Small is beautiful. Show hier je kleine klokje

Uit de jaren 50: Merk: RIAM. Swiss made. Automaat. 32mm exl. kroon. Lekker klein en ik draag 'm af en toe op zijn home made donkerblauwe 16mm lizard bandje omdat ie zo’n mooie wijzerplaat heeft. Flink gehavende kast, maar ondanks dat, of misschien juist wel dank zij dat, toch mooi. Deze heeft geleefd en leeft nog steeds!

Maar het kan nog veel kleiner. Dan komen we wel in de categorie ‘dames’ maar dan kan 't ook héél klein. Naast de RIAM, deze Anker (Nederlands handelsmerk?) ook jaren '50. Er zit een Zwitsers 17-steens uurwerkje in, Handopwinder. Verguld kastje. 16 mm. exl kroontje. Momenteel in gebruik bij mijn dochter die van kleine horloges en vintage houdt.

3 likes

mooi

Mijn kleinste, 34mm :

2 likes

Ik kan niet kleiner dan 36 mm:

Een vintage HMT Pilot.

Heeftie nou een datum of niet? :cop:

Zonder flauwekul, even opgezocht wie dat maakt: Willard Wigan.
"The personal sacrifices involved in creating such wondrous, yet scarcely believable pieces are inconceivable to most. Willard enters a meditative state in which his heartbeat is slowed, allowing him to reduce hand tremors and sculpt between pulse beats. Even the reverberation caused by outside traffic can affect Willard’s work. Consequently, he often works through the night when there is minimal disruption."
http://www.willard-wigan.com/gallery/

Ik vind de “passing” gewoon optimaal. Wat is je polsmaat?

Willie aan het werk.

En nog een voorbeeld van zijn werk.

2 likes

Ik zoek nog een bundstrap in een passende breedte voor mijn 30 mm Delbana die nog steeds van de verchromer moet komen. Wat is de breedte van het brede deel onder het uurwerk van die band? Het merk en type zou ik dan ook wel willen weten. Alsvast bedankt.
Die secondenwijzer is echt klein trouwens.

Gaaf, dat filmpje.
The diameter of human hair varies from .017 to .18 millimeters. (wiki)

Stel dat Willard haren heeft van een gemiddelde 0,0985mm
Op mijn scherm is zijn haar 18cm. Dat maakt de achterband 0,003283333 mm, dus zeg 3 um (micrometer). De spaken zijn dan ongeveer 1 um.

Onvoorstelbaar. Als je die motor in het oog van de naald ziet besef je nauwelijks dat het hele ding veel kleiner is dan een mensenhaar.
Als je dat kunt maken en bedenken ben je een kunstenaar en vakman tot in het bot.
Ik ben benieuwd hoe lang hij over zo’n project doet.

Het is heel extreem ja

1 like

Hier mijn kleintjes:
Vlnr:
Prisma handopwinder, 33 mm
Hercules automaat, 34 mm
Camy handopwindertje, 35 mm (dit is mijn oefenklokje, gekocht voor een paar euro om te oefenen met uurwerken servicen :sunglasses:)

Maar ik heb nog wel kleinere:
Vlnr:
Tissot PR 516 automaat, 29.5 mm
Tissot PR 516 GL automaat, 26.5 mm
Paul Picot Quartz, 25 mm (Niet van mij, maar het pronkstukje van m’n vrouw)

Ik ben overigens niet zeker of de linker Tissot een dames- of herenmodel is. Het is een beetje een tussenmaatje; de meest gebruikelijke maat van de heren-PR516 is 36 mm; deze is dus duidelijk kleiner, maar niet zo klein als het damesmodel. :flushed:

1 like

Prachtige set!

Zijn of worden die nog voorgesteld? Want dat zijn ze wel waard!

Mijn kleinste 36 mm ? automaatje.

1 like

ff geen bandje…,
Mijn eerste en kleinste

[URL=http://s1360.photobucket.com/user/Gnik51/media/2013-12-25152017_zpsetrym97e.jpg.html][/URL]

Allemaal onder de 40mm en allemaal oudjes :blush:

Mijn 1e Seiko

Pontiac :blush:

En natuurlijk mijn liefste :heart_eyes: #1972


5 likes

Breedste onder het horloge is 40mm, er staat geen type of merk op de band.
Ja klopt secondenwijzer is heel klein, met de bril op net te volgen.
gr, jeedewee

Mijn Vostok Cadet 34mm. je ziet ze niet vaak.
Met geschroefde kroon, lug 18mm. hand winder.

En een Orson
30mm. lug 16mm. loopt nog prima.

Grt.

3 likes


Vroeger leken ze veel groter
Hier bij het formaat wat ik nu liever draag

2 likes


Met 34mm is deze HMT chirag veruit mijn kleinste horloge. Ooit gekocht voor de grap voor ongeveer €10,-. Stond er leuk op leer, puur om te proberen deze stalen band van een Casio lcd horloge op gezet. De pushpins zitten er echter nu zo strak tussen dat dit bandje voor eeuwig aan de HTM zit. 2 jaar lang enkel met klussen of andere momenten dat het horloge kon beschadigen om gehad. Het was absoluut niet mijn favoriete horloge.

En dan verandert je smaak. Ik vind hem nu juist erg mooi en draag hem vrij regelmatig bij nette kleding. Het heeft wat jaren gekost voor ik deze kon waarderen.

5 likes