Op mijn Seiko duikers zet ik eigenlijk altijd een andere stalen band. De originele banden van bijvoorbeeld de SKX007 zijn op z’n best miserabel te noemen, dus ik wijk altijd uit naar de banden van Strapcode. Stevig, geschroefd, solide eindstukken, stevige sluiting…
En daar zit het hem precies. Ik twijfel nogal of ik de sluiting van Seiko (zit goed, maar gevouwen blik en omvangrijker) of de eigen Strapcode-sluiting (zit ook goed, veel steviger en korter) op de banden monteer,
Lijkt eenvoudig, maar…het logo…
Wat zouden jullie doen? Voor kwaliteit gaan, of voor het Seiko-logo? (Want daar komt het kortweg op neer…)
Ik heb eigenlijk geen praktijkervaring met Seikobanden. Heb een hele berg Seiko’s, maar nog nooit een gedragen op stalen band. Als ik die erbij krijg (koop), gaat deze er direct af. Omdat ik alleen rubber- en natobanden draag en een enkele lederen band. Maar ik zou zeker voor de kwaliteit gaan. Draag wat voor jou het beste voelt en draagt, zou ik zeggen. Kan Rob van Monsterwatches overigens niet een (ver)beter(d)e Seiko-sluiting leveren?
Ik denk niet dat Rob sluitingen van een betere kwaliteit kan leveren, tot en met de Sumo en de Shogun zit diezelfde flutsluiting. En laten we eerlijk zijn, de sluiting van de MarineMaster is niet veel beter…
De strapcode sluiting is wel dikker qua materiaal. Het gaat uiteindelijk om de constructie. Ik zou de originele sluiting erop houden.
Tenzij je extreme dingen doet met je horloges. Dan moet maar blijken welke sluiting het langer uit houdt.
Ik heb in ieder geval nog nooit een kapotte Seiko sluiting gehad. En ik heb er best wel wat versleten
Rolex heeft ook gevouwen blik en dat gaat al jaren goed
Ik heb vorig in Zeeland een duiker ontmoet die een Seiko droeg met een dergelijke degelijke stalenband waar hij door een edelsmid het “SEIKO” logo met laser had laten graveren. Ik vond het wel mooi, maar vroeg me ook gelijk af of zoiets eigenlijk wel mag.
Groet, Anne
Zou me ook niet echt druk maken om de merknaam. Ik denk dat het ergeren aan een waardeloze sluiting groter is dan het ergeren aan het ontbreken van een merknaam.
Alhoewel, “waardeloos”: Vind zo’n rammelband wel z’n charme hebben. Functioneel, eenvoudig, maar toch relatief stevig, heb ik het idee. Spartaans, zeg maar. Past sowieso beter bij vintage horloges.
Niet weggooien dus, die blikken rommel. Helemaal niet als het een 19mm band of een 22mm jubilee is…
Thanks heren, voor de duidelijke meningen.
Voorlopig blijft de Seikosluiting erop, het betoog van Paul Vierport over de dikte en de (geringe) belasting die hij om mijn pols krijgt, gaf de doorslag.
Ik zie die denkwijze in de VS ook. Als je daar een aftermarket wijzerplaat koopt, mag die niet de naam dragen van het horloge. Ik weet echter van auto’s die zijn zowat voor 60% opgebouwd uit aftermarket onderdelen, tot aan de plek voor het embleem aan toe, en toch zit daar dan het embleem pontificaal op… Ik vraag me dan af, wat het verschil is…
P.S. Bij Rob van MW heb ik ooit een “Retro Razor” armband gekocht. Die komen uit China, maar hij werd met een originele Seiko sluiting geleverd, Ik ben ervan overtuigd dat de Chinese sluiting met mooi gesmede vouwsluiting daar niet voor onderdoet en vind eigenlijk tegenwoordig dat de goed uitgevoerde Chinese sluitingen van mooiere kwaliteit zijn.