Slijtage SBBN035 Seiko Tuna

Ik ben sinds een klein jaar in het bezit van de Seiko Ninja Tuna.
Horloges gaan bij mij niet in de kast ik draag ze ook echt.
Voor mn werk heb ik een Casio Pro Trek maar voor de rest van de dag heb ik de Citizen Ecozilla ingeruild voor de Ninja Tuna.

Een prachtig apparaat maar wat slijt dat ding snel!
De verf op de gesp en gesphouder kwam er al na weken af.
Ik heb de gesphouder overigens een tik moeten geven want af fabriek komt het bandje steeds los.
Daarna volgde verfchips van de bezelbeschermer.
Ook trekt de bezel bijzonder veel vuil aan.

Ik heb wel eens gelezen dat de Darth Tuna bullet proof is.
Nou de Ninja Tuna is dat zeker niet.

Voor een horloge in deze prijsklasse die wordt aangeprezen als robuuste diver had ik andere verwachtingen.

Ik ben geen geweldige fotograaf maar kijk en oordeel zelf.

Tja. PVD coating slijt helaas gewoon. Dat doet niks af aan de robuustheid van het horloge maar zijn de limiteringen van de materialen. Als ik zie hoe hij na een jaar is ben je ook wel een erg ruige drager. :wink: Daar kan @Fate_Amenable_To_Change nog een puntje aan zuigen.

3 likes

Opmerking incoming in 3,2, … 1

“Maak je niet zo druk om wat krasjes enzo. Het is een gebruiksvoorwerp.”

:wink:

Het is vooral de ‘keeper’ als ik het zo zie. Kun je die niet ergens los krijgen? Ik vind de coating na een jaar wel al aardig verdwenen. Heb dat wel eens beter gezien.

1 like

Tja, ik kan er ook geen andere koek van bakken. Of het nu gaat om zwarte spoelbakken, zwarte horlogekasten of hardware op straps, ik raak het met geen stok meer aan, ongeacht de prijskaart. PVD coatings zijn gewoon slijtgevoelig.

Het enige zwart wat voor de kast acceptabel is, is wanneer het metaal door en door zwart is. Dat bestaat zeker in de spoelbakkenwereld. :slight_smile: Bezels slijten. C’est ca.

Nu zie ik dat @junior gelijk heeft, het is met name de keeper. En die schuurt dag in dag uit over bureaus of waar je je hand ook maar op legt, dus da’s niet heel raar. Ik heb op mijn Citizen Promaster met PVD dan ook gewone RVS hardware op een Hirsch Performance band zitten:

Dat ding is dan ook een echte rauwdouwer die al best erg mishandeld is in tien jaar tijd. 200m WR, Eco Drive quartz… Het is jammer dat het mineraalglas is, dat wel. Dan heb je nog mazzel met Hardlex. Die Citizen was destijds ook al 550 Euro list, dus het is echt geen goedkope meuk.

Wel kan het een troost zijn dat het bepaalde punten op de rand van de bezel zijn. En je bent de enige niet. Ik heb een SRP639 overgenomen van een forumlid, en die heeft ook pikjes op de zwarte bezel.

Waar je bezels of tuna can randen hebt die omhoog staan, oftewel licht concaaf zijn, krijg je dit. De bezel is ontworpen om het glas te beschermen, en doet dat ook. Als ik mijn Baby Tuna ooit door een echte vervang wordt het een RVS met RVS bezel, dat kan ik wel zeggen.

Maar ik heb niks tegen op wabi-sabi op dit soort horloges, want het zijn rauwdouwende toolwatches.

2 likes

cerakote coating op mijn sumo vertoont ook lichte slijtplekjes op de claps hier en daar is nog wel wat te vinden, denk dat je er niet aan ontkomt bij normaal dragen.

5 likes

Het is meer een geometrieprobleem met die slijtage aan de coating dan wat anders.
Bij de keeper is het helemaal goed te zien, alle scherpe randen zijn kaal aan het worden, dit omdat de coating daar al dunner is en het ook nog eens randen zijn die snel geraakt worden.
Wat eerder genoemd is door @Fate_Amenable_To_Change is genoemd met door-en-door gekleurd materiaal lijkt me de enige oplossing.
Met mijn SBBN031 merk ik hetzelfde, maar de diashield coating is transparant, dan valt het minder op dat de coating gekrast is, omdat de kleur hetzelfde blijft.
Misschien een kleine troost, de 1000m variant van de tuna met keramische shroud krast ook, in het keramiek heb ik na 2 jaar al lijnen zitten en de kroon heeft ook al een paar puntjes waar de coating af is, en dat voor een horloge dat ruim 2x zoveel kost als de SBBN035.

Laten we het er op houden dat deze sporen zo hun eigen verhaal vertellen van hoe je met jouw horloge gewerkt hebt.

2 likes

Die keeper is echt ruk, slijtage binnen een week, slecht draagcomfort en bandje komt los als je de keeper aan het einde plaatst. Heb deze keeper dus in moeten deuken aan de binnenkant zodat hij kan doen wat hij moet doen, het bandje op zn plek houden.
Als ik hem zou vervangen dan wordt hij vervangen door een rubberen exemplaar van de casio pro trek. Betere functie en beter draagcomfort en minder slijtage.

NATO for life. Ik heb laatst weer eens een rubberen band omgehad, en na vijf minuten een NATO op het horloge gegooid. Of een Perlon. Want rubber is echt kut. Sterker nog, als het wat warmer wordt is leer zelfs ruk.

De voordelen van NATO en perlon? Altijd smalle hardware (daarom geen Zulu, graag), uitermate licht, sterk, horloge valt niet bij verlies spring bar, en in veel kleurtjes te krijgen. :slight_smile:

2 likes

:joy:

2 likes

Zwarte spoelbakken is een trend de laatste tijd zit zelf ook in die wereld.

2 likes

Ik had geen idee van het bestaan ! :slightly_smiling_face:

2 likes

Ze fikken zo lekker.

3 likes

Ik weet dat door en door zwart staal goedkoper is, maar doet u mij toch maar een granieten spoelbak. :slight_smile:

Ik heb net wat te eten staan maken, let niet op de nattigheid. :slight_smile:

1 like

Rubber ook. Dan zien ze direct tot aan Vaticaanstad dat er nog geen nieuwe paus is. :slight_smile:

3 likes

Ik voel een nieuw topic aankomen ! :sunglasses:

2 likes