

Nee helaas is mijn Russisch niet meer wat het geweest is :sunglasses:

1 like

Kun je de ring niet opendraaien met een sate-prikkertje?

Op de achterkant staat het soviet kwaliteitslogo en de tekst dust proof en anti-shock balance.
Zie http://www.netgrafik.ch/cyrillic.htm ter referentie.

Kijk, daar heb je tenminste iets aan! Dank voor de website en de vertaling.

Mooi klokje.

De wijzers zijn, naar mijn mening, niet origineel.

Zou kunnen. Ik heb geen flauw idee hoe de originele wijzers eruit zouden moeten zien. Het lijkt mij wel dat de wijzers bij elkaar horen

Het lijkt wel of die wijzers zijn ingelegd met doorzichtig mica ofzo ?