Smeren kroon

Hoi H.F.lezers
Ik smeer regelmatig de stalen band scharnieren/push pin van de Certina met reinigingsolie ( een soort van naaimachine olie ) om hem soepel te houden , de schroef kroon durf ik niet zo goed te smeren daarmee omdat daar door de afdichting rubbers wellicht aangetast worden ? Echt soepel draait de kroon namelijk niet.
Mag je een kroon gewoon smeren , smeren jullie je stalen band ook ooit, en met wat voor soort smeermiddel ?
Bij voorbaat dank , Sander.

Nee…

Ik ben benieuwd wat de echte experts er van vinden, maar mij lijkt het dat je er op langere termijn meer kwaads dan goeds mee zal doen.

Als de kroon niet soepel loopt, denk ik dat je het probleem bij de oorzaak moet aanpakken & nicht kurieren am Symptom.

Smaakloze flosdraad kan wonderen doen. (Toch als er gewoon ‘vuil’ op de schroefdraad zit…)

Olie en rubber afdichtingen? Nooit een goed idee!!! Probeer 't eens met wat zuurvrije vaseline.

Gr Wouter

wd40?

Kan Siliconen spray ( zonder olie ) niet ? is waterafstotend en goed voor rubber, klein drupje is zat. Vaseline misschien ook idd., echt vies is de schroefdraad niet wel droog , waarschijnlijk door mee te douchen bijna dagelijks. Dank voor de hulp alvast ( vooral Bert1 ):~

De kroon is afgedicht met een o-ring en daarvoor is siliconenvet nodig (geen olie, die is te dun). De schroefdraad heeft geen olie of vet nodig, daardoor blijft alleen maar het vuil plakken. Gewoon goed schoon maken, eventueel ultrasoon, en verder niets aan doen.

louis Schreef:

WD40?

WD40 is een kruipolie, nauwelijks geschikt om mee te smeren.

sanderCertina Schreef:

Hoi H.F.lezers
Ik smeer regelmatig de stalen band
scharnieren/push pin van de Certina met
reinigingsolie ( een soort van naaimachine olie )
om hem soepel te houden , de schroef kroon durf ik
niet zo goed te smeren daarmee omdat daar door de
afdichting rubbers wellicht aangetast worden ?
Echt soepel draait de kroon namelijk niet.
Mag je een kroon gewoon smeren , smeren jullie je
stalen band ook ooit, en met wat voor soort
smeermiddel ?

loopt de kroon alleen zwaar bij het draaien over de schroefdraad?
kun je 'm volledig losdraaien en voel je dan nog veel weerstand van “binnenin” het horloge? want dan is er iets anders aan de hand.

Stony Schreef:

WD40 is een kruipolie, nauwelijks geschikt om mee
te smeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruipolie

WD40 is geen kruipolie (ook al heeft wellicht vergelijkbare eigenschappen):

Stony Schreef:

sanderCertina Schreef:

Hoi H.F.lezers
Ik smeer regelmatig de stalen band
scharnieren/push pin van de Certina met
reinigingsolie ( een soort van naaimachine olie
)
om hem soepel te houden , de schroef kroon durf
ik
niet zo goed te smeren daarmee omdat daar door
de
afdichting rubbers wellicht aangetast worden ?
Echt soepel draait de kroon namelijk niet.
Mag je een kroon gewoon smeren , smeren jullie
je
stalen band ook ooit, en met wat voor soort
smeermiddel ?

loopt de kroon alleen zwaar bij het draaien over
de schroefdraad?
kun je 'm volledig losdraaien en voel je dan nog
veel weerstand van “binnenin” het horloge? want
dan is er iets anders aan de hand.

Draaien op de schroefdraad gaat redelijk zwaar , opwinden ook , wijzers / datum verzetten gaat soepel. Misschien hoort het zo te zijn ? is mijn eerste automaat met schroefkroon .

Het beste antwoord imho. Een o-ring kan prima tegen olie, en zal niet zwellen. Sterker nog, de meeste olieën en vetten hebben dezelfde basis: olie. Dat is het grootste probleem niet.

Echter, je wilt natuurlijk niet dat er wa olie langs de stem het horloge binnenkomt, dus een neutraal vet (sollicinenvet), is het slimst.

Max

ratchet Schreef:

De kroon is afgedicht met een o-ring en daarvoor
is siliconenvet nodig (geen olie, die is te dun).
De schroefdraad heeft geen olie of vet nodig,
daardoor blijft alleen maar het vuil plakken.
Gewoon goed schoon maken, eventueel ultrasoon, en
verder niets aan doen.

sanderCertina Schreef:

Kan Siliconen spray ( zonder olie ) niet ? is
waterafstotend en goed voor rubber, klein drupje
is zat. Vaseline misschien ook idd., echt vies is
de schroefdraad niet wel droog , waarschijnlijk
door mee te douchen bijna dagelijks. Dank voor de
hulp alvast ( vooral Bert1 ):~

Jij stelt een vraag en je krijgt daarop antwoord. Moeilijker kan ik het niet maken.

Als je de kroon maar een kwart kan verdraaien bij opwinden met behoorlijk wat kracht is het
horloge aan een ohb toe. De automaat omkeerraderen zijn vervuild/gesleten.
Het zwaar op/afschroeven is een teken dat de draad afslijt en na verloop van tijd pakt het helemaal niet meer.
Tip: Als je het horloge niet draagt laat het in afgeschroefde stand staan, naar hartelust kun je dan de wijzers,
datum verzetten en opwinden zonder de schroefdraad te belasten.
Maar laat het eerst eens door een horlogemaker goed schoonmaken.
De band niet inolien, werkt averrechts voor slijtage en je pols/kleding wordt
vies. Haal de band eraf en in een afwasteiltje met lauw water en afwasmiddel aantal
keren krachtig heen en weer schudden, afspoelen en drogen.

Dank voor al het meedenken , en advies.
Als ik het zo lees kan ik beter de kroon met rust laten , vermoed ook dat het zwaar op en afschroeven zo hoort te zijn , misschien iets zwaarder geworden maar niet zo erg dat er fors aan gedraaid moet worden. Het horloge is ook pas 15 maanden oud dus erg vuil kan een dicht geschroefde nog niet zijn , lijkt me.
Wel meen ik ooit het advies in een artikel gelezen te hebben over het af en toe lichtjes smeren van een stalen band , en juist de levensduur daardoor te verlengen. Ik smeer met een lichte reiniging olie , waarna de band weer tijdje lekker soepel is.

Bert1 Schreef:

sanderCertina Schreef:

Kan Siliconen spray ( zonder olie ) niet ? is
waterafstotend en goed voor rubber, klein
drupje
is zat. Vaseline misschien ook idd., echt vies
is
de schroefdraad niet wel droog ,
waarschijnlijk
door mee te douchen bijna dagelijks. Dank voor
de
hulp alvast ( vooral Bert1 ):~

Jij stelt een vraag en je krijgt daarop antwoord.
Moeilijker kan ik het niet maken.

Gelukkig doen anderen een langer antwoord geven Bert , anders werden de discussies wel erg kortaf en saai. Maar ik kan je antwoord wel waarderen hoor , kort maar krachtig ,waarvoor dank

luddite Schreef:

Stony Schreef:

WD40 is een kruipolie, nauwelijks geschikt om
mee
te smeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruipolie

WD40 is geen kruipolie (ook al heeft wellicht
vergelijkbare eigenschappen):

http://www.wired.com/science/discoveries/magazine/
17-05/st_whatsinside

ah, I stand corrected.
in dat geval sop de kroon maar goed in met dat spul :slight_smile: NEE, NIET DOEN!!!

schitterend toch, dat internet vol mafkezen die de gekste dingen uitpluizen.

ik voorspel je, dat internet gaat nog eens heel groot worden, wat ik je brom!

Stony Schreef:

schitterend toch, dat internet vol mafkezen die de
gekste dingen uitpluizen.

Ja, dat internet is inderdaad gweldig. Ik gebruik het zelf ook regelmatig om dingen uit te pluizen voordat ik iets post :#

De Certina kroon van mijn DS Action Diver loopt juist heerlijk stroef. Dwz, het voelt oerdegelijk aan. In tegenstelling tot veel andere horloges heeft de Certina schroefkroon 3 afdichtingen. Ik zou zeker niet gaan smeren. Niet iedere o-ring is oliebestendig, daarbij, vuil blijft plakken. Hetzelfde geld overigens voor de stalen band. Ik heb deze nog nooit gesmeerd in ieder geval, als het horloge vies is dan spoel ik het af onder de kraan.