SMERIGE Vostok mod

Ik had nog een zeer goed lopend Vostok uurwerk liggen met daarop een wijzerplaat die er nogal ruig uitziet. Het lijkt bijna alsof er iets op groeit en misschien is dat ook wel zo.
Weer eens zin om iets te doen, dus nog een Vostok MOD X(

Omdat de wijzerplaat er zo smerig uitziet ben ik begonnen een keurig nette Komandirski kast in het zuur te leggen. Perchloorzuur wilde niet zo, dus over naar 40% Zwafelzuur, kijk dat gaat beter chroom er af en een beetje aangetast (tu)
De bezel zat erbij en na de behandeling heb ik de cijfers die saai zwart waren overgeschilderd in donkerrood en donkergroen.

Dan nog twee uurtjes in de ammoniakdamp, hierdoor is het materiaal een beetje vlekkerig verkleurd met een groenige tint er in.

Dit is het resultaat een lekker smerige Vostok!

1 like

Mooi, maar nou is die ring onder het glas rond de wijzerplaat wel weer erg glimmend en glanzend! Ga je die nu ook met chemicaliën te lijf? Dat kan best mooi worden. En de kroon…?

Dat ziet er wel erg geleefd uit.

Ja en toen?

Hendrik

Soort ‘Rat-rod’ onder de horloges, cool!

gewoon gaaf:~

Het heeft wel wat! Wel nog iets aan die kroon doen…

Kwalitijd Schreef:

Soort ‘Rat-rod’ onder de horloges, cool!

Precies de stijl van Ratlook.
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18647

Volgens mij ook precies de bedoeling (tu)

grootmokum Schreef:

Mooi, maar nou is die ring onder het glas rond de
wijzerplaat wel weer erg glimmend en glanzend! Ga
je die nu ook met chemicaliën te lijf? Dat kan
best mooi worden. En de kroon…?

De ring ben ik vergeten in het zuur te doen.

De glimmende kroon dient juist als contrast om het effect te versterken.
Net als de lichtmetalen velgen onder een Ratlook kever.

Leuk gedaan. Ziet er mooi ‘doorleeft’ uit (tu)
Maaruh, heb jij thuis soms een pilletjes lab? :wink:

Milieu-delict… :wink:

Erg geslaagd in combinatie met die “vieze” plaat. Lijkt nu net alsof hij een tijdtje op de zeebodem heeft gelegen.

De kroon van de komandirskie is toch ook gewoon plated? misschien is de zilverkleur er ook af tehalen met dezelfde methode, alleen een beetje oppassen voor de as en de pakking in de kroon.

vouwfietser Schreef:

De glimmende kroon dient juist als contrast om het
effect te versterken.
Net als de lichtmetalen velgen onder een Ratlook
kever.

Hmmm… Ik vind t contrast te. Heb liever eenzelfde kleur/stijl.

marnix.moed Schreef:

Hmmm… Ik vind t contrast te. Heb liever
eenzelfde kleur/stijl.

Ik heb zelfs een bijpassende versleten kroon en die kan ik ook nog wat modden, maar vind een mooi glimmende kroon hier juist meer op z’n plek.

Draag het horloge vandaag en ben nog steeds blij met het resultaat, daarom een oproepje:

Wie heeft er ook een Ratlook van welk merk dan ook, misschien bewust gemaakt of bij toeval ontstaan? En hoe is dat zo gekomen?

Graag foto’s voor meer inspiratie.