Smart watch Michael Kors Access Grayson MKT5028

Na het idee van @maharijn

Een review

Aangezien er een flinke lading nieuwe smart watch’s aan zitten te komen worden de huidige reeksen op dit moment tegen behoorlijke kortingen van de hand gedaan door de winkels / internet shops en overige leveranciers.

Aangezien ik naast een zwak voor horloge’s ook nogal een liefde voor heb voor dingen die een schermpje heeft en / of geluid kan maken of iets in de trend van overige gadgets leek het mij een top idee om dit moment eens aan te grijpen om een heuze en naar mijn idee fatsoenlijke smartwatch te nemen. In ieder geval boven het gemiddelde ali expres niveau

Dus roffel roffel daar was de coolbleu doos.

Meteen alles aan de kant en dat ding er dus uit.

Nu moet ik zeggen dat daar eigenlijk al meteen de eerste domper begon.
Helaas was de accu leeg.
Dus aan de lader.
Bandje op maat gemaakt. ( met gratis mee geleverd el cheapo apparaatje maar werkt prima )

Yes ondertussen wat stroom in het machientje.

De band er terug aan.
En aan de pols.

Wat eigenlijk het eerste is wat opvalt is dat het niet echt meteen anders voelt dan zeg mijn seiko horloge.
Dus het voelt wel gewoon als een horloge en een snelle blik zal niet eens altijd meteen verraden dat je toch niet alleen een horloge maar ook een gadget / mini gsm om je pols hebt hangen

Maar dan, aan het spelen. Wat opvalt is dat het scherm gewoon altijd aan kan blijven. Dus er komt dan wel een simpeler en minder energie vretende weergave. Deze blijft dan wel gewoon altijd aan. Hierdoor ziet het er nog wat meer uit als een normale horloge.

Koppelen met de gsm stelde eigenlijk helemaal niet veel voor ( android )

Nu begint het echte gadget verhaal.
Want waar bijvoorbeeld de normale horloge 1 ‘‘face’’ heeft is het bij een smartwatch natuurlijk zo persoonlijk te maken als je wil en zo snel te veranderen als de weersvoorspelling van de app die je erop kan zetten.

Er staan er al heel veel op maar er zijn er uiteraard nog heeeeeeeeel veeeeeeeeel meer te downloaden. De mogelijkheden lijken mij zo snel on eindig. naast de basis layout is de kleur en indeling helemaal naar smaak in te delen.

Ook allerlei apps of ja simpele gadget freak dingetjes zijn ook eigenlijk verrassend makkelijk en snel naar smaak in te delen. Denk aan:
Weergave van % batterij van de watch als van de gsm
Weer / temperatuur omgeving
Zon’s opkomst / ondergang tijden
Hoeveel nieuwe meldingen nog op je gsm zijn binnen gekomen
Stappen teller
Wereld klok met de tijd van je noemt het zelf maar op waar.
Uiteraard zo nog ontelbare meer mogelijkheden

Naast de draai knop waar je mee door je menu kan lopen en van alles kan selecteren door erop te drukken zitten er ook 2 knoppen welke vrij in te delen zijn.
Dus simpel je agenda oproepen of de zaklamp functie inschakelen. Het is helemaal aan de gebruiker.

Er zijn nu ookal een paar dingen waar ik nog niet helemaal mee eens ben ( dus ook hier even kijken hoe dat te personaliseren is. )

Zo word ik er bijvoorbeeld nu al gek van dat google wel erg graag heeft dat ik zijn spraak gestuurde assistent gebruik. Dus deze zal nog even uit gezet mogen worden.

Ook moet je standaard nogal ver pols draaien om automatisch over te schakelen van je ‘‘rust’’ stand naar je '‘actieve stand’'
Dit is het voor nu wel even.

Met een paar uur stoeien ben ik er dan dus ook nog verre van uit of dit een horloge, gadget, gsm aan de pols of een combinatie van dit alles voor mij is.

En inderdaad het is een beetje een donker grijs grauwe kleur. Ik hou hier wel van. ( wel wat matter en meer naar het donker dan de verkoop plaatjes.

Uiteraard ook gewoon in een zwarte en zilvere kleur te leveren.

Voor de liefhebbers / twijfelaars en ja daaaag dit kan echt niet het is een schande voor maatschappij nog een paar foto’s zodat er ook wat meer beeld bij het verhaal is.

Ik zal het eens een weekje aanzien hoe dit bevalt en de bevindingen hier mee bij houden,
Tips, vragen suggesties? Ik zeg laat maar door komen.

6 likes

Dank voor het delen. Ik kan er maar niet aan wennen… Heb zelf een Gear S3 van Samsung voor het sporten, maar kan het geen horloge noemen.

Ah wel…

Edit: Zouden de wearables hier in de toekomst ooit een eigen gedeelte krijgen?

1 like

Ziet er netjes uit! Ben benieuwd naar de accuduur met actief dagelijks gebruik :+1:

Leuk ding, dank je wel voor de review! :ok_hand:

Ik heb zelf wel eens nagedacht over de aanschaf van een Apple Watch [ben niet zo van de Android/Google] maar ik vrees dat ik er een paar dagen lol mee/van heb en dan toch weer zal teruggrijpen op mijn ‘normale’ horloges.

Ik heb dat zelfs nu al met mijn Casio, die draag ik eigenlijk ook nooit terwijl die beter de tijd aangeeft dan mijn analoge spullenboel. Voor mij is 't dus nu een beetje zonde van het geld. Wellicht in de toekomst, gewoon omdat het kan… :wink:

En de eerste dag zit er zoon beetje op.
Ja ik weet het we zijn nog niet echt de nacht in gegaan. Ik ga echter zo meteen de tuin in, drankje en hapje erbij en een vuurtje om het lekker vol te houden buiten zonder meteen een trui aan te hoeven.

Dus nog even de eerste echte dag ervaring op de review aanvullen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik vandaag een vrij rustig dagje heb gehad en gewoon heerlijk met me zoon naar de Beekse Bergen ben geweest.

Wat me eigenlijk meteen opvalt en gezegd moet worden is dat het een smartwatch is voor zover dat je als gebruiker wil dat het een smartwatch is. Je kan er gewoon een ‘’‘domme’’ horloge van maken waar je zelf de wijzerplaat van bepaalt en je kan het dan daarna eigenlijk volgens mij zo slim maken als je zelf wil.

Mijn eerste ervaring.

Handig schermpje om simpele berichten binnen te zien komen op je gsm zonder meteen de gsm ook uit de broekzak te hoeven halen. Kort antwoord en voor geprogrameerde antwoorden kan. Of wat ik eigenlijk deed. Mwa niet belangrijk komt straks wel of ja deze pakken we even mee en werken we meteen af.

Dit geld uiteraard ook voor bellers. De smartwatch laat meteen zien wie er belt en misschien nog wel handiger. Zonder je gsm te hoeven pakken kan je gewoon een beller afwijzen.

De weer functie vind ik zo nuttig als helemaal niets want tja zolang je niet binnen staat in een koelcel of andere ruimte zonder ramen zie ik zelf ook wel of het bewolkt is of niet en of het waait of niet. Wel handiger ( als je bijvoorbeeld verslaafd aan buienradar bent ) is het dat je ook de eenvoudige voorspelling kan zien voor de komende dagen. Ik gebruik dit eigenlijk al niet eens op me gsm dus mwa leuk om je scherm te vullen verder weinig nut voor mij.

Dan zijn er nog tal van functies die de smartwatch standaard al meteen als soort van mini afstandbediening voor je gsm op je scherm kan laten zien. Sommige heb ik aan gelaten sommige al weer uit.

Zo kan je er je spotify en youtube mee bedienen ( nummer vooruit terug of play pauze )
Dit is misschien nog wel handig als je met je gsm een playlist of filmpje streamt naar een ander media apparaat en je dus simpel kleine aanpassingen kan doen zonder weer de gsm te hoeven zoeken.
Er de Sonos mee bediend worden ( harder / zachter )

Grappige app maar ik denk totaal nutteloos. De kamerthermostaat kan er mee bediend worden ( nefit easy )

Wel weer een goude app voor iemand die zijn gsm nogal eens ergens in huis laat slingeren en deze dan weer kwijt is. De telefoon vinden app. Ja je drukt er op en je gsm begint flink te rinkelen zodat je dus kan horen waar deze ligt. Dat ik dit handig vind kan natuurlijk ook wat over mij zeggen.

Al met al de samenvatting voor vandaag.
Batterij is nog goed 40% dus zal wel een elke dag opladen worden of dit word 2 dagen omdat ik er uiteraard nog veel mee gespeeld heb.

Vandaag denk ik dat het horloge nog voor een 60% horloge gebruikt is en een 40% gadget / gsm aan de pols.
Als ik eerlijk moet zijn verwacht ik wel dat dit % horloge wel een stukje hoger gaat worden aangezien ik nu nogal behoorlijk aan het spelen / kijken wat het kan ben geweest.

1 like

Ondertussen zijn we al weer een tijdje verder.

De gebruikerservaring van het smartwatch is dan dus ook al weer wat gegroeid

Wat valt me nu op.
Het amoled scherm is wel echt erg fijn. Zeker s’avonds en in het donker. Dit scherm ziet er dan gewoon vele malen beter uit dan wanneer je een gewoon lcd scherm hebt en dus een soort van grouwe grijs licht gevend ding aan je pols hebt hangen.
Ook het altijd on wat hier door mogelijk is zonder dat je batterij in 1 keer leeg is bevalt prima.

De mogelijkheid om zoon beetje alles aan het scherm te personaliseren vind ik wel fijn. Dus je kan hier meerdere watch faces op zetten. Naar smaak aanpassen. Daarna opslaan.
Hierdoor word het wel wat persoonlijker horloge en is het dus ook snel en eenvoudig aan te passen aan het gebruik.

De meeste gadget functies heb ik wel uitgeschakeld…
Alleen nog inkomende berichten en bellers. Verders gebruik ik er eigenlijk maar zeeeeer weinig van en staat het meeste dus zelfs gewoon uit.

Dat is dan weer wel fijn. Zeker in situaties waar het niet helemaal uitkomt om bijvoorbeeld meteen op te pakken tenzij het een belangrijk persoon is. Nu kan je redelijk subtiel zien wie er belt en als nog de keuze maken om wel of niet op te nemen.
Dit is uiertaart ook voor berichten en mail. Korte notificatie, klaar.

Wat mij alleen wel echt enorm irriteert.
Dat ding is dus echt helemaal leeg na 2 dagen.
Pfff dus echt elke avond dat ding weer aan de lader.

Dat is misschien nog wel mijn grootste ergernis.

Mijn samenvatting is in ieder geval dat het voor mij toch wel weer grotendeels een horloge is.
Ik het misschien net wat makkelijker (bewust) aan doe als ik weet dat gsm gebruik wat minder gewenst is
Maar de functies niet echt mis als ik een ‘‘gewoon’’ horloge aan heb.

Antwoord op de vraag is het een gadget of een hebbe ding?
Ik weet het nog steeds niet. Als de accu langer mee zou gaan dan zou ik denk ik wel nog meer een smartwatch gaan dragen. Voor mij is dat nu nogal eens de reden geweest van pffff nee pak vandaag wel ff een andere.

3 likes

Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Ik heb zelf nu 4 jaar smartwatches. Begonnen met de Samsung Gear met een rechthoekig scherm, en later nog een LG Urbane bij gekocht.

Omdat ik niet zo’n telefoon verslaafde ben, heb ik dus ook vrij weing gebruik gemaakt van de extra meldingen-opties voor nieuwe berichten etc.
Wat ik wèl erg leuk vind is dat je echt je eigen wijzerplaten kunt maken. Dit vereiste wel enige verdieping, maar uiteindelijk is je eigen fantasie de enige grens.

Een van de leukste dingen die ik wilde maken was een Nederlandstalige tekstklok, wat uiteindelijk ook is gelukt voor de LG Urbane.

En vervangt de smartwatch mijn andere horloges? Nee. Het is meer een aanvulling voor als ik een dag iets bijzonders wil.