Slotje aub.Omega 2501 advies gevraagd

Hoi vrienden,

Graag jullie advies voor de volgende situatie. Vooral verleid door foto’s van het uurwerk heb ik uit het buitenland als “origineel horloge” gekocht. Nu zit ik met gemengde gevoelens en vraag ik jullie advies. Mijn belangrijkste eigen observaties:

  • Uurwerk loopt aardig nauwkeuring en is netjes. Geen aanleiding voor mij om hierover te twijfelen
  • Kroon (geen Omega logo) & plexiglas (te schoon en dik) zijn hoogstwaarschijnlijk vervangen
  • De horlogekast (jumbo, diameter 38mm) is te veel gepolijst, zo veel dat de gold plated 80 micron (zie deksel) er beperkt op zit en op de scherpe kantjes (vb lugs) vooral veel staal zichtbaar is. Dit was niet uit de foto’s te halen voordat ik het voordat ik het horloge kocht.
  • Ik heb mijn twijfels over de authenticiteit van de wijzerplaat, deze is relatief fris voor een horloge uit 1953 (herleid uit het serienummer 13.371.876)
  • De minutenwijzer heeft waarschijnlijk te lang ergens in een vitrine op de uurwijzer gelegen waardoor er “de schaduwroest “ op de uurwijzer is gekomen.

Nu zit ik er vooral mee in mijn maag dat ik geen goed gevoel over de wijzerplaat, glas en de polijstschade heb. Daarom zit ik zwaar te overwegen om de deal weer terug te draaien. Ik heb er in alle eerlijkheid 450 eur voor betaald en terugdraaien van de deal gaat mij sowieso 100 eur aan verzenkosten laten verliezen los van de hele lange doorlooptijd van de discussie. Ik kan wellicht ook op zoek naar een originele kroon, wijzerplaat (mocht deze niet echt zijn) en de kast opnieuw laten goldplaten met alle kosten die erbij komen…of accepteren dat een horloge van bijna 70 jaar ook beperkingen heeft.

Hoe kijken jullie naar deze situatie? Kunnen jullie mijn observaties bevestigen of zien jullie nieuwe punten? Alle adviezen zijn welkom.

Hieronder mijn eigen foto’s en wat Youtube filmpjes van dit type horloge.

Balen dat het anders is uitgepakt dan je gehoopt had!

Voor zover ik kan zien is de wijzerplaat ooit opnieuw opgemaakt. t swiss made t geeft het eigenlijk al weg. Verder denk ik dat ik ook nog nooit een Omega uit deze tijd met een subdial op deze manier heb gezien.

Wat betreft de kast, tja, ik vind het er persoonlijk erg slecht uit zien en zou hem daardoor niet dragen maar dat is persoonlijk. Ongesigneerde kroon is voor hele vroege Omegas wel normaal, maar weet niet precies hoe dat bij dit model zit.

Nieuwe dial (als je die al kan vinden), kast opnieuw vergulden, evt andere kroon… Ik zou er geen geld meer in stoppen en de koop proberen terug te draaien. Die 100 euro is jammer maar ik zou het verlies nemen.

1 like

Die sub seconds dial is niet zoals hij moet zijn poah :upside_down_face: Heb je betaald met paypal?

1 like

Zoals al gezegd; de wijzerplaat is een redial, en een vrij lomp uitgevoerde ook. Er is veel materiaal weggeschuurd van de wijzerplaat waardoor de rand van de subdial, het logo en alle indexen allemaal hun scherpe kanten kwijt zijn. Indexen zijn echt vormeloze klompjes geworden.

Kast hoeft niet perse gepolijst te zijn, dit kan ook normale slijtage zijn van mouwen en manchetten die er overheen schuren. Dit soort kale randjes zie je vaak hij oudere vergulde of verchroomde horloges.

Meest storende vind ik de wijzerplaat. Ik denk dat ik hem zou terugsturen. :thinking:

Je zou ook kunnen proberen hem te verkopen op ebay ofzo (met een eerlijke beschrijving erbij uiteraard) je vangt dan minder dan je betaald hebt, maar terugsturen kost ook geld.

2 likes

Met paypal niet altijd. Retourkosten zijn terug te vragen en als het horloge niet conform de omschrijving is (niet origineel dus) krijg je het gehele aankoopbedrag terug.

2 likes

Als het een bewust misleidende advertentie is misschien wel, maar als de beschrijving wat vaag is moet je het wel hard zien te maken. Geen idee hoe makkelijk dat is, ik heb er geen ervaring mee. :thinking:

1 like

Ik zou me vooral druk maken over de (hele slechte) redial…

1 like

@Jelle, @koekoek, @wbcoupe, @mark020

Hartelijk bedankt voor jullie waardevolle bijdragen.

Ik heb het horloge met een swiftbetaling aangekocht. Er zit ook een platform tussen waarbij gemotiveerde vernietiging van de koop toegestaan is. Ik denk dat ik wel sterk sta ivm de wijzerplaat en de polijstplekken die blijkbaar weggefilterd waren. Ja, ik ben dan verzenkosten kwijt en waarschijnlijk ook 3-5tientjes aan commissie voor het platform. Dat is even zuur. Maar het in de doos laten verouderen van het horloge die ik niet ga dragen en moeilijk kwijt kan, is ook kl5&t#.

Wat mijn betreft laat ik deze topic nog 1 dag open voor evt nieuwe inzichten en kan morgen hier een slotje op. Nogmaals dank heren!

1 like

Zou deze zeker retourneren. Als je een aantal originele platen gezien hebt van dichtbij, springt deze er echt negatief uit.

1 like

Waarom een slotje?

Ben ik de enige -let wel geen vintage kenner- die dit horloge best wat vind hebben? Ik geloof meteen wat iedereen hier zegt over die wijzerplaat en de kast maar mooi bandje er omheen en ik zou hem met veel plezier dragen.

Dubbel

@Mark020, omdat ik dit onderwerp eigenlijk aan had gemaakt om tot een besluit te komen: de koop wel of niet (proberen) terugdraaien. Inmiddels heb ik besloten om het horloge niet te houden.

Tegelijkertijd, als we forumgenoten hebben die over dit model door willen praten, let me know!

@Roog, ik had echt uitgekeken naar het dragen van dit horloge met een lekkere kwalitatieve band. En dan heb je natuurlijk ook de charme van de handopwinder. Ik had het horloge met alle gebreken gedragen, maar de huidige wijzerplaat ligt mij echt niet lekker. Ik kan dat oplossen door een donor wijzerplaat te vinden. Ik zou dan ook prima genoegen nemen met eentje die heel vaag is of schade heeft. Maar ik kijk er nu ook echt tegenop om een passende wijzerplaat te vinden en te laten monteren. (Als je er eentje weet, kan je mij nog overtuigen om het horloge te houden :wink:) Hele gedoe terwijl ik er amper tijd voor heb…

@Mark020, omdat ik dit onderwerp eigenlijk aan had gemaakt om tot een besluit te komen: de koop wel of niet (proberen) terugdraaien. Inmiddels heb ik besloten om het horloge niet te houden.

Tegelijkertijd, als we forumgenoten hebben die over dit model door willen praten, let me know!

@Roog, ik had echt uitgekeken naar het dragen van dit horloge met een lekkere kwalitatieve band. En dan heb je natuurlijk ook de charme van de handopwinder. Ik had het horloge met alle gebreken gedragen, maar de huidige wijzerplaat ligt mij echt niet lekker. Ik kan dat oplossen door een donor wijzerplaat te vinden. Ik zou dan ook prima genoegen nemen met eentje die heel vaag is of schade heeft. Maar ik kijk er nu ook echt tegenop om een passende wijzerplaat te vinden en te laten monteren. (Als je er eentje weet, kan je mij nog overtuigen om het horloge te houden :wink:) Hele gedoe terwijl ik er amper tijd voor heb…

Helaas ben ik geen kenner en kan je absoluut niet helpen. Mijn kennis van vintage is 0. Ik kijk dan ook puur naar het horloge vanuit smaak en zie de ‘schade’ op de wijzerplaat dan ook niet. Als ik de comments teruglees, dan snap ik het maar als ik de foto’s zie, dan zie ik een mooie plaat. Maar nogmaals, puur vanuit smaak!

1 like

Ik zit ook in dit kamp, maar ik kan niet goed beoordelen in hoeverre 450 euro je een betere Omega had opgeleverd. Vergeleken met de andere dials oogt deze fris. Het zal moeilijk zijn om een mooie dial te vinden voor dit type horloge lijkt me. Ik merk dat je concessies moet doen in de praktijk als je minder betaalt voor de “net niet volledig goede uitvoering”

1 like