Hoi vrienden,
Graag jullie advies voor de volgende situatie. Vooral verleid door foto’s van het uurwerk heb ik uit het buitenland als “origineel horloge” gekocht. Nu zit ik met gemengde gevoelens en vraag ik jullie advies. Mijn belangrijkste eigen observaties:
- Uurwerk loopt aardig nauwkeuring en is netjes. Geen aanleiding voor mij om hierover te twijfelen
- Kroon (geen Omega logo) & plexiglas (te schoon en dik) zijn hoogstwaarschijnlijk vervangen
- De horlogekast (jumbo, diameter 38mm) is te veel gepolijst, zo veel dat de gold plated 80 micron (zie deksel) er beperkt op zit en op de scherpe kantjes (vb lugs) vooral veel staal zichtbaar is. Dit was niet uit de foto’s te halen voordat ik het voordat ik het horloge kocht.
- Ik heb mijn twijfels over de authenticiteit van de wijzerplaat, deze is relatief fris voor een horloge uit 1953 (herleid uit het serienummer 13.371.876)
- De minutenwijzer heeft waarschijnlijk te lang ergens in een vitrine op de uurwijzer gelegen waardoor er “de schaduwroest “ op de uurwijzer is gekomen.
Nu zit ik er vooral mee in mijn maag dat ik geen goed gevoel over de wijzerplaat, glas en de polijstschade heb. Daarom zit ik zwaar te overwegen om de deal weer terug te draaien. Ik heb er in alle eerlijkheid 450 eur voor betaald en terugdraaien van de deal gaat mij sowieso 100 eur aan verzenkosten laten verliezen los van de hele lange doorlooptijd van de discussie. Ik kan wellicht ook op zoek naar een originele kroon, wijzerplaat (mocht deze niet echt zijn) en de kast opnieuw laten goldplaten met alle kosten die erbij komen…of accepteren dat een horloge van bijna 70 jaar ook beperkingen heeft.
Hoe kijken jullie naar deze situatie? Kunnen jullie mijn observaties bevestigen of zien jullie nieuwe punten? Alle adviezen zijn welkom.
Hieronder mijn eigen foto’s en wat Youtube filmpjes van dit type horloge.