Ik vond het iig interessant omdat ik aan het kijken was voor een Android smartwatch met saturatie-meting en slaapmetingen. Gezien de ontwikkelingen die daarin worden geschetst, ga ik wachten tot het najaar en het online gaan van Wear.
In deze Pandemische tijden heeft dat wel een nut hoor.
Voor mensen met COVID-19 onder de leden of zij die lijden aan Long Covid is het een van de belangrijkste parameters.
Ik onderken het belang van saturatie meten, maar was meer verbaasd over de mogelijkheid of onmogelijkheid om dat betrouwbaar met een smart watch te doen. Maar, wiie weet…
Heeft vooral te maken dat de ademreflex bij de mens geregeld wordt door het CO2 gehalte in het bloed, en niet het O2 gehalte.
Bij Covid is de longfunctie en gaswisseling gecompromitteerd en daalt de saturatie maar daar merk je dus maar weinig van.
Bij Long Covid is er vaak sprake van een belastingsintolerantie waarbij onder inspanning de saturatie teveel daalt. Monitoring door middel van saturatie meting is dan erg handig.
Een saturatie meter in het ziekenhuis of de huisarts werkt nagenoeg hetzelfde.
Ik ook. Maar heb al diverse reviews gezien waarin een professionele saturatiemeter werd vergeleken met een recente smartwatch en die resultaten waren erg positief. In de zin van marginale afwijkingen.
Bij bloeddrukmeting is dat beeld niet (altijd) zo positief. Nog afgezien van het feit dat je hem regelmatig moet calibreren met een “echte” bloeddrukmeter.
Saturatie meting
scoor gewoon nu een Honor band 5 activity tracker voor 25 - 30 euroontjes, da’s incl. 24/7 hartslag- en slaap meting. Werkt in combinatie met iOS [v14.6.1] overigens wat minder wanneer je in work-out mode gaat [denk dat de koppeling met het GPS signaal van de iPhone niet goed werkt]
Wil je echt een smartwatch met al deze feautures dan kan je anno nu met een aantal modellen van Garmin en Suunto al meer dan goed uit de voeten.
True. Post covid gebruikt men de saturatie met name om de inspanningstolerantie te meten. Het schijnt dat het voor die patiënten juist niet goed is om snel op conditie te komen. Saturatie is dan de meest betrouwbare parameter.