Sleutelen. Last van rug

Ja, van dat gesleutel krijg je snel last van je rug, tijd voor maatregelen.
Een winkel voor huishoudelijke apparaten werd bezocht en ik vond een plastic kistje die in diverse maten voorradig was.
Daarnaast vond ik een idiale schaal met diverse vakjes.
Uit de voorkant werd een stuk geknipt zodat je makkelijk bij de schaal kan en hem in en uit kan schuiven.

De loeplamp hadden we al.
Door het uurwerkje tijdens het sleutelen te draaien en te schuiven houd je hem scherp in beeld.

Je kunt nu ook mooi zien of de schroevendraaier goed in het schroefje zit.
Het stukje papier wordt vevangen door een stukje vloerbedekking die omgedraaid wordt.
De rubberen patronen hiervan moeten zorgen dat schroefjes niet makkelijk kunnen vallen.
Misschie mensen met nog meer oplossingen ?

Goed idee, nu nog vleugeltjes eraan om je armen te ondersteunen.
Ik denk overigens dat ik toch liever met een dubbele loupe op mn hoofd werk dan met het vergootglas.

Ja,aan zo’n dubbele loep heb ik ook wel eens gedacht.
Je moet dan wel voldoende licht hebben.:slight_smile:

Ik ben ook op zoek naar een dergelijke oplossing. Deze lijkt me interessant.

Is het mandje/kistje stevig genoeg?

Wat licht betreft, geeft een TL tafellamp (die van mij is een IKEA “Global”) voldoende licht (voor mij) en kan alle kanten op. Bijzonder makkelijk (naar mijn meniing) als je ook een zware ijzeren voet (ook van IKEA) hiervoor hebt.

Groet,
Alex

Tot nu toe bevalt de stevigheid prima.
Het mooiste is misschien een minitafeltje, maar die heb ik niet gevonden.
Als je handig bent met hout,kun je er zelf een op maat maken.
Je kunt dan gelijk de juiste hoogte bepalen, hij zou dan misschien een stukje hoger kunnen worden.:slight_smile:
Ik denk dat zo’n verstelbare Tl lamp ook prima werkt, misschien iets voor later.
Groet. Chris

Chris

Ik denk niet dat ik er aan ga beginnen. zie de bui alweer hangen.

ik steun teveel op een rand waardoor de tafeltje kiept, het papier blijft aan mijn arm plakken waardoor ik de hele boel meetrek.
en als ik wat in het bakje wil leggen wat net boven de rand van de tafel uitsteekt schiet het betreffende onderdeel onder de tafel.

Natuurlijk zoekt iedereen naar de beste manier.

Ik wil ook nog steeds de tafel die ik heb verhogen omdat je regelmatig bij horlogemakerswerkplaatsen zie dat de medewerkers een tafel hebben die ongeveer tot schouderhoogte komt. Heb het ook wel eens even geprobeerd als ik het niet goed zag met een doos maar ik adviseer je een grote plank te nemen waar je ook met je ellebogen op kan steunen daar 2 zijplanken aan te bevestigen en dit geheel aan je huidige tafel vast te maken met klemmen of schroeven zodat het niet kan wegschieten. en zet een bakje voor onderdelen achter het uurwerk en niet ervoor vlak boven de rand van de tafel.

Ik spreek uit ervaring want ik lig regelmatig op de grond te zoeken naar weggeschoten schroeven en onderdelen.

Hoop dat het jou beter afgaat.

Succes
Arie

Bedankt voor de tips Jordy.
Ja het zoeken op de grond naar schroefjes en wijzertjes hou je toch niet tegen.
Ik leg naast het uurwerk een helft van een zakhorloge met op de bodem een wit papiertje.
Elke keer als er een schroefj gedemonteerd is gaat hij daar gelijk in, het is een afstand van een paar cm, daarna in het bord eronder.
Ik kon niet zolang genieten van mijn noodoplossing, want sávonds word gebeld en staat er een medeforummer voor de deur met een tafeltje onder de arm.
Hij vertelde dat hij smakelijk had gelachen om mijn oplossing, en had effe gouw een copie van zijn eigen tafeltje gemaakt.
Het werkt perfect.
Paul K hardstikke bedankt !!

Ja tegen Paul kunnen wij niet op
dat is precies wat ik bedoel nu heb je de ruimte voor je ellebogen. dat werkt veel prettiger vraag maar aan lee touwers
ik zou je adviseren iets van wit plastic op het hout vast te zetten met punaises

zelf heb ik een kaft van een witte multo band gesneden
dat papier krijg ik het ieliebielie van. dat schuift alle kanten op

Paul je weet mijn adres ook he.

Grapje

Als ik 's-avonds een kwartiertje zit te rommelen krijg ik al pijn in mijn nek. Er moet dus iets op ooghoogte komen. De Paul K oplossing lijkt me wel een goede. Nu nog even de tijd vinden om wat in elkaar te schroeven.

de mijne is wel groter hoor! :smiley:

De bladafmetingen zijn 85x40cm, heb 'm deze week wat verder afgemaakt:

heb er een platte lade onder gemaakt (met laderails van de Praxis), en aan de voorkant van het blad een 18x18mm latje voor gezet, hiermee zit er dus een kleine groef aan de voorste rand waardoor onderdelen niet van het blad af kunnen rollen…

Het staat op een massief grenen werkbank/buro en is erg simpel en snel te maken met een grenen meubelpaneeltje en wat geschaafd vurenhouten latten, ik ga het nog wel een keertje beitsen…

Groet,
Paul

Paul

Het ziet er goed uit alleen ben ik als de dood dat je als je opstaat het tafeltje verschuifd waardoor een poot buiten de rand van de tafel schuift en de boel opmkiept. ( zie mijzelf alweer uren op de grond kruipen en vrouwlief roepen over de knieen in mijn beste broek terwijl ik hopeloos op zoek ben naar dat ene ontbrekende onderdeel. Ik wil zeker ook nog zo iets maken maar dan wel met een beugeltje waarmee ik hem aan de tafel kan vastzetten of nog een dwarslatje onder aan de pootjes om dit probleem te voorkomen. Ik heb anders nog een tafelblad aan de muur die je op hoogte kan verstellen met van die rails met sleuven erin. Als ik de rails hoger aan de muur bevestig is dat natuurlijk ook een oplossing. Ik ga er maar van uit dat dit ook bij andere knutselaars gebeurd.
Ga nu niet vertellen dat jullie dit nooit overkomt dan ga ik er hard over denken maar te stoppen met deze hobby

Groet
Arie

Het geheel is redelijk robuust hoor, dat schuift niet zomaar van de tafel af; je loopt veel meer risiko als je met een kompleet gedemonteerd uurwerkje op een onderdelenschaal van de ultrasoon naar de werkbank loopt en ergens tegenaan stoot… (vraag me niet hoe ik daar achter ben gekomen :smiley: :smiley: )
maar vastzetten van de opzet is natuurlijk altijd mogelijk.

Bij Zujeddeloh in Duitsland hadden ze trouwens ook de hele goedkope houten werkbanken voor edelsmeden (maar ook goed te gebruiken voor horlogemaken), misschien is dat wat; deze zijn op Ebay Amerika al vanaf $145 te koop, maar ja, zoiets laten versturen zal wel kostbaar worden.

Groet,
Paul

Dat is wel heel handig,die lade er onder.
Nu hoef je niet meer zo lang naar de onderdelen te zoeken.
Ik denk dat de lade wel snel vol zal zitten.:slight_smile:
Groet. Chris