omdat ik me toch wat meer wil gaan verdiepen in horlogemaken, ben ik opzoek naar lotje/doosje sleutelhorloges, uurwerken, zakhorloges om wat aan te gaan knutselen. De kringloopzaken in de buurtkunen niet echt voldoen aan de vraag naar sleutelhorloges, gezien ik daar maar een keer per maand iets bruikbaar tegenkom.
Liefst geen collectie lege basisplateau’s, welke je op ebay regelmatg voorbijzet komen. Voorkeur ligt bij niet lopende pols en zakhorloges, waar niet te veel onderdelen uit missen, dus liefst complete, maar niet lopende uurwerken. maat nmaakt niet zoveel uit, van zakhorloge tot dameshorlgoe, is allemaal goed.
Ik wil er ongeveer een paar teintjes aan uitgeven, en ik ben benieuwd of iemand nog iets heeft liggen. Mocht je nog iets hebben liggen , stuur me dan aub even een PBtje.
Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar mocht het niet goed zijn dan hoor ik het wel.
Waar je zeker heen moet gaan is de rikketik! Daar vind je zeker wat je zoekt. Deze vindt weer plaats in mei te Houten.
In ieder geval veel leerplezier.
Op de rikketik ben ik geweest, maar dat vond ik een beetje tegenvallen voor de eerste keer. Ik heb er wel twee zakhorloges gekocht. Een goedkope cylinderwerkje, eentje van imperial buren watch co swiss met een hunter case, beschilder ijzerplaat, gezaagde gouden wijzers en een 7 steens uurwerk met ankergang. De laatste liep niet goed, dus schoongemaakt. Toen bleek ie een kwartier per daag voor te lopen, dus conische stift uitnemen, meer spiraalveer geven, conische stift terugplaatsten, rechttikkend maken. Na drie keer deze behandeling te hebben gegeven, loop ie nu op een minuut per dag nauwkeurig. Dit horloge draag ik nu met enige regelmaat. Toch knap dat een horloge van ongeveer 110 jaar oud het nog zo goed doet.(na schoonmaken wel te verstaan)
Verder had ik nog een oefenuuwerkje gevonden, een Nielka handopwinder met 17 steens uurwerk en centrale secondewijzer.
Misschien dat ik de volgende keer wat meer naar mijn gading vind. Of ik de 6de mei naar Houten kan weet ik niet, want ik ga over een maand eindexamen HAVO doen, dus ik zal op sommige momenten moeten leren.
Vrijwel al mijn gereedschap van de rikketik, van een van de gereedschapsverkopers daar. Ik wil je aanraden wel een goede schroevendraaiers te kopen, want die van twee tientjes op de rikketik is ook niet alles, maar prima om mee te beginnen. Van de o.5 mm is de stift gebroken, maar ik heb bij horlogemakers groothandel vof van de gevel hier in de buurt nieuwe stiftjes van bergeon gekocht.
Ik heb daar ook een uurwerkhouder gekocht en deze koste een euro of 6, maar hier ben ik niet echt tevreden over. Hij klemt het werkje niet goed in, dus ik zal nog een keer een goede kopen.
vorig jaar in juli ben ik naar rikketik geweest om knutselhorloges te kopen en voor een kleine 50 euro had ik er al 18 . Je vindt ze wel maar je moet goed zoeken.
heeft er niemand wat om op te knutselen of om aan te sleutelen in de aanbieding?
Zakhorloges, polshorloges, dameshorloges, losse uurwerken, etc?
Of enkele heren handopwinders?
Het cylinderwerkje liep al toen ik heb kocht. Ik kocht van iemand twee zakhorloges voor iets van 7 euro, een sloopwerkje en dit horloge. De kast is nog erg nieuw.