Bij menig horloge dat ik in handen heb gehad zaten er krassen op de schroefbare caseback ten gevolge van het open of dicht draaien.
Ik keek daar altijd een beetje meewarig naar en verwonderde mij altijd over zoveel onzorgvuldigheid.
Tot mijn grote schande en teleurstelling moet ik nu bekennen zélf zo’n idotenkras (wel een kleintje ) te hebben geproduceerd bij het opendraaien.
Ter verdediging: het ding zat ook wel héél vast.
Om nu niet nogmaals bij het sluiten hetzelfde te doen vraag ik raad: hebben jullie hier een trucje voor?
Achterkant van deksel aftapen wellicht?
En wat vinden jullie van het licht insmeren van de (dubbele) O- ringen met siliconenvet??
Mijn achterliggende gedachte is dat het draaien dan minder zwaar gaat, wat dan mogelijk de uitschietkans verkleind?
Het apparaat wat Brunod beschrijft is inderdaad het beste als het echt vast zit. Met een jaxa opener kan je uitschieten. Het wel ondertussen door dat de kans op uitschieten afneemt als de kwaliteit van de jaxa toe neemt.
Een Bergeon kost als gauw 170 euro.
Zit het deksel niet te vast, inderdaad een sticky ball, Die gebruik ik voor al mijn horloges en ja, daarna kan je er ook gewoon mee duiken. De o-ring met vet insmeren is altijd een goed plan. Siliconen-vet is ideaal maar NIET TE VEEL! De hoeveelheid ter grote van een zandkorrel is al voldoende.
Ah ! Ik heb de foto die ik zocht terug gevonden.
De werktuig is in twee delen : de sleutel en de kleine klauwen in de “vice”.
Men kan de tanden van de sleutel veranderen volgens wat nodig is voor de deksel.
Edit : En een betere.
Ik heb inderdaad zo’n el cheapo jaxa gebruikt!
Ben blij dat het dus niet aan mijn onkunde ligt😉
Nog een keer gekocht op de Rikketik, verkeerde zuinigheid zoals nu blijkt…
Het betreffende klokje is (was😁) tot 1000m waterdicht, dus jullie begrijpen dat zo’n deksel niet zomaar los draait.
Mensen met een zwakke maag moeten dit maar niet lezen, maar ik heb de kast met een lijmklem( plastic bekken, dat wel!) tegen moeten houden, zo vast zat ie.
Wat vinden jullie, is het zinvol om de dubbele O ringen in te vetten? Even nog afgezien van het montage gemak, meer voor een betere afdichting.
Soms is het voldoende om bij zo’n 3 punts jaxa
slechts 2 puntjes op die sleutel te zetten, dan heb je meer overzicht op waar je mee bezig bent, zodra je met 3 puntjes werkt en je hebt 1 puntje dat niet “goed” in zo’n inkeping zit
dan maak je daarmee juist die diepe krassen.