Mede-horlogeliefhebbers,
ik kreeg laatst van een vriend vij mij te horen dat het slecht is voor
een automaat als hij een tijd lang stilstaat. Nu zou ik graag wat informatie
hierover willen van iemand die hier wat meer over weet. Hij zegt dat de informatie
uit een boekje heeft van schaap/citroen wat een toch wel betrouwbare bron is. Hij loopt gewoon nog goed. Is dit nu een rede om een watchwinder te kopen?
Volgens mij is het zo dat iets dat stilstaat en dus niet loopt nooit slijtage kan oplopen. Wel is het zo dat de olie kan verdrogen en verkoeken, waardoor de boel kan vastlopen.
Door de slechte smering van die verdroogde olie wordt de slijtage wel groter. Daarom zou je eigenlijk regelmatig het horloge een beurt moeten laten geven door de horlogemaker. Vraag me alleen niet hoeveel jaar er tussen twee beurten moet zitten. Dat hangt waarschijnlijk van het merk af.
Ik heb een tijdje terug ‘ergens’ gelezen dat het verdrogen en verkoeken van olie tegenwoordig niet meer gebeurd. De huidige synthetische oliesoorten verdrogen niet meer.
Ik had ook al mijn bedenkingen bij “slijtage tijdens stilstaan”. Maar ik wou het graag zeker weten, wat het merk betreft het is een Frederique Constant die ik vorig jaar heb gekocht. Ik was pas van plan om het over 2 jaar na te laten kijken. In het boekje word eens in 3 - 4 jaar gadviseerd.