Slijtage mechanische chronograaf?

Hi HF,

Ik ben sinds kort in het bezit van mijn eerste mechanische chronograaf. Ik vraag mij af hoe ik het beste met het horloge om kan gaan om geen onnodige slijtage te veroorzaken.
Ik heb weleens begrepen dat het beter is om de ‘stopwatch’-functie continue aan te hebben staan, dan deze nauwelijks te gebruiken.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

2 likes

Welk mechanisme heb je?

1 like

Totaal het tegenovergestelde. Lopen = slijten. En het laten lopen van de chrono zorgt er ook nog eens voor dat het geheel onnauwkeuriger gaat lopen.

10 likes

Gewoon dragen vind ik. Je druk maken om de slijtage van het uurwerk is naar mijn mening nutteloos.
De sluiting van je voordeur slijt ook minder wanneer je alleen de achterdeur gebruikt.

6 likes

:joy::joy::joy:

Eigenlijk wat hierboven benoemd is, meer gebruik = meer slijtage. Maar ja, stilstaan is tevens niet bevorderlijk.
Mij is altijd gezegd bij chrono’s om af en toe chronograaf juiste te gebruiken.

2 likes

Ik draag verschillende vintage chronos en laat eens in de zoveel tijd even de stopwatch functie lopen zeker niet continu. Verder is het een gebruiksvoorwerp voor mij ook al zijn ze uit de 50’s. Ik kijk wel uit met regen en probeer mijn horloge wel te beschermen met mijn mouw of jas.

Dank allemaal. Consensus lijkt me helder: zo min mogelijk gebruiken dus. Maar hoe heeft gebruik van de chrono impact op de rest van het uitwerk?

Dat hangt van het type chronograaf af, wat gelagerd is, en wat niet.

Zowieso gaat je veer sneller slijten.

Een chronograaf zo min mogelijk gebruiken?
Waarom heb je’m dan?

Als die functie erop zit, gebruiken iedere keer er een gelegenheid toe is, en slijtage gewoon laten onderhouden!

2 likes

Ik heb 5 chronografen, en ik gebruik die zelden om tijd te meten. :smiling_face:

Af en toe leg ik ze wel aan, om de wijzers te zien bewegen. Omdat het mooi is …

2 likes

Er zijn chronografen waarbij er een slipveer zit op de veerton die continue slipt als het uurwerk loopt maar de chronofunctie niet. Dat deel slijt dus inderdaad minder als je de chronograaf laat meelopen. Maar er zijn ook weer andere delen die juist gaan lopen als je de chrono start, dus die slijten dan weer harder.

Overigens loopt het “gewone” uurwerkdeel ook en slijt dus ook. Ik zou me over het chronodeel niet drukker maken dan over de rest.

2 likes

Tenzij het chrono deel niet gelagerd is.

1 like

Gaan de scharnieren dan niet vastzitten?

1 like

Dan slijt het wellicht wat sneller, maar het chrono deel is ook veel lager belast. De radertrein staat onder hoge spannining van de opwindveer, het chronodeel drijft alleen maar een paar wijzers aan dus loopt bijna onbelast mee.

Exact daarom dat je ieder excuus om m aan te zetten moet benutten vind ik.
Anders is ‘t zo zinloosweg ‘voor de mooi’ als een maandfase.

1 like

Paar pompjes WD-40 en hij loopt wel weer toch :slight_smile:

1 like

Die smoes werkt niet…

Maar even OT…

Precies dit. Koop dan geen horloge.

1 like